Shimmyen boven 70km/h

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

marcelsparidaans
Matgroentje
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19 okt 2016 17:51
Locatie: Tegelen

Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor marcelsparidaans » wo 30 nov 2016 16:53

Hallo, Ik heb sinds kort een ya126.
Nu heb ik het volgende probleem:
Zodra ik boven de 70km/h kom begint de auto hevig te shimmyen. Zodra je er weer onder zit is er helemaal niets te voelen.
Ik heb de complete stuurinrichting na gelopen en gecontroleerd op speling, maar buiten een minimale vrije slag op het stuurhuis niets kunnen vinden.
Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor Dikkie » wo 30 nov 2016 18:10

Je kan het volgende doen..
- Wielen naar de lokale vrachtwagenboer brengen om te balanceren
- Toespoor op 0 stellen
- Knappe wiellagers plaatsen en stellen
- Knappe (dichte) nieuwe lagers in de hulpstuurhuizen plaatsen
- Stuurkogels demonteren, schoonmaken, invetten en strak monteren

Niet alles van dat lijstje zal hoeven gebeuren, maar shimmyen is vaak het resultaat van een combinatie van oorzaken..

Overigens, je stuur mag een vrije slag (draaispeling) hebben van maximaal 10 graden. Stel je stuurhuis niet te strak, want dan worden bochten erg vervelend!
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor Dafinknouleuk » wo 30 nov 2016 18:12

Als je rechtsboven in het forum op "shimmy" zoekt dan krijg je 53 resultaten...
Dus er is zeker ervaring mee, de ya126 staat erom bekend... :0

Om kort te gaan: de wielophanging en de lompe zware wielen zorgen ervoor dat je vrij vlot ene resonantie krijgt waardoor je wieltjes gaan wapperen.
Je stuurhuis is slechts een onderdeeltje van het hele systeem, vaak zijn onderste lagers van de hulpstuurhuizen (links/rechts van je radiator) helemaal gaar waardoor daar speling zit.
Dan de wielophanging die scharniert in nylon bussen, met genoeg zand en rotzooi en niet regelmatig doorsmeren gaan die bussen ruimte krijgen en gaan ze slijten dus speling. Dan heb je ook nog je wiellagers waar speling op kan zitten: wiel opkrikken en wiel boven/onder beetpakken en voelen of je ruimte hebt.
Schijnt zelfs dat speling/onbalans bij de achterwielen shimmy aan de voorkant kan veroorzaken.

http://www.legervoertuigen.nl/daf/vankopentotrijden.htm is ook wel aardig om eens door te lezen als je er net eentje hebt gekocht (moet je dus lezen voordat je koopt :mrgreen: )

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor Kees64 » wo 30 nov 2016 18:25

De mijne begon iets onder de 80 km/h. Totdat ik een de achter schokbrekers vervangen had.... nu bij 90 km/h nog steeds geen probleem!
Dus zoals "dafinknouleuk" ook al aangeeft... kan ook van achteren komen.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor ruben » wo 30 nov 2016 19:15

Hulpstuurhuizen zullen binnenkort in mijn onderwerp van de BE-16-26 behandeld worden vrees ik, ach weet het wel zeker. Als dat je te lang duurt, het is hier vaker behandeld en je vind er vast foto's van ergens op het forum.

marcelsparidaans
Matgroentje
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19 okt 2016 17:51
Locatie: Tegelen

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor marcelsparidaans » wo 30 nov 2016 19:16

Bedankt voor de reacties. Ik ga van het weekend nog eens alles nalopen. Van de achterkant zou inderdaad verklaring kunnen zijn. heb het idee dat die schokbrekers niet veel meer waard zijn. Weet iemand waar ik het beste voor andere terecht kan?

Alvast bedank en ik hou jullie op de hoogte

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor B. van der Veer » wo 30 nov 2016 23:33

Marcel
shimmy is een veel voorkomend gebeuren bij onze dafjes en is al vaak behandeld op de site.
Wat je er aan kunt doen is ook al vernoemd door de anderen. Het is een hele operatie als je alle punten die genoemd zijn na gaat lopen maar je leert zo wel meteen veel van de onderhoudspunten van de 126. IK ben ook zo begonnen met mijn Daf maar had gelukkig een goede leraar.
Nu vraag je wat de dichtstbijzijnde handelaar is waar je diverse onderdelen kunt kopen. Er zijn er wel een paar maar...
Als je in jouw gegevens ook je woonplaats opgeeft wordt een antwoord op deze vraag makkelijker.
succes en veel plezier met je Daf.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

marcelsparidaans
Matgroentje
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19 okt 2016 17:51
Locatie: Tegelen

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor marcelsparidaans » zo 04 dec 2016 09:35

Dat is inderdaad wel handig ja...
Ik woon in Tegelen (bij Venlo)

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor ruben » zo 04 dec 2016 21:30

er zat daar iemand in de buurt die een tijdje terug op marktplaats een zooitje nieuwe onderdelen aanbood, waaronder schokdempers, maar ben even kwijt hoe hij hete

marcelsparidaans
Matgroentje
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19 okt 2016 17:51
Locatie: Tegelen

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor marcelsparidaans » do 05 jan 2017 10:34

Even een update:
Heb de banden laten balanceren. Scheelde al een stuk. Kan nu tot ongeveer 80KM/h normaal rijden.
Heb de stuur inrichting compleet nagelopen, geen speling behalve op het stuurhuis.
Toen de vering gecontroleerd. De torsie staven zitten vast. Voor gedemonteerd en nieuwe bussen voor gemaakt.
Achter moet ik nog aan beginnen.
Ben benieuwd :)

Bedankt voor de reacties

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor B. van der Veer » do 05 jan 2017 11:01

zo te lezen heb je het grootste deel van je problemen verholpen. :D
wat ik nog mis in je beschrijving zijn de kleine assen die in je fuseedrager zitten aan de andere kant van de torsiearmen. zijn die wel goed draaiend? want die zijn ook mede de oorzaak van shimmyen.
succes verder.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

marcelsparidaans
Matgroentje
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19 okt 2016 17:51
Locatie: Tegelen

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor marcelsparidaans » wo 11 jan 2017 21:40

Deze zaten aan een kant vast. Andere kant ging redelijk los.
Ben aan de achterkant begonnen maar krijg nog geen beweging in de torsie staven.
Iemand nog tips hiervoor?

Alvast bedankt

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor B. van der Veer » do 12 jan 2017 12:39

Marcel
veel WD40 er tussen spuiten en proberen de armen naar boven en naar beneden te krijgen.
daarbij met een passende dop en een stang daar in proberen de kleine assen naar buiten te slaan. zal best wel tijd en inspanning kosten.
ik heb samen met Gerard linksachter de kleine assen met de brander uit hun lijden moeten verlossen. De nylon bussen waren daarbij wel gesmolten maar die moesten toch vervangen worden.
Daarna kon ik de armen aan de kant met de grote bussen met de moker uit de dragers krijgen.

er staan op mijn topic bij Overige, de Daf van Bert, vanaf pagina 5 nog wat foto's, helaas is alles daarvoor weg.
wel is de tekst er nog, misschien heb je er wat aan.
succes.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor ruben » do 12 jan 2017 23:15

heb je wel de draagarm wat opgekrikt? ik dacht 35 cm tussen onderkant chassis balk en hart tanwielkast. Dan zou de veerspanning neutraal moeten zijn.
De afstand moet volgens mij in het VTH staan en dacht ook in dat onderwerp van Bert

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor B. van der Veer » vr 13 jan 2017 12:48

als je het wiel opkrikt en de auto gaat net ze veel mee omhoog als het wiel dan zit de vering vast.
dan zal het uithalen van de torsiestaaf wel wat moeite kosten.
ik rijd ya126
ik heb geen haast


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten