Olie in het koelwater

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Bigfoot
Matgroentje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 17:18

Olie in het koelwater

Berichtdoor Bigfoot » do 27 apr 2017 16:21

IK heb dit forum uitgeplust op zoek naar een antwoord maar ik kan niet echt iets vinden.

Vorige winter heb ik de waterpomp van DAF YA 126 vervangen. Hij lekte veel water. Tevens heb ik de ontsteking elektronisch laten maken. Toen het klusje geklaard was heb ik een proefritje gedaan. Even op en neer naar Leiderdorp. Bij de Mac een ijsje gehaald en weer terug. Alles bij elkaar een ritje van ongeveer 60 km. Onderweg gaf de temperatuurmeter aan dat ie heet was. Ver over de 100 graden. Helaas kan je op de A4 niet even stoppen. Dus ik ben toen met een snelheid van 60 km/uur naar huis gereden.
Dus toen heb ik meteen maar een gloednieuwe radiateur gekocht en gemonteerd. De temperatuur is sindsdien helemaal perfect. Gaat nooit over de 80 graden.
Afgelopen zomer was het plan om met mijn DAF naar Zweden te rijden. We zijn toen gestrand in Groningen. Uit de radiateur droop de motorolie. Ik heb mijn DAF door de ANWB af laten zetten bij Peter van den Berg in Kraggenburg. Wij dachten toen dat de pakking in de oliekoeler naar de vaantjes was. We hebben die vervangen. Koelvloeistof vervangen voor water en een testritje gedaan. Alles leek toen weer goed te functioneren.
Ik durfde het niet meer aan om naar Zweden te rijden en heb toen besloten om de resterende vakantie in eigen land te vieren. Op weg naar Arnhem droop de olie weer via de radiateur op de weg. Toen was ik er klaar mee en heb nogmaals door de ANWB de auto naar huis laten brengen.
Eenmaal thuis heb ik de oliekoeler gedemonteerd en de flens laten vlakken. Nieuwe pakking met veel zorg er tussen gezet en weer gemonteerd.
Vorige week heb ik eens een proefrit naar Oostvoorne gedaan. Met het pontje heen en vol gas door de Beneluxtunnel weer naar huis. Deze week heeft ie 2 dagen stil gestaan, en nu zie ik tot mijn grote schrik dat er weer olie in het koelwater zit.

Nu komt de vraag: Heeft iemand een idee waar (hoe) de olie in het koelwater terecht kan komen?

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Olie in het koelwater

Berichtdoor Hoppa69 » do 27 apr 2017 19:47

Kan natuurlijk oude olie zijn, olie drijft he en na een lekkage is het er echt niet allemaal in 1 keer uit.
Het vlak van de oliekoeler heb je al gehad maar misschien zit er wel een gaatje in het koelblok.
Er uit halen, vinger op 1 gat en op de andere perslucht zetten en controleren op lekkage.
Er gaan heel wat liters door dat ding heen
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Olie in het koelwater

Berichtdoor Dikkie » do 27 apr 2017 20:55

Mijn eerste gok blijft toch dat oliekoelerblokje, of warmtewisselaar, zo u wilt.
Ik heb ook al gezeur gehad met dat kreng door een pakking die ik er met overmoedigheid dubbelgevouwen (!!) in heb gekregen.. dan dicht ie dus mooi niet af.
Wat Ruud ook al aangeeft; dat blokje kan ook zelf lekken. Hij is opgebouwd uit meerdere lagen en allemaal gesoldeerd. Hij krijgt meer oliedruk dan waterdruk voor zijn kiezen. En als hij in het verleden vaak met water en troep heeft gereden i.p.v. koelvloeistof (diensttijd?) kan die ook op den duur best eens lek raken.. wellicht niet op het oog maar zeker wel onder werkdruk met warme olie.

En op een zijnoot; welke olie gebruik je? Als je een veel te dunne olie viscositeit olie pakt vergroot je de kans op lekken bij minimale scheurtjes..

Volgens mij is dat wel de enige plek waar olie en water samenkomen in heel het blok.

Edit: en na het nogmaals lezen van Ruud's en jouw bericht: heb je het blok ook meerdere keren gespoeld en warmgereden voor je weer tot de conclusie kwam dat er deze week olie in zat?
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Olie in het koelwater

Berichtdoor Kees64 » vr 28 apr 2017 21:00

Bij was het de pakking tussen motorblok en huis van de oliekoeler.

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
Locatie: IJmuiden

Re: Olie in het koelwater

Berichtdoor Maikel » zo 30 apr 2017 18:22

Ik kan me ergens een berichtje herinneren van Jan (Jabami) met een revisie van een waterpomp. Hier stond een opmerking bij dat er koelvloeistof in de olie kan komen op de een of andere manier. Als ik het me goed kan herinneren ging het dan om een verstopte afwatering van de waterpomp en dat er dan koelwater via ontsteking geperst kan worden... Misschien heb je er wat aan.

Bigfoot
Matgroentje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 17:18

Re: Olie in het koelwater

Berichtdoor Bigfoot » ma 01 mei 2017 09:06

@Maikel,
Dergelijke dingen heb ik ook gelezen, maar in mijn geval komt het koelwater niet in de olie maar andersom (olie komt in het koelwater).

@Dikkie,
Ik heb mijn DAF meerdere malen gespoeld met soda. Ik heb er gewoon een zak soda in leeggekiept en goed warmgereden. Dat een paar dagen laten zitten. Zeep mengsel er weer uit gehaald en toen weer schoon leidingwater er in gedaan.

---

Zover ik het kan beoordelen kan alleen olie in het water terechtkomen bij het oliekoelhuis.
En er bestaat een kans dat het blok gescheurd is. Weet iemand hoe je kan zien of meten dat het blok gescheurd is?

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Olie in het koelwater

Berichtdoor ruben » ma 01 mei 2017 10:22

radiator dop pakken, een ventiel in zetten en een lichte overdruk op het koel systeem zetten, beste met een druk klok ertussen en dan kijken of je geen druk verliest

Bigfoot
Matgroentje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 17:18

Re: Olie in het koelwater

Berichtdoor Bigfoot » ma 01 mei 2017 10:36

radiator dop pakken, een ventiel in zetten en een lichte overdruk op het koel systeem zetten, beste met een druk klok ertussen en dan kijken of je geen druk verliest
Goeie tip, dat ga ik eens proberen

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Olie in het koelwater

Berichtdoor ruben » ma 01 mei 2017 19:28

Wel rekening mee houden dat als je dat met een warme motor doet, en je laat hem afkoelen dat je zeker een druk val krijgt door dat het koelwater in volume afneemt

dafya126
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 212
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:20
Locatie: deventer

Re: Olie in het koelwater

Berichtdoor dafya126 » di 02 mei 2017 07:55

...maar dan moet je geen kleine lekkage bij je koelpomp hebben want dan drupt je druk zo weg


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten