Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen heb ik stuurbekrachtiging erop gebouwd.
Leek mij handig om alle foto's even te verzamelen in 1 post.
Dit was mijn inziens 1 van de makkelijkste manieren om er stuurbekrachtiging op te bouwen.
De basis is een stuurkolom van een Toyota Prius ( 2e generatie )
De prius is een hybride auto dus dat betekend dat het systeem ook moet kunnen werken zonder een motor signaal en of een rij snelheid signaal.
de computer die erbij hoort gaat doordat hij geen signaal krijgt van de andere computers uit de auto in een failsafe mode. Dit houd in dat hij maximaal gaat bekrachtigen. Ik heb er nog niet mee gereden op snelheid, dus weet niet hoe dat gaat maar tot dus ver met rangeren in de werkplaats is het een verademing.
Ik zet hier het verhaal neer zoals ik het gedaan heb, iedereen die dit ook wilt nabouwen is helemaal vrij om dit te doen op zijn manier, ik neem geen enkele verantwoording over hoe en wat er ooit mee zou kunnen gebeuren als je dit ook inbouwt.

de stuurkolom ( kost 150 euro op de sloop )

het deel waar het om gaat.

Dit is de originele stuurstang van de Daf, die heb ik dus uit de buis gehaald.
hij is afgezaagd 12cm vanaf de orginele hardy schijf

verloop busje gedraaid 1 kant Daf diameter en 1 kant Toyota diameter

Daf bovenstuk en Toyota onderkant

bak en braad werk
nu ben ik helaas een aantal foto's kwijt
dus ik doe het maar met wat ik nog wel heb.

Ik heb de hardy aansluit flens die normaal op het stuurhuis komt afgedraaid en daar een schijf op gemaakt waar een Hardy schijf van een ford Sierra op past, Waarom een Sierra ? nou die had ik nog liggen en de binnendiameter was groot genoeg om de Toyota flens in weg te werken, anders komt de elektro motor wel heel hoog door de bodemplaat heen.

Aan de elektro motor zijde is eenzelfde schijf gemaakt maar dan met de spiebanen van de Toyota die ik van de kruiskoppeling af gehaald heb zoals te zien op deze foto

De motor zit gemonteerd aan een stalen hoeklijn die onder de bodemplaat doorloopt. De aangepaste stuurkolom schuift met een spiebanen zo op de motor. De motor en stuurhoeksensor steken nu +/- 10mm door de bodenplaat heen. je zou 2 kleine uitstulpingen kunnen plaatsen in de bodemplaat. Ik heb er voor gekozen op de bodenplaat aan de bovenkant op een 10mm strip te leggen, gaten door geboord en de bodenplaat dus iets hogen te monteren aan schutbord zijde.
Ik hoop dat het wat duidelijk is allemaal, anders kom je maar een keer kijken.
gr peter