Yes! een DAF gekocht (en nu...)

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Janssenremco
Matgroentje
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 30 jul 2017 14:59

Yes! een DAF gekocht (en nu...)

Berichtdoor Janssenremco » do 24 aug 2017 21:17

Goede avond!

mooi nieuws, ik heb (eindelijk na veel wikken en wegen) mijn DAF aangeschaft. Wapendrager met lier, LPG tank van 100ltr ;-), uit 1955. Mijn lidmaatschap formulier zit al in de brievenbus. Vandaag meteen van Rotterdam naar Breda gereden. Helemaal top rit en bijna zonder problemen :D

Mocht in toen ik aankwam in Breda een paar keer verheugen op de hulp van enthousiaste omstanders om de WEP van het kruispunt weg te krijgen als hij voor een stoplicht er even mee ophield :shock: Wel gezellig hoor, en veel leuke reacties. Lijkt er sterk op dat de afstelling van de injectie (LPG) niet helemaal lekker is. Zaten als resultaat wel een paar hele mooie knallen uit de uitlaat bij, dus blijkbaar wat brandstof in het uitlaatspruitstuk gekomen (?)

Daarnaast heb ik het vermoeden dat de H-L en inschakeling voorwielaandrijving niet heel soepel loopt of niet goed blijft staan, maar heb nog nooit zelf ervaren hoe een goede bak aanvoelt. Bewust geaccepteerd bij de aankoop en in budget rekening gehouden met wat reparaties, maar zou graag iemand met beetje verstand er naar laten kijken

Nu komen de vragen, hoop op een beetje hulp/reactie:
- als hij goed rijdt, maar bij een stoplicht afslaat, en na 5 min weer ok start. wat is er loos? afstelling carburateur, injectietiming, of wellicht iets anders?
- tips voor een hobiist, garagebedrijf of klusser in of rond breda die eens met (of zonder als ik in de weg loop) mij wil kijken naar deze DAF?

en ja, inderdaad niet goed voorbereid gekocht, maar soms moet iets gewoon toch?

Alvast bedankt voor de reacties. Ik ga weer lekker poetsen!

Mvg

Remco

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Yes! een DAF gekocht (en nu...)

Berichtdoor B. van der Veer » vr 25 aug 2017 11:26

Remco
gefeliciteerd met de aanschaf van je Daf.
Begin met het downloaden van de VTH (handboek) op onze site.
besteed een paar avonden aan het doorlezen van de eerste bladzijden waar adviezen en probleemoplossingen in staan.
Bekijk je Daf goed en zoek dingen waarvan je de werking niet begrijpt op in het boek
LPG was er nog niet toen de Daf bij defensie rond reed dus dat is een probleem dat je op moet zoeken op het forum en op internet.
Er is veel behandeld op het forum in de verschillende topics.
Houd vooral die van Hoppa69 en van Ruben in de gaten. zij geven veel informatie.
Vragen kun je altijd stellen op het Forum. Ook mailtjes naar de twee leden van de technische commissie geven misschien oplossingen.
meestal krijg je reactie met een oplossing of een advies om iemand specifiek te benaderen.
Kom ook naar de sleuteldag in november. De datum moet nog vastgesteld worden maar komt ongetwijfeld in de agenda op de site.
Veel plezier en succes met je nieuwe hobby :D (ff doorbijten :wink: )
Bert.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Yes! een DAF gekocht (en nu...)

Berichtdoor Dafinknouleuk » vr 25 aug 2017 14:30

Zorg er vooral voor dat de vierwielaandrijving UIT staat, je sloopt je aandrijving als je daarmee op de weg gaat...
Dat is de korte pook achter je versnellingspook die mag niet naar voren wijzen maar moet rechtop staan (heel klein beetje schuin)

De wielen L/R staan met 4wd namelijk in 'sper' zodat je gigantische spanningen krijgt als je door de bocht gaat (buitenwiel wil sneller draaien dan wiel in de binnenbocht).
Dat vinden de aandrijfassen en de tandwielen niet heel prettig kan ik je verzekeren.

tja, afslaan bij stationair.. Klinkt als teveel brandstof vanwege de knallen. Dan moet dat overschot er ff uit en dan kun je weer starten.
Er is op de LPG verdamper meestal een stationair schroef aanwezig.
Wat ook kan is ontsteking maar als het vanaf 1000 toeren wel goed gaat zou ik dat nog ff niet aanpakken.

Alstie op benzine rijdt dan dat proberen, als die stationair wel goed blijft lopen dan weet je zeker dat het in de LPG installatie zit.

Succes

Janssenremco
Matgroentje
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 30 jul 2017 14:59

Re: Yes! een DAF gekocht (en nu...)

Berichtdoor Janssenremco » vr 25 aug 2017 19:40

Yep, heb nu vermoeden dat hij standaard 4 wiel aangedreven staat, stuurt daardoor ook bizar zwaar. Heb geprobeerd de schakelpook naar achter te bewegen, maar hij blijft in die stand niet staan, schiet terug naar voren. Weet niet zo goed of dat aan de auto of de bestuurder ligt. Dit stuk staat ook niet zo lekker beschreven in de handleiding. (Schakelen van 4 naar 2, enkel dat het ook in 'hoog' kan) iemand een idee? Heeft iemand wellicht een korte beschrijving hoe je van vier naar twee schakelt? Of in de buurt van Breda en zin of tijd om voor een kop koffie eens langs te komen en te kijken of het aan mij of aan de bak ligt?

Mvg, remco

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Yes! een DAF gekocht (en nu...)

Berichtdoor peter80 » vr 25 aug 2017 21:00

uitschakelen 4wd: stukje rechtuit naar achteren rollen en tegelijk de pook naar achteren trekken, de vergrendeling omhoog houdend.
Als dat niet lukt: voorwielen van de grond en uitschakelen. (spanning moet eraf zijn).
Succes ;)
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Yes! een DAF gekocht (en nu...)

Berichtdoor ruben » di 29 aug 2017 23:23

Welkom op het Forum,

Om te beginnen zijn er altijd dol op foto's dus hou je vooral niet in :D
Verder, vragen over techniek beste even stellen in het kopje techniek of gebruik de zoekfunctie, veel is al gevraagd en scheelt nou het wiel opnieuw uitvinden :wink:

Verder moet ik Bert even bedanken voor die veer in mijn reet, altijd weer even schrikken... Heb mijn dafje pas een goed jaar en die ook maar wat ik kan maar omdat ik hier van de diverse onderwerpen veel foto's bekeken heb en veel geleerd heb probeer ik alles in mijn onderwerp een beetje bij te houden.

Helaas heeft mijn foto website me nogal in de steek gelaten maar dat wordt misschien nog een winter projectje..

Gas moet je me niet te veel over vragen, de rest, schiet maar af en zal zien of ik kan helpen.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Yes! een DAF gekocht (en nu...)

Berichtdoor Dikkie » wo 30 aug 2017 18:49

:arrow: Topic verplaatst naar techniek :mrgreen:
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten