Daf "dood"

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Daf "dood"

Berichtdoor Kees64 » za 07 mei 2016 19:42

Hejj,

Vanmiddag samen met mijn dochter in de 126 gereden. Toen we bijna stil stonde sloeg hij af.
Kreeg hem niet meer aan de gang...... aangezien we op een smal stukje stonden moest ik hem op de startmotor 10 meter verder neerzetten.
Daarna nog een paar keer proberen te starten, niets. Accuus leeg (wel vlug)
Vrouw gebeld..... die mij opgehaald en met de 314 naar de 126 gereden. Startkabels erop en meteen lopen. Mijn dochter in de 126 alleen achter mij aan. Viel me op dat de lampjes maar zwak brandde. 15 km gereden, thuis aangekomen slaat hij weer af...... en "dood", helemaal niets. Of accuus, of dynamo of relais van de bafkast blijven hangen?
Hij moet het met pinksteren toch wel weer doen...... Pinksterevenement Dafclub. :x

Groet
Kees

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Daf "dood"

Berichtdoor ruben » za 07 mei 2016 21:14

Maar eens meten of hij echt bij laad en niet alleen op de generator loopt. Accu's kun je testen door een losse koplamp even het amperage uit rekenen wat die trekt en je accu AH getal daar door delen, dus als je lamp 10 amp trekt en je accu is 60 ampere uur dan zou de lamp op een perfecte accu 6 uur moeten branden. Je moet alleen niet verder gaan dan 80 % bij voorkeur dus na ruim 5 uur afkoppelen. Hoe eerder de lamp vanzelf uit gaat hoe slechter je accu is. Als een accu lader bij een vrij lege accu erg snel vol aangeeft zit er ook weinig capaciteit meer in.

Beetje kun je ook wel van de leeftijd uit gaan, na een jaar of 4 is bij weinig gebruik de bemiddelde accu wel redelijk op het eind. Druppelladers maken naar mijn idee ook meer accu's kapot of lui dan dat ze goed doen.

Bevriezen in de winter is ook altijd een gevaar, hoe minder de lading in de accu is hoe gevoeliger voor bevriezen. Als de accu goed is kijken vanaf de generator wat wel werkt en wat niet.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Daf "dood"

Berichtdoor Dafinknouleuk » zo 08 mei 2016 00:06

Ey, Wat ruben zegt klopt als een bus. Mijn accu's hebben het toch nog dik 8 jaar volgehouden (zonder druppellader) maar nu ik er minder mee rij (soms 2 maanden niet), dan gaat het echt hard.

Daarom mezelf twee nieuwe cadeau gedaan: http://www.awaccu.nl/product/883-120ah- ... -62034-smf
Deze schijnen ook minder snel leeg te lopen dan 'gewone' maar moet dat eerst nog zien. Ik denk dat af en toe de lader erop wel goed is maar niet bv. 3 maanden aangesloten laten. Veel mee rijden, dat is het beste..
Dacht toen ik die accu's kocht hoe Ruud dat doet, die komt alleen met DDDP eruit. Die heeft die ctec er niet permanent aanhangen (maar ik kan me vergissen natuurlijk)

De laadspanning van die Calcium accu's moet min 13,8V zijn, dat is hoger dan van lood accu's. Zal eens zien waar die bafkast op afgeregeld is.
Misschien moet daar wel een tandje bijgezet worden qua laadspanning.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Daf "dood"

Berichtdoor Hoppa69 » zo 08 mei 2016 00:13

Dacht toen ik die accu's kocht hoe Ruud dat doet, die komt alleen met DDDP eruit. Die heeft die ctec er niet permanent aanhangen (maar ik kan me vergissen natuurlijk)
Heb er niks aan hangen.
Als ze slecht worden, ruil ik ze op mijn werk om en de monteurs daar zetten dan weer nieuwe in die trekker, omdat die dan slecht start. :mrgreen:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Daf "dood"

Berichtdoor ruben » zo 08 mei 2016 08:54

en daarna ruil je je " nieuwe" zeker weer om voor die 2 accu's die ze net in die trekker hebben gezet :D

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Daf "dood"

Berichtdoor Hoppa69 » zo 08 mei 2016 09:09

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Daf "dood"

Berichtdoor Kees64 » zo 08 mei 2016 19:59

Hejj accuus die erin zitten zijn ook 8 jaar oud...
Daarom had ik al "nieuwe" besteld, ongeveer hetzelfde principe als bij Ruud...... die van mij komen uit een scootmobiel (gel)
Zat wachttijd op, krijg ze toevallig deze week binnen.

Reserve dynamo ligt ook al klaar, morgen effe meten.

mzzl
Kees

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Daf "dood"

Berichtdoor Dafinknouleuk » ma 09 mei 2016 23:27

Kees ruilt ze om bij de bejaarden van veghel en omstreken

"he menneke komde is efkes hier, denk dat oew mechaniekje aanloopt, laat men is kijke, wacht ik heb nieuwe accu's voor oe bij. Die zet ik er wel efkes in.. :mrgreen:

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Daf "dood"

Berichtdoor Dafinknouleuk » ma 09 mei 2016 23:32

Helaas hebben wij geen terminal trekkers alleen 16 tons heftrucks en een paar reachstackers maar voor elk schroefje komt Peinemann dus geen technische dienst van onszelf. Als ze mij met accu's zien slepen dan gaat er toch iemand vragen stellen ben ik bang.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Daf "dood"

Berichtdoor Dikkie » di 10 mei 2016 01:30

Je bent al gauw te bang anton ;)
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Daf "dood"

Berichtdoor Kees64 » di 10 mei 2016 20:29

Kees ruilt ze om bij de bejaarden van veghel en omstreken

"he menneke komde is efkes hier, denk dat oew mechaniekje aanloopt, laat men is kijke, wacht ik heb nieuwe accu's voor oe bij. Die zet ik er wel efkes in.. :mrgreen:
:lol: :lol: :lol:


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten