Voorstellen en vraagje

Stel u even aan ons voor

Moderator: ruben

Edwin84
Matgroentje
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 09 mei 2016 19:48
Locatie: Didam

Voorstellen en vraagje

Berichtdoor Edwin84 » di 10 mei 2016 20:39

Hallo allemaal,

Mijn naam is Edwin Strikkeling en ben 31 jaar oud en ik heb onlangs een DAF YA 126 gekocht :D .
Ik was al een poosje op zoek naar een DAF, ik ben er dan ook erg blij mee. Mijn eerste auto was een Ford Capri daar heb ik jaren dagelijks mee gereden, later een auto er bij gekocht om dagelijks mee te rijden.
En zie daar een hobby was geboren, veel geld en veel tijd (die ik eigenlijk niet had) ingestopt maar op een bepaald moment wou ik wat anders.
Mijn hart ligt veel meer bij vrachtauto's (ben zelf vrachtautochauffeur) en de 126 begint er aardig op te lijken!

Ik heb de DAF na aanschaf naar huis gereden (140 km) en hij deed het prima (op een elektrische spoel na) de remmen waren wel aan de slechte kant. Nieuwe hoofdremcilinder (die lekte) er onder gezet, alles ontlucht. Toen een stukje rijden en bij de eerste bocht komt er een enorme witte rookwalm uit. De hele straat stond vol rook!! Alles gecontroleerd koelvloeistof ok, olie ok en nergens een lek kunnen ontdekken. Ben weer terug gereden en toen samen met mijn oom gekeken en het viel ons op dat de remvloeistof zakte bij het remmen maar nergens geen lek te bekennen?! Toen de rembekrachtiger vulopening (voor de hydrauliek olie) open gedraaid daar kwam een hoop zooi uit. Die is dus kapot denk ik. Ik heb al een revisieset en een nieuwe rembekrachtiger liggen maarrr dit heb ik nog niet eerder gedaan, hebben jullie tips?

Witte rook niet bij (na een poosje) stationair lopen van de motor. Kan dat door de rembekrachtiger komen?

Een vriendelijke DAF groet,

Edwin

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Voorstellen en vraagje

Berichtdoor Hoppa69 » di 10 mei 2016 20:52

Hallo Edwin en welkom.

Als je bekrachtiger inwendig lekt, krijg je inderdaad die rook.
Snap alleen niet, ik heb een revisieset en een nieuwe bekrachtiger, wat ga je nou doen ?
En die vulopening voor de hydrauliek olie, welke bedoel je daarmee ?
Als je dat stopje achterop je vacuumpot bedoeld, daar moet schokbrekerolie in.

M.v.g. Ruud
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Edwin84
Matgroentje
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 09 mei 2016 19:48
Locatie: Didam

Re: Voorstellen en vraagje

Berichtdoor Edwin84 » di 10 mei 2016 21:05

Hoi Ruud,

Bedankt en dat wou ik graag weten van die witte rook.

Ik bedoelde inderdaad de vulopening voor de schokbrekerolie, sorry.

Ik wou graag naar een festival in de buurt en heb toen allebei (revisieset en rembekrachtiger) gekocht (ik zat in tijdnoot), maar toen las ik later op dit forum dat die "nieuwe" rembekrachtiger waarschijnlijk ook gereviseerd moest worden. Ik had geen tijd meer om dat allemaal te doen. Dus niet naar het festival geweest :( Nu wil ik eerst die oude rembekrachtiger uit elkaar halen of die nog te redden is en daarna pas eventueel die nieuwe eronder zetten of terug brengen (indien mogelijk).

Groeten Edwin

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Voorstellen en vraagje

Berichtdoor Hoppa69 » di 10 mei 2016 22:34

Over het algemeen moet je geluk hebben met het reviseren van je bekrachtiger, zekers als ze lek zijn.
De wand van je pot voor je vacuum is meestal verroest en als je dat schoon maakt dan lekt er dus vacuum langs die plekken.
Is je schokbreker olie om het membraam soepel te houden ook zo weer weg geslobberd en geeft je membraam het op den duur weer op.
De zuigerstang is meestal ook verroest en dat vindt die keerring weer niet leuk.
Reviseren is een geduldig werkje.
Met een gekochte gereviseerde moet je mazzel hebben als je die zonder nakijken monteerd, kan goed gaan, kan fout gaan. (duh)
Beste is om die open te maken en ff met vers vet (remmenvet) weer in elkaar zetten.
Ik heb er is van 2 1 gemaakt, meer omdat ik graag weet hoe alles van binnen er uit ziet en werkt.
De eerst volgende keer dat ik er weer 1 stuk heb, koop ik een gereviseerde die ik dan ff naloop met vers vet.
Vaak gaat alles in je remmerij kapot door roest, omdat men de remvloeistof niet van tijd tot tijd ververst.
Spul is hygroscopisch en het water wat dan door je remvloeistof zit zorgt ervoor dat de boel roest.
Nou is dat niet het enige natuurlijk wat voor roest zorgt, stilstand is ook achteruitgang.
Van tijd tot tijd is een paar keer op de rem trappen als ie lang stil staat, vindt ie lekker.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Edwin84
Matgroentje
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 09 mei 2016 19:48
Locatie: Didam

Re: Voorstellen en vraagje

Berichtdoor Edwin84 » wo 11 mei 2016 15:15

Ok ik ga m'n best doen. Bedankt voor de info en tips!

Ik ga er morgen mee aan de slag. Ik laat het weten wat ik ontdekt heb

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Voorstellen en vraagje

Berichtdoor Kees64 » wo 11 mei 2016 19:48

Hallo,

meteen die nieuwe eronder!
Ook ik had een nieuwe rembekrachtiger gekocht. Hier moet je echt eerst effe de "pot" van afhalen. deze zit helemaal vol met aangedroogd vet. maak je die niet schoon is je nieuwe rembekrachtiger na een paar keer remmen weer naar de "klote".

Succes
Kees

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: Voorstellen en vraagje

Berichtdoor wesley » wo 11 mei 2016 22:55

Ik sluit me aan bij kees. ik had hetzelfde probleem.
Grtn v/d Ouwe Daf

Edwin84
Matgroentje
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 09 mei 2016 19:48
Locatie: Didam

Re: Voorstellen en vraagje

Berichtdoor Edwin84 » za 14 mei 2016 22:15

Hoi,

Afgelopen donderdag dus de oude rembekrachtiger uit elkaar gehaald.
Er zat veel roest in de wand van de vacuumpot. De zuigerstang was nog goed.
Binnenwand van de cilinder was beschadigd, het was niet veel meer al met al. :?

Dus de nieuwe bekrachtiger uit elkaar gehaald goed schoongemaakt, nagekeken en goed ingevet. Daarna weer onder mijn Daf gezet.
Van de week de stoplampschakelaars kopen en vervangen en nu wel correct aansluiten. Dan maar alles in een keer ontluchten.

Weer wat geleerd :)


Terug naar “Even voorstellen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast