Shimmyen boven 70km/h

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor Hoppa69 » vr 13 jan 2017 16:16

Vijzel er tussen en op maat persen, dan staaf er proberen er uit te krijgen, onder spanning kan je het vergeten.
Achter afladen met tegels en is flink wat hobbels nemen wil wel is helpen om het los te krijgen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor ruben » vr 13 jan 2017 20:55

Of eerst even smeren, toen ik bij mij de achtervering doorsmeerde hoorde ik bij sommige speerpunten de vering kraken alsof de auto omhoog ging, en dan misschien daarna nog even flinke hobbels pakken

marcelsparidaans
Matgroentje
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19 okt 2016 17:51
Locatie: Tegelen

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor marcelsparidaans » wo 08 feb 2017 13:48

Bedankt voor de reacties,

Ik heb al heel wat uurtje pogingen gedaan om hem los te krijgen. De kleine zijn los, maar de torrsie staven staan denk ik onder spanning. De laadbak stond vol met ijzer e.d toen ik de auto kocht. Dus denk dat de vering vast is gaan zitten met de vering ingedrukt. Ik meet ongeveer 20 tot 25 cm speling tussen shassis. Ik denk dat ik ze heet ga stoken en kijken of ik de bussen gesmolten krijg.

Bedankt voor de reacties :D

marcelsparidaans
Matgroentje
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19 okt 2016 17:51
Locatie: Tegelen

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor marcelsparidaans » wo 08 feb 2017 13:51

Als ik hem zou laden zonder vering, zijn jullie dan niet bang dat torsie staal breekt ofzo? Hoe zwaar ongeveer? 500KG of eerder richting 1000?

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor Dikkie » wo 08 feb 2017 15:57

Zonder vering heb je niets dat kan breken..

Nee zonder gekheid: je bedoeld neem ik aan met nog vastzittende vering.
Die breekt niet zomaar, sterker nog, die van mij kwam juist in beweging met 1500 kilo stenen achterin (wat overigens meer dan het officiele laadvermogen is, en je remweg niet echt bevorderd)

Maar goed, mijn advies is: zou hem zeker niet zomaar meer beladen met 1000 kilo als je veren echt muur- en muurvast zitten. Langzaam gewicht opbouwen en drempeltjes pakken om te proberen de boel in beweging te krijgen kan wel. Vergeet niet om tussendoor flink te smeren, met een beetje geluk helpt dat nog wat.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor B. van der Veer » wo 08 feb 2017 16:42

Als de vering ingedrukt was toen de boel vastgeroest is dan zal hij met meer gewicht niet snel nog verder ingedrukt worden. Ik heb weken WD40 lopen spuiten maar dat hielp niets. Na behoorlijk wat kilometers brak de roest en kwam er beweging in maar het shimmyen kwam toen met 40 km per uur dus daar schiet je niets mee op.
Heb je al geprobeerd om een krick te plaatsen tussen de draagarm en de chassisbalk? als je de draagarm naar beneden kunt krijgen kun je proberen om de torsiestaaf er uit te krijgen met een slagtrekken. zal nooit makkelijk gaan maar je moet bij het punt komen dat de staaf even spanningsloos is.
Als je met een brander de nylon bussen wilt smelten moet er tijdens het branden iemand proberen om de draagarm naar beneden te krijgen om de torsiestaaf spanningsloos te krijgen, dan kan je hem er uit trekken met een slagtrekker. succes. is geen troost maar het heeft Gerard en mij ook twee dagen gekost.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

marcelsparidaans
Matgroentje
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19 okt 2016 17:51
Locatie: Tegelen

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor marcelsparidaans » wo 15 mar 2017 10:48

Hey eindelijk heb ik ze los gekregen. Heb de bak gevuld met 1000kg klinkers. Toen paar ritjes door het bos. Gebeurde niks. Toen met pers tussen chassis en ophanging. Toen kwam de ophanging terug.
Nu de torsie staven er uit gebouwd. komende week nieuwe bussen maken en dan weer alles samenbouwen.
Ben benieuwd hoe een daf met vering rijd :P

Bedankt voor de hulp

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor ruben » wo 15 mar 2017 20:24

ben benieuwd naar je bevindingen

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Shimmyen boven 70km/h

Berichtdoor B. van der Veer » do 16 mar 2017 13:55

Ben benieuwd hoe een daf met vering rijd :P
het is geen lelijke eend maar je zult merken dat een Daf YA126 best goed veert. :D
ik rijd ya126
ik heb geen haast


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten