H-Bak
Moderator: ruben
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: H-Bak
De linkerkant.
Niet de set tandwielen van de rechterkant er in doen, past wel maar die tanden staan de andere kant op.
Er staan nummers in, kom ik straks op terug.
Eerst de aandrijving voor de voorwielen in elkaar zetten.
Die clips maken niet uit hoe ze zitten, de olie kan er onder door.
Niet de set tandwielen van de rechterkant er in doen, past wel maar die tanden staan de andere kant op.
Er staan nummers in, kom ik straks op terug.
Eerst de aandrijving voor de voorwielen in elkaar zetten.
Die clips maken niet uit hoe ze zitten, de olie kan er onder door.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: H-Bak
Steekas zit met een clip en een vulring, trek je hem er zo uit.
Is uitwisselbaar met de andere kant maar een gebruikte is beter om op zijn zelfde plek terug te monteren.
De rest uit elkaar, 1 lager laat ik weer zitten, ze worden toch hergebruikt.
Pen in het oliekanaal hoort zo, anders loopt er zoveel olie doorheen, dat de olie over de rand van de keerring in de askoker gaat, het loopt dan over naar de grote bak en komt niet meer terug.
Ook in dit kanaal zit een stift.
Enige manier dat het 2e lager dan olie krijgt is wat er bij stilstand door heen komt door het 1e lager.
Deze stift zie ik zo gauw niet in het boek maar dit is de 2e bak en in beide is dit kanaal dicht.
Denk dat het zo werkt dat de olie die tussen het lager zit en de keerring in de askoker op deze manier op zijn plek blijft tijdens het draaien.
Er komt overdruk op je bak te staan, en dan perst hij rap die olie door dat gat weg en loopt je lager droog.
En nu kan het alleen maar door het lager heen.
Er zit een ontluchter op de bak maar die gaat pas bij een bepaalde druk open.
Is uitwisselbaar met de andere kant maar een gebruikte is beter om op zijn zelfde plek terug te monteren.
De rest uit elkaar, 1 lager laat ik weer zitten, ze worden toch hergebruikt.
Pen in het oliekanaal hoort zo, anders loopt er zoveel olie doorheen, dat de olie over de rand van de keerring in de askoker gaat, het loopt dan over naar de grote bak en komt niet meer terug.
Ook in dit kanaal zit een stift.
Enige manier dat het 2e lager dan olie krijgt is wat er bij stilstand door heen komt door het 1e lager.
Deze stift zie ik zo gauw niet in het boek maar dit is de 2e bak en in beide is dit kanaal dicht.
Denk dat het zo werkt dat de olie die tussen het lager zit en de keerring in de askoker op deze manier op zijn plek blijft tijdens het draaien.
Er komt overdruk op je bak te staan, en dan perst hij rap die olie door dat gat weg en loopt je lager droog.
En nu kan het alleen maar door het lager heen.
Er zit een ontluchter op de bak maar die gaat pas bij een bepaalde druk open.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: H-Bak
Ontvet.
Dat zijn die nummers waar ik het over had.
Het eerste nummer is verschillend maar eindigd altijd op een R of L, in dit geval op een L(inks)
Het 2e nummer zijn de maten van het tandwiel.
In deze houders zitten wel 2 verschillende soorten lagers, niet qua maat maar qua lengte.
Het lager achter het tandwiel wat de meeste druk krijgt is langer, heeft dus meer oppervlakte, kan dus meer hebben.
Dan zoek ik een borgring uit die op een andere plek omgevouwen is geweest, heb ik weer een borging met een lip die nog niet gebruikt is geweest.
2 keer vouwen vinden ze meestal niet fijn.
Dat zijn die nummers waar ik het over had.
Het eerste nummer is verschillend maar eindigd altijd op een R of L, in dit geval op een L(inks)
Het 2e nummer zijn de maten van het tandwiel.
In deze houders zitten wel 2 verschillende soorten lagers, niet qua maat maar qua lengte.
Het lager achter het tandwiel wat de meeste druk krijgt is langer, heeft dus meer oppervlakte, kan dus meer hebben.
Dan zoek ik een borgring uit die op een andere plek omgevouwen is geweest, heb ik weer een borging met een lip die nog niet gebruikt is geweest.
2 keer vouwen vinden ze meestal niet fijn.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: H-Bak
2/3 er in en tandspelling controlleren.
Deze moet ook 0.20 mm zijn
Op diverse plekken meten, gebruik altijd de inkeping als referentie, steeds een kwart verder.
Dan de 1e er weer uit en die andere houder er in en weer meten.
Ze staan beide te klein, dus haal ik het tandwiel wat er als eerste in ging wat naar achteren.
Het loopt wel prachtig met deze maten maar ik denk dat die 0.20 er voor is om de olie tussen de tanden te laten.
Vulling veranderd en weer meten, nu ook nog is tussen de inkepingen, dus meet ik op 8 plaatsen.
Met een tandspelling van 0.20 mag de kleinste maat niet kleiner zijn als 0.15 en niet groter als 0.25
Deze moet ook 0.20 mm zijn
Op diverse plekken meten, gebruik altijd de inkeping als referentie, steeds een kwart verder.
Dan de 1e er weer uit en die andere houder er in en weer meten.
Ze staan beide te klein, dus haal ik het tandwiel wat er als eerste in ging wat naar achteren.
Het loopt wel prachtig met deze maten maar ik denk dat die 0.20 er voor is om de olie tussen de tanden te laten.
Vulling veranderd en weer meten, nu ook nog is tussen de inkepingen, dus meet ik op 8 plaatsen.
Met een tandspelling van 0.20 mag de kleinste maat niet kleiner zijn als 0.15 en niet groter als 0.25
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: H-Bak
Gaan we met blauwen weer het draagbeeld bekijken per kant.
Beide tegelijk gaat niet, krijg je 2 draagbeelden door elkaar.
Alles in orde.
Gaat hij weer uit elkaar.
De keerring (85-36-12-8) in de askoker monteren.
Zag bij het uit elkaar halen dat deze waren verschoven in beide bakken.
Het is dus belangrijk dat die olie die in die kleine ruimte zit daar ook blijft.
Ik heb ze er dus ingelijmd.
Pakking gemaakt en nieuwe o-ring er op.
Beide tegelijk gaat niet, krijg je 2 draagbeelden door elkaar.
Alles in orde.
Gaat hij weer uit elkaar.
De keerring (85-36-12-8) in de askoker monteren.
Zag bij het uit elkaar halen dat deze waren verschoven in beide bakken.
Het is dus belangrijk dat die olie die in die kleine ruimte zit daar ook blijft.
Ik heb ze er dus ingelijmd.
Pakking gemaakt en nieuwe o-ring er op.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: H-Bak
Er zit een clip in het tandwiel, zodat de steekas niet door kan steken.
Ga al wat met olie klooien dus de aftapdoppen er vast in doen.
Steekas gemonteerd.
Om zeker te weten dat de boel rondom vet is laat ik er een plas olie in lopen.
Het hoeft eigenlijk niet bij deze, als hij straks gevuld is staan de lagers in de olie.
O-ring in de vaseline smeren.
Ook het gat waar die in moet.
Ga al wat met olie klooien dus de aftapdoppen er vast in doen.
Steekas gemonteerd.
Om zeker te weten dat de boel rondom vet is laat ik er een plas olie in lopen.
Het hoeft eigenlijk niet bij deze, als hij straks gevuld is staan de lagers in de olie.
O-ring in de vaseline smeren.
Ook het gat waar die in moet.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: H-Bak
Gemonteerd.
De volgende.
Hierbij de oliedoorvoer kanalen naar onderen houden.
Hier zitten geen stiften in het bovenste kanaal, deze wordt gevuld door wat het tandwiel er bovenop gooit.
En ook weer nieuwe 0-ring.
De volgende.
Hierbij de oliedoorvoer kanalen naar onderen houden.
Hier zitten geen stiften in het bovenste kanaal, deze wordt gevuld door wat het tandwiel er bovenop gooit.
En ook weer nieuwe 0-ring.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: H-Bak
Inkeping geeft aan waar de olie doorlaat zit onder de lagers, dus naar onderen houden met monteren.
De volgende.
Spie er in.
Op zijn plek.
In dit deksel zit hij om de keerring van olie te voorzien.
Het wordt nog is wat.
De volgende.
Spie er in.
Op zijn plek.
In dit deksel zit hij om de keerring van olie te voorzien.
Het wordt nog is wat.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten