oliekeerring tandwielkast

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Bas75
Matgroentje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 20 apr 2016 20:09

oliekeerring tandwielkast

Berichtdoor Bas75 » wo 20 apr 2016 20:30

Beste Daffers, ik ben nieuw op dit forum dus even een kleine introductie. Mijn vriendin Yvonne en ik hebben ruim 2 jaar een wep uit 1955. Ik heb altijd aan Franse youngtimers gesleuteld maar mijn vriendin vond deze autos niet spannend genoeg. Dus zijn wij op zoek gegaan naar een stoerdere auto. Die stoere auto is dus een Daf YA 126 geworden. Meteen zijn wij ook lid geworden van de club (dat hoort er natuurlijk bij). Zoals gezegd rijden wij (inderdaad Yvonne rijdt ook lekker in ons dafje) al lekker rond in het Limburgse Heuvelland. Naast het lidmaatschap van de YA 126 club zijn wij lid van de Naoorlogse Legervoertuigen Vereniging Limburg (NLVL). Vorig jaar zijn wij met de NLVL en onze daf onder ander naar Luxemburg gereden. Ik heb enige sleutelkennis opgedaan met Franse automobielen en ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog geen problemen tegengekomen ben. Alle reparaties kan ik verhelpen. Nu raden jullie het al tot nu toe want ik heb nu echt jullie advies nodig.

Het volgende. Tijdens onze laatste rit door het heuvelland lag onder de tandwielkasten zowel rechtsvoor als rechtsachter een plasje olie. Tijdens deze rit was overigens de daf in de 4wd gesprongen en ik vermoed dat de lekkage hier iets mee te maken heeft. Dit terzijde. Na inspectie blijkt dat de oliekeerring van de tussenbak aan de tussenaszijde lekt. Zowel bij de tandwielkast rechtsvoor als de tandwielkast rechtsachter.

Nu mijn vraag. Hoe kan ik deze oliekeerring vervangen? De kroonmoer heb ik inmiddels los maar de aansluitflens voor de kruiskoppeling krijg ik met een poelietrekker niet los. Doe ik het goed? of moet ik de hele pignon met kroonwiel verwijderen. Of is er een andere tip om de aansluitflens te verwijderen?

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: oliekeerring tandwielkast

Berichtdoor Dafinknouleuk » wo 20 apr 2016 20:45

Oei, in de 4wieldrive op de weg is heeeel erg slecht voor de aandrijflijn, je krijgt krachten dat wil je niet weten in de bocht.

"de tussenbak aan de tussenaszijde lekt. Zowel bij de tandwielkast rechtsvoor als de tandwielkast rechtsachter. "

tussenas zit in het midden naar je versnellingsbak. rechtsvoor/rechtsachter zijn de aandrijvingen naar de wielen.
Waar zit je lekkage?
Voor onderstaande maakt het niet uit:

Wat ik altijd doe is bout/moer M10 nemen (4 stuks) van ong 10-15 cm. Vervolgens een dikke moer of een dop van een doppenset of ziets nemen en dat op de as (zonder kroonmoer). Vervolgens de aandrijfas weer monteren zodat de dop of moer klem komt te zitten.
Dan de bouten gelijkmatig flink strak aandraaien, meestal wordt de flens er al afgetrokken. Kan ook zijn dat je met een flinke hamer een ferme tik moet geven tegen de zijkant van de flens zodat de flens (op spanning) los schrikt.

Succes!

Bas75
Matgroentje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 20 apr 2016 20:09

Re: oliekeerring tandwielkast

Berichtdoor Bas75 » do 21 apr 2016 21:19

De flens is los, bedankt voor de tip, Alleen kon ik de bouten niet verwijderen omdat de stofdeksel in de weg zit. dus heb ik ipv een dop, twee moeren (welke ik aan elkaar vastgetaped had) dwars op de, schroefdraad van de pignon (zonder kroonmoer uiteraard) gezet. Daarna de as weer gemonteerd en voorzichtig met de originele bouten langzaam vastgedraaid. En inderdaad er was niet heel veel kracht voor nodig om de aansluitflens los te krijgen.

De tandwielkast lekt en niet de tussenbak (excuses voor mijn typefout). Het is de oliekeerring van de aansluitflens voor de kruiskoppeling (oftewel de tussenas naar de tandwielkasten).

Bij de demontage van de aandrijving naar de tandwielkast achter, zag ik dat een kruisstuk best veel speling had. Dus de gehele as verwijdert en de komende dagen staat, naast de montage van de oliekeerringen (en viltringen) ook het vervangen van het kruisstuk op de agenda.


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten