Daf ya126 met andere motor

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Rebeloutdoor
Matgroentje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 25 mei 2016 20:48

Daf ya126 met andere motor

Berichtdoor Rebeloutdoor » wo 25 mei 2016 21:00

Hoi hoi, hierbij een vraag die niet iedereen leuk zal vinden, ik hoop wel een passend antwoord te krijgen.

Wij overwegen voor ons bedrijf een daf ya 126 aan te schaffen. We gaan daar beurzen in binnen en buitenland mee doen voor ons bedrijf. In het seizoen maakt hij aardig wat km.

Is er wel eens geprobeerd om in dit type daf een moderne dieselmotor te plaatsen van een ander merk.

Kortom willen we de daf technisch meer naar deze tijd trekken en allen de buitenkant orgineel houden.

Is dit al eerder gedaan en door wie, welke motor ligt daar in, welke versnellingbak ligt daar in? Waar ben je tegen aan gelopen.

We weten dat dit een kosten plaatje met zich mee brengt, dit doet even niet ter zake.

Ik hoop dat een van jullie ons een beetje in de goede richting kunnen sturen

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Daf ya126 met andere motor

Berichtdoor Hoppa69 » wo 25 mei 2016 21:19

Hier mag alles.

Denk dat je het beste door dit topic kan gaan, kom je een berg tegen met waar je tegen aan loopt.
Zijn over het algemeen wel de meeste problemen waar je tegen aan loopt met wat je ook onder de kap wil frotten.

http://www.ya126.nl/forum3/viewtopic.php?f=17&t=2176
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Daf ya126 met andere motor

Berichtdoor Dikkie » do 26 mei 2016 15:03

Afhankelijk van je definitie van "moderne motor": ja, er zijn meerdere mensen met diverse typen en merken dieselmotoren, en diverse soorten versnellingsbakken erachter. Problemen waar je tegen aan loopt is afhankelijk van welke motor je kiest en het formaat ervan.

Wat ik mij wel afvraag is, als je dit als bedrijf gaat doen, hoe dit rendabel word. Veel kilometers gaan de dafs niet in hun kouwe kleren zitten en zeker als je een exemplaar hebt dat je niet zelf hebt gerestaureerd moet je bereid zijn om dan ook veel te sleutelen.. Ik geef toe, ik scheer nu voor het gemak alles over 1 kam, maar you get the point ;) Zuinig zullen de wagens nooit worden, ook niet met een diesel. Wat ik zo om me heen hoor is 1 op 5 a 6 haalbaar met een dieselmotor.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Daf ya126 met andere motor

Berichtdoor ruben » do 26 mei 2016 21:36

Geloof dat het niet de meeste rendabele auto voor een bedrijf zal zijn, ben dat zeker met Dikkie eens, wellicht helaas voor jullie.
Voertuigen als de YA126 komen uit een tijd dat er ongelofelijk veel personeel was, namelijk dienstplichtigen en die kosten niet meer als ze werken tegenover als ze niks doen. Ook was de ontwerp gedachte anders namelijk veel sleutelen is niet erg want is goedkoper dan makkelijk dure delen vervangen en de materialen waren waren niet van een technische standaard zoals we nu gewend zijn. Daar komt ook nog bij dat de meeste wepjes in hun dienst tijd niet bepaald zachtzinnig behandeld zullen zijn en niet door de meest ervaren chauffeurs. Daarmee is het mijns inziens niet de meest ideale zakelijke investering, anders had ik het zelf ook al lang gedaan, want het zal je relatief veel sleuteltijd kosten, maar als je dat in calculeert, mooi plan, maar zou er wel even goed bij nadenken.


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten