Olie in het koelwater
Geplaatst: do 27 apr 2017 16:21
IK heb dit forum uitgeplust op zoek naar een antwoord maar ik kan niet echt iets vinden.
Vorige winter heb ik de waterpomp van DAF YA 126 vervangen. Hij lekte veel water. Tevens heb ik de ontsteking elektronisch laten maken. Toen het klusje geklaard was heb ik een proefritje gedaan. Even op en neer naar Leiderdorp. Bij de Mac een ijsje gehaald en weer terug. Alles bij elkaar een ritje van ongeveer 60 km. Onderweg gaf de temperatuurmeter aan dat ie heet was. Ver over de 100 graden. Helaas kan je op de A4 niet even stoppen. Dus ik ben toen met een snelheid van 60 km/uur naar huis gereden.
Dus toen heb ik meteen maar een gloednieuwe radiateur gekocht en gemonteerd. De temperatuur is sindsdien helemaal perfect. Gaat nooit over de 80 graden.
Afgelopen zomer was het plan om met mijn DAF naar Zweden te rijden. We zijn toen gestrand in Groningen. Uit de radiateur droop de motorolie. Ik heb mijn DAF door de ANWB af laten zetten bij Peter van den Berg in Kraggenburg. Wij dachten toen dat de pakking in de oliekoeler naar de vaantjes was. We hebben die vervangen. Koelvloeistof vervangen voor water en een testritje gedaan. Alles leek toen weer goed te functioneren.
Ik durfde het niet meer aan om naar Zweden te rijden en heb toen besloten om de resterende vakantie in eigen land te vieren. Op weg naar Arnhem droop de olie weer via de radiateur op de weg. Toen was ik er klaar mee en heb nogmaals door de ANWB de auto naar huis laten brengen.
Eenmaal thuis heb ik de oliekoeler gedemonteerd en de flens laten vlakken. Nieuwe pakking met veel zorg er tussen gezet en weer gemonteerd.
Vorige week heb ik eens een proefrit naar Oostvoorne gedaan. Met het pontje heen en vol gas door de Beneluxtunnel weer naar huis. Deze week heeft ie 2 dagen stil gestaan, en nu zie ik tot mijn grote schrik dat er weer olie in het koelwater zit.
Nu komt de vraag: Heeft iemand een idee waar (hoe) de olie in het koelwater terecht kan komen?
Vorige winter heb ik de waterpomp van DAF YA 126 vervangen. Hij lekte veel water. Tevens heb ik de ontsteking elektronisch laten maken. Toen het klusje geklaard was heb ik een proefritje gedaan. Even op en neer naar Leiderdorp. Bij de Mac een ijsje gehaald en weer terug. Alles bij elkaar een ritje van ongeveer 60 km. Onderweg gaf de temperatuurmeter aan dat ie heet was. Ver over de 100 graden. Helaas kan je op de A4 niet even stoppen. Dus ik ben toen met een snelheid van 60 km/uur naar huis gereden.
Dus toen heb ik meteen maar een gloednieuwe radiateur gekocht en gemonteerd. De temperatuur is sindsdien helemaal perfect. Gaat nooit over de 80 graden.
Afgelopen zomer was het plan om met mijn DAF naar Zweden te rijden. We zijn toen gestrand in Groningen. Uit de radiateur droop de motorolie. Ik heb mijn DAF door de ANWB af laten zetten bij Peter van den Berg in Kraggenburg. Wij dachten toen dat de pakking in de oliekoeler naar de vaantjes was. We hebben die vervangen. Koelvloeistof vervangen voor water en een testritje gedaan. Alles leek toen weer goed te functioneren.
Ik durfde het niet meer aan om naar Zweden te rijden en heb toen besloten om de resterende vakantie in eigen land te vieren. Op weg naar Arnhem droop de olie weer via de radiateur op de weg. Toen was ik er klaar mee en heb nogmaals door de ANWB de auto naar huis laten brengen.
Eenmaal thuis heb ik de oliekoeler gedemonteerd en de flens laten vlakken. Nieuwe pakking met veel zorg er tussen gezet en weer gemonteerd.
Vorige week heb ik eens een proefrit naar Oostvoorne gedaan. Met het pontje heen en vol gas door de Beneluxtunnel weer naar huis. Deze week heeft ie 2 dagen stil gestaan, en nu zie ik tot mijn grote schrik dat er weer olie in het koelwater zit.
Nu komt de vraag: Heeft iemand een idee waar (hoe) de olie in het koelwater terecht kan komen?