Restauratie YA-126

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Eric2020
Matgroentje
Berichten: 16
Lid geworden op: za 16 jul 2016 13:08

Restauratie YA-126

Berichtdoor Eric2020 » zo 17 jul 2016 15:08

Afbeelding

De YA-126 in deze restauratie is niet van mij. Ik heb ook niet een achtergrond met auto's, maar wel een militaire achtergrond en ook met van niets iets moois maken. Zo werkte ik bijvoorbeeld in een museum, waar oude dingen werden binnengebracht waar je totaal niet idee bij had dit heeft een waarde. Zo leerde ik met oude meubels dat daar een was of beits op zit, en dat je dat niet kunt schuren omdat je schuurpapier volloopt en je nog niet opschiet.
Zo leerde ik dus met glas de was te verwijderen en ook verf vele oude verflagen, je verwijderd het maar je raakt niet het materiaal zelf dus beschadig je het ook niet. Als het ontdaan is van verf kun je het op die manier opnieuw gronden en in de verf beits zetten. De YA-126 staat langs de openbare weg, druk langsrijdend verkeer en niet de ruimte om uitgebreid vanalles neer te zetten. Er is een stoep, waar de YA-126 langs staat en ik kan rond het voertuig lopen. Met de eigenaar wat dingen goed afgesproken wat ik kan doen, en hoe ik het ga aanpakken. Er zitten vele VELE lagen verf op de YA-126, ook echt geen idee wat ik onderweg nog tegen ga komen. Wat ik nog niet weet is hoe de eigenaar aan de YA-126 is gekomen. Heeft hij het gekocht particulier of vanaf de domijnen??

Nu ik voorlopig zonder stroom zit en ook niet zelf beschik over schuurtollen schuurmachines afbranders en dergelijke kan ik enkel schuren met het handje en werkt het met de glastechniek heel erg goed. Ben begonnen aan de bestuurders kant. Dat is zolang ik het uithoud, want het kan bloedheet worden in de felle zon. dus dan zoek ik een hoekie waar ik even kan bijkomen en zo wat te doen aan de andere kant. Moet er later ook zijn, en dan heb ik al een deel gedaan. Ik beperk me nu tot zeg maar de voorkant van de WEB. Weet iemand waar de afkorting WEB voorstaat??

Afbeelding

Hier een duidelijke foto net onder de deur. Daar ben ik begonnen om verflagen te verwijderen. Rustig op gemak, stukje voor stukje. Tot op de primerlaag of als het er slecht uitziet dan tot blank metaal. Echt goed volhouden om stuk voor stuk te doen. Om niet te lang in zelfde houding te zitten ook iets zoeken en daar iets doen. Aan het begin Is hier al te zien dat het met de oude verf niet lekker meer zit. verf bladerd af of het is verweerd dat het daardoor ook loslaat in stukjes.

Afbeelding

Hier heb ik al wat gedaan met glastechniek. kleine krassen zie je nog in de oudere verflaag. Met schuren verdwijnt dat wel weer.
Ter bescherming spuit ik er een primer op. niet duurste van het duurste, maar een primer want het is voor tijdelijke bescherming tegen regen.
Afbeelding

Afbeelding

Deze foto toont duidelijk hoe ik met glas de kant waar je tegenaan kijkt helemaal heb gedaan tot op blank metaal.

Afbeelding


Wat ik beschrijf met glas, dat ziet er zo uit. Meest heb ik glas afval van de plaatselijke glashandel. qua dikte van het glas zit wel verschil in, maar meest toch raam glas 2 a 3mm dikte. Dikker heb je ook, maar dat krijg je niet makkelijk stuk. Het stuk glas wat ik stuk maak is hanteerbare grote. leg het op een krant, sla de krant vervolgens dicht en dan kun je er met een hamer op slaan. De stukken die je dan hebt dat kun je dan gebruiken om de oude verflagen te verwijderen. Je merkt vanzelf dat een zijde stomp raakt, en dan neem je andere zijde of je draait het om. Alle zijden gehad gooi ik het weg, ik heb hiervoor uit de super bakjes waar energy drinks in staan. eentje groter waar ik de scherven in doe, de andere waar ik gebruikt in doe zodat ik einde van de dag het glas met gemak kan weggooien, bij voorkeur in de glasbak, maar dat heb je niet overal gelijk in Nederland.

Afbeelding

Hier zie je het wat ik maar noem het schaafsel van de afgeschraapte verf. Op de YA zitten nog de lampen en dergelijke. Daar werk ik nu even omheen. later kan ik dan samen met de eigenaar dat soort dingen er veilig afhalen. en dan de laatste stukken doen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat dit een aardig begin is van het verslag retauratie YA-126. Gedurende dat ik bezig ben maak ik nog meer foto's van de vorderingen van de restauratie. Reakties zie ik graag tegemoet!!

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Restauratie YA-126

Berichtdoor ruben » zo 17 jul 2016 21:14

De afkorting web is eigenlijk fout geschreven. Je schrijft eigenlijk wep, afkorting voor weaponcarrier, oftewel een voertuig om een groepje militairen naar het front te brengen met hun uitrusting dus alles van pistolen, geweren tot mortieren, draagbaar spul zeg maar. Dat was de officiële taak waar de wep voor ontwikkeld is. Kort me de ingebruikname bleek dat er eigenlijk niet veel werk was voor zulke voertuigen waardoor het merendeel in de opslag terecht kwam.

Eric2020
Matgroentje
Berichten: 16
Lid geworden op: za 16 jul 2016 13:08

Re: Restauratie YA-126

Berichtdoor Eric2020 » wo 20 jul 2016 17:52

Dank je Ruben voor de uitleg! ik ben weer aantal dagjes bezig geweest om de YA-126 weer wat moois te maken. Met de hitte valt dat niet mee, maar its getting there.

Aan de bestuurderskant heb ik bijna het bord boven het wiel gedaan. Een tijd gedacht dat deze deed had gedaan als Brandweer, maar het is na overleg volgens ons de eigenaar en mij een menie. Scheeld in elk geval weer. Als ik de verf groen eraf is dan wordt het al stukken makkelijker met het licht schuren voor de prime wat ik er op spuit met spuitbus. Het is immers maar tijdelijke bescherming.

Afbeelding

Afbeelding

Het rek aan de bijrijderskant is redelijk vlot eraf gegaan. Het vlak eronder heb ik al gedaan met afsteken met plamuurmes. Dus los zit er nu niets meer. Kan ik met glas de rest doen tot ik mooi strak vlak heb en dan nog gewoon schuren. Trouwens wat voor korrel gebruiken jullie voor dit soort groffe schuurwerk?

Afbeelding

Afbeelding

Aan de bijrijders kant, loopt het ook goed en vordert het spoedig. zodra ik kan spuit ik primer ter bescherming.

Afbeelding

Eric2020
Matgroentje
Berichten: 16
Lid geworden op: za 16 jul 2016 13:08

Re: Restauratie YA-126

Berichtdoor Eric2020 » do 21 jul 2016 18:00

Het spatbord boven het reservewiel aan de bestuurderskant is klaar. Ik heb het afgeplakt met reklame folders van glad papier. Het is maar kort dat dit erop zit, de primer is sneldrogend.

Afbeelding

Afbeelding

Eric2020
Matgroentje
Berichten: 16
Lid geworden op: za 16 jul 2016 13:08

Re: Restauratie YA-126

Berichtdoor Eric2020 » zo 24 jul 2016 16:24

Voortgang op de YA-126. De bumper wordt ook gedaan, Heb het een goed deel gedaan met glas, maar heb nu ook de beschikking over stroom en een tol om verf te verwijderen.

Afbeelding

Boven de wielen heb ik het grootdeels gedaan met glas, maar ook met tol en schuurmachine. De eigenaar is in zijn nopjes met hoe het gaat en toonde zijn waardering door een schuurmachine cadeau te doen!! Hier nogmaals mijn hartelijke dank!!!!

Afbeelding

De bijrijders kant heeft nog een probleem. een oplossing hebben we hier nog niet voor. Wel besproken. Ik maak nu het tot bepaalde hoogte blank metaal. Vandaar kunnen we dan of een stuk metaal inlassen, maar waar??? Of we doen het met een andere oplossing. Blank metaal heb je toch nodig.

Afbeelding

De bijrijderskant is bijna ook klaar boven het reservewiel.

Afbeelding

Omdat her en der nog delen moeten om goed resulaat te krijgen, en we in nederland onverwacht een bui kunnen verwachten, heb ik gekozen om het af te dekken met plastic.

Afbeelding

Andere kant, hier ook de lamp maar afgeplakt. voorkomen dat hier ook primer op komt

Afbeelding

Eric2020
Matgroentje
Berichten: 16
Lid geworden op: za 16 jul 2016 13:08

Re: Restauratie YA-126

Berichtdoor Eric2020 » do 28 jul 2016 17:27

Aan de bestuurderskant heb ik nu tot op de rubber opstap? alle metaal blank geschuurd met de tol. En gelijk erna in de primer gezet.

Afbeelding

Het takkenrek is eraf gehaald en dat kan als klein klusje met wat minder weer stuk voor stuk worden gedaan. Erachter het front en dat kan ook stukje bij beetje worden gedaan. met glas is niet echt nodig omdat hier de verf niet al te dik erop zit, dus kan ik volstaan met het goed glad en vlak te schuren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stuurstamg is met de tol gedaan, en daarna afgeplakt om het rubber te beschermen.
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het schuine stuk voor doe ik met de staaldraadtol, omdat dit zoveel dikke verflagen heeft dat het met glas niet te doen is om een even vlak te krijgen en tot op de primerlaag. De oude brug klasificatiestickers zitten er zelfs ook nog op!!

Afbeelding

Afbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Restauratie YA-126

Berichtdoor Dikkie » vr 29 jul 2016 09:54

Als ik dit zo zie, ben je het beste af door die torpedo te demonteren... daar mag een leuk stukkie nieuw metaal in gelast worden!
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Eric2020
Matgroentje
Berichten: 16
Lid geworden op: za 16 jul 2016 13:08

Re: Restauratie YA-126

Berichtdoor Eric2020 » vr 29 jul 2016 18:04

Hoi Dikkie, dank voor je reaktie!! wat bedoel je met torpedo? is dat het deel waar nieuwe strip in moet worden gelast?? Als dat het is, dat deel wordt vervangen over aantal maanden. Voorlopig is het blank gemaakt, en in de primer gezet. Met polyesther wordt het dan dicht gemaakt en geschuurd. Is voorlopig de beste oplossing volgens de eigenaar. :D

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Restauratie YA-126

Berichtdoor Dikkie » vr 29 jul 2016 20:33

Dat is slechts maskeren en komt de constructie niet ten goede.. vervanging is zeker goed, maar gooi het ding dan niet weg!! er is altijd weer wat van te maken :D

Torpedo is inderdaad het stuk plaatwerk tussen het spatbord en de motorkap. 8)
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Eric2020
Matgroentje
Berichten: 16
Lid geworden op: za 16 jul 2016 13:08

Re: Restauratie YA-126

Berichtdoor Eric2020 » za 30 jul 2016 12:01

Weggooien zal hij zeker niet doen. Het gaat rijden op het buurtfeest in september dus dan moet het er toch stukken beter uitzien dan nu het geval is.

Eric2020
Matgroentje
Berichten: 16
Lid geworden op: za 16 jul 2016 13:08

Re: Restauratie YA-126

Berichtdoor Eric2020 » zo 14 aug 2016 20:19

De deur heb ik geplamuurd met polyestherplamuur. En daarna glad geschuurd. Was een hele verbetering met wat het was.

Afbeelding

De Wielbak aan de bestuurderskant is nu helemaal gedaan.
Afbeelding

De openin g bij de Torpedo is met polyesther gedicht en vlak geschuurd.
Afbeelding


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten