Brandweerdaf - ex KL-61-49

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Bas
Knipperlichtje
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 15 jan 2016 12:41
Locatie: Mijdrecht

Brandweerdaf - ex KL-61-49

Berichtdoor Bas » vr 15 jan 2016 18:15

Zoals beloofd komt hier een verslag van het werk aan mijn nieuwe aanwinst. Het betreft een wep zonder lier, die ergens in zijn diensttijd is overgekwast met rood. De precieze historie is voor zover ik weet onbekend, het zou gaan om een creatie van de brandweer van een MOB-complex.
DSC_0041verkleind.jpg
DSC_0041verkleind.jpg (155.14 KiB) 16927 keer bekeken
Ik heb er tijdelijk een sirene opgezet, zijn die rare dingen op de torpedo's nog ergens goed voor :D Hier en daar voor de lol uitgeprobeerd met een restje poetsmiddel wat dat zou uithalen, resultaat was niet denderend (zie de vlek links op de laadbak)

"Voor wat betreft de overige "brandweerauto's": op elke kazerne of mob-complex was een BZB-groep.de groepen waren verantwoordelijk voor de eerste hulp bij brand of andere ellende.vaak knutselden zij zelf naar eigen inzicht webjes,nekafs om tot brandweerwagen, wat de meest wonderlijke voertuigen te zien gaf.", aldus legervoertuigen.nl.

Wat ik wel zeker weet is het originele KL-kenteken. Er zwerft namelijk een foto over het internet van mijn wep toen ie nog bij de domeinen stond.
Bij de Domeinen met orig. kenteken.jpg
Bij de Domeinen met orig. kenteken.jpg (166.6 KiB) 16927 keer bekeken
Behalve de kleur heeft men destijds nog het eea aangepast. De kaptogen voor de laadbak zijn verlengd, hij staat op banden met een wegprofiel, en er is een serie gaatjes geboord aan de linkerkant van de laadbak, kennelijk om iets aan op te hangen. De oorlogsverlichting aan de voorzijde is op niet heel vakkundige wijze verwijderd, en in plaats daarvan zitten er twee rare hoekprofielen op de torpedo's gelast. Hij is verder helemaal kaal; geen pioniersgereedschap, geen laadbakzeil aan de voor- en achterkant. Wel helemaal origineel, niets aan verprutst, en 3000 km op de teller :mrgreen: (dus...). Voor zover ik het kan beoordelen is ie nog precies zo als ie de domeinen heeft verlaten; in de tussentijd zou hij alleen maar droog gestald hebben gestaan en is ie eens in de zoveel maanden gestart. Zoals te verwachten is bij jaren stilstand moet er het nodige gebeuren, maar hij rijdt en remt, stuurt goed en alle meters/elektra doen het.

Dus, eind november heb ik hem naar huis gereden, en sindsdien wat kleine klusjes gedaan en korte eindjes gereden om te kijken hoe hij zich gedraagt. Oliedruk blijft netjes, hij blijft koel (hoger dan 80 graden is ie nog niet geweest) en de motor trekt als een beer. Eind december is er wat ruimte beschikbaar gekomen in de opslag van een kennis waar ik wat aan het verfwerk kan doen terwijl de wagen droog staat. Wel zo fijn met dit weer :? .

Naast het kaalhalen, herstellen en lakken van het plaatwerk staat er wat mechanisch werk op de planning:
  • brandstofsysteem schoonmaken/reviseren
    koelsysteem schoonmaken, vetkoord waterpomp vervangen
    wiellagers openmaken, schoonmaken, invetten
    stuurhuis nazien, olie vervangen
    alle smeerpunten nalopen met de vetpomp
    rembekrachtiger reviseren (motor krijgt valse lucht als ik het rempedaal intrap en er verdwijnt remvloeistof zonder aanwijsbaar lek...)
    nieuwe huiven maken
...en nog wat klein spul. Genoeg te doen dus. Ik zal hier een verslag bijhouden, waarschijnlijk niet zo uitgebreid als sommige anderen hier op het forum :wink: , maar natuurlijk met foto's. Ik houd me van harte aanbevolen voor alle tips die zo bij jullie opkomen bij het lezen van mijn berichten!
DSC_0032verkleind.jpg
DSC_0032verkleind.jpg (183.42 KiB) 16927 keer bekeken
Uitgeleend aan de goedheiligman voor spectaculaire entree: succes gegarandeerd

_
Laatst gewijzigd door Bas op vr 15 jan 2016 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49

Berichtdoor Jorrit » vr 15 jan 2016 19:50

Hallo Bas,

Hartstikke leuk! Heb samen met Martin wat uurtjes aan deze wagen gesleuteld. Heb veel 126's gezien, maar ik weet van deze zeker dat de kilometerstand klopt. Hij is inderdaad nog in dezelfde staat als dat hij bij Domeinen weg kwam. Gewoon nooit wat te lijden gehad.

Neemt niet weg dat hij lang stil heeft gestaan en dat je alles goed moet nalopen. We hebben, afgezien van de rembekrachtiger, alle remmerij gereviseerd. Nu de rest nog. Van deze 126 kan je nog heel veel plezier gaan hebben! Succes er mee!

Bas
Knipperlichtje
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 15 jan 2016 12:41
Locatie: Mijdrecht

Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49

Berichtdoor Bas » vr 15 jan 2016 21:33

Na de DAF naar binnen te hebben gefrommeld maar begonnen met het plaatwerk loshalen. Ik weet nog niet wat ik aan boutjes, moertjes en carosserieringen ga hergebruiken, dus alles goed bewaard. Alles gaat per paneel in een boterhamzakje met etiket waar het bij hoort; samen met foto's moet het zo redelijk eenvoudig zijn om alles binnenkort weer in elkaar te sleutelen. Het resultaat na de eerste dag sleutelen:
kleinIMG_3110.JPG
kleinIMG_3110.JPG (141.61 KiB) 16905 keer bekeken
kleinIMG_3112.JPG
kleinIMG_3112.JPG (146 KiB) 16905 keer bekeken
De onderste vier bouten van de voorbumper waren een uitdaging om te bereiken, maar het is gelukt. Het weegt ook wat, zo in je eentje :wink:
kleinIMG_3114.JPG
kleinIMG_3114.JPG (140.94 KiB) 16905 keer bekeken
Valt allemaal nog reuze mee qua roest, tot nu toe alleen oppervlakte. Ik kan maar drie plaatjes uploaden per bericht, dus het worden er wat meer... Moet even zien of het handiger is ze ergens anders te uploaden en hier te linken.

Bas
Knipperlichtje
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 15 jan 2016 12:41
Locatie: Mijdrecht

Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49

Berichtdoor Bas » vr 15 jan 2016 21:40

Hallo Bas,

Hartstikke leuk! Heb samen met Martin wat uurtjes aan deze wagen gesleuteld. Heb veel 126's gezien, maar ik weet van deze zeker dat de kilometerstand klopt. Hij is inderdaad nog in dezelfde staat als dat hij bij Domeinen weg kwam. Gewoon nooit wat te lijden gehad.

Neemt niet weg dat hij lang stil heeft gestaan en dat je alles goed moet nalopen. We hebben, afgezien van de rembekrachtiger, alle remmerij gereviseerd. Nu de rest nog. Van deze 126 kan je nog heel veel plezier gaan hebben! Succes er mee!
Ha Jorrit,

Ik dacht al, ik ken dat ding in je avatar :) . Hij remt inderdaad netjes en rechtuit, alleen niet bekrachtigd. Ik heb gehoord dat je vier strepen op het asfalt moet kunnen trekken, dus dat is het streven... :mrgreen:

Plaatje van de onderkant:
kleinIMG_3117.JPG
kleinIMG_3117.JPG (122.77 KiB) 16903 keer bekeken
Uitlaat en carter hebben een keer een tik gehad, uitlaat is plaatselijk gereduceerd tot 10% van oorspronkelijke diameter. Merk er niets van met rijden, maar moet misschien toch wat aan gebeuren :roll:
kleinIMG_3118.JPG
kleinIMG_3118.JPG (125.72 KiB) 16903 keer bekeken
kleinIMG_3119.JPG
kleinIMG_3119.JPG (120.63 KiB) 16903 keer bekeken
Om de spatborden los te nemen moet je eerst de kabel van het stadslicht losmaken. Na veel gepruts om te zien of ik de draad los kon krijgen van de fitting kon ik geen andere manier bedenken dan de kabel doorknippen. Dit maar in de motorruimte gedaan, daar komt later het minste vocht mocht ik beslissen niet een nieuwe kabel te trekken... Ondertussen staan de bouten vast in de week met WD40.

Bas
Knipperlichtje
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 15 jan 2016 12:41
Locatie: Mijdrecht

Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49

Berichtdoor Bas » vr 15 jan 2016 21:47

kleinIMG_3122.JPG
kleinIMG_3122.JPG (137.48 KiB) 16898 keer bekeken
Eerst de treeplankjes verwijderd, wel roest maar geen rot. Alle bouten die de cabine ingaan zijn getapt, die gaan een stuk makkelijker los dan die verroeste moertjes :mrgreen: Vervolgens de kabels en leiding losgemaakt van het spatbord.
kleinIMG_3130.JPG
kleinIMG_3130.JPG (120.7 KiB) 16898 keer bekeken
kleinIMG_3132.JPG
kleinIMG_3132.JPG (140.05 KiB) 16898 keer bekeken
Grootlichtschakelaar moet ook los om het spatbord weg te krijgen. Wat een ruimte ineens! De draad van de bouten die in de wielkast uitkomen was erg slecht; helemaal verroest. Ik heb een methode geperfectioneerd voor roestige bouten en moeren: eerst de draad inspuiten met remreiniger en schoonborstelen, dan even laten weken in WD40. Vervolgens de bout en moer in zijn geheel heen en weer draaien tot de meeste weerstand weg is en dan pas proberen de boel los te krijgen. 9 van de 10 keer draai je de moer er netjes af, de 10e keer breekt de bout (helemaal snel opgelost).

Bas
Knipperlichtje
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 15 jan 2016 12:41
Locatie: Mijdrecht

Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49

Berichtdoor Bas » vr 15 jan 2016 21:50

De torpedo's zitten op drie plekken vast; voor aan de radiateur met een kleine en de voorste chassisbalk met een hele grote bout, en achter met twee boutjes tussen de lamellen. Deze zijn net zo dicht tegen de lamellen aangebracht dat ik er geen dop-, steek- of ringsleutel op of om kreeg. Lekker dichtgeverfd en geroest natuurlijk, dus kost wat moeite en geduld om ze los te krijgen. Uiteindelijk bij de torpedo de bout met een tang tegen de bovenliggende lamel geklemd om het meedraaien te stoppen, zo kon de moer er net afgedraaid worden met een kleine ringsleutel. Ik ben me toch gaan afvragen of men er bij de bouw wel rekening mee heeft gehouden dat mensen bouten ook weer los willen krijgen na zestig jaar.
kleinIMG_3136.JPG
kleinIMG_3136.JPG (115.4 KiB) 16897 keer bekeken
En dan natuurlijk niet vergeten de kabelgoot los te halen
Spatbord van het reservewiel was een eitje; boutjes zijn netjes gebleven.
kleinIMG_3144.JPG
kleinIMG_3144.JPG (117.53 KiB) 16897 keer bekeken
kleinIMG_3142.JPG
kleinIMG_3142.JPG (104.65 KiB) 16897 keer bekeken
Wat verf verwijderd van het rechterspatbord, komt er een organieke 5-tons sticker tevoorschijn.
Ziet er wel een beetje triest uit, zo.
Laatst gewijzigd door Bas op za 16 jan 2016 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Bas
Knipperlichtje
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 15 jan 2016 12:41
Locatie: Mijdrecht

Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49

Berichtdoor Bas » vr 15 jan 2016 22:08

Als het allemaal te uitgebreid wordt moet je het maar zeggen.
En de rechterkant:
kleinIMG_3148.JPG
kleinIMG_3148.JPG (104.7 KiB) 16893 keer bekeken
Men heeft kennelijk niet de moeite genomen om wat dan ook te verwijderen voor de metamorfose naar brandweer :) Zou dat nog de oorspronkelijke fabriekslak zijn? Overigens heb ik maar afsluitbare tankdoppen gehaald; zo'n Hercules verbruikt al veel, dan moeten we niet hebben dat er ook nog wat verdwijnt als hij niet loopt.
kleinIMG_3154.JPG
kleinIMG_3154.JPG (89.43 KiB) 16893 keer bekeken
Rechterkant hetzelfde als links, alleen zit hier geen claxon. Het is aan te bevelen het luchtfilter los te halen om de torpedo eraf te halen, je kan er zó veel makkelijker bij. Ook hier net op tijd om het staal te redden; alle roest die je ziet is nog redelijk oppervlakkig. Ondertussen begonnen met experimenteren met verfafbijt. Het resultaat na twee lagen en veel krabben:
kleinIMG_3153.JPG
kleinIMG_3153.JPG (67.99 KiB) 16893 keer bekeken
Conclusie: verfafbijt is niet meer wat het geweest is, tenzij je voor een hele dure gaat (ben de naam even kwijt). Dat gaan we dus anders doen. Met een verfbrander en krabber ging het beter, maar je krijgt op zijn zachtst gezegd geen gladde ondergrond. We zoeken verder.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49

Berichtdoor Hoppa69 » vr 15 jan 2016 23:07

Als het allemaal te uitgebreid wordt moet je het maar zeggen.
Kan niet uitgebreid genoeg zijn. 8)
Maar hij trekt als een beer zeg je.
Hebben ze nog wat aangepast aan het spruitstuk met de carburateur of is hij gewoon standaard.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Bas
Knipperlichtje
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 15 jan 2016 12:41
Locatie: Mijdrecht

Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49

Berichtdoor Bas » vr 15 jan 2016 23:17

Maar hij trekt als een beer zeg je.
Hebben ze nog wat aangepast aan het spruitstuk met de carburateur of is hij gewoon standaard.
Hij is niet aangepast (meer foto's onderweg). Is nog wat beter geworden na het schoonmaken van de carb. Hij voelt in ieder geval erg gezond aan, maar alles relatief natuurlijk, het is geen moderne motor. Al een aantal keer wielspin gehad bij het achteruit rijden.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49

Berichtdoor ruben » vr 15 jan 2016 23:42

ziet er goed uit en zoals Ruud al zegt, kan haast niet uitgebreid genoeg, ik mot ook een hoop van dit werk gaan doen in de nabije toekomst dus wel makkelijk om iemand het voor te zien doen, en de wep onderwerpjes van Ruud zijn ondertussen wel heel diep in de archieven gezakt en dan moet je weer veels te veel pagina's doorzoeken om te komen waar je wilt zijn met allemaal plaatjes die je toch ook wel handig vind dus weer een avond niet dat gevonden wat je zou opzoeken :D

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49

Berichtdoor peter80 » za 16 jan 2016 09:51

Met een verfbrander en krabber ging het beter, maar je krijgt op zijn zachtst gezegd geen gladde ondergrond. We zoeken verder.
Mijn methode: kaal maken met elektrische verfbrander (föhn) en krabber, daarna met schuurmachine erover.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49

Berichtdoor Hoppa69 » za 16 jan 2016 09:55

Mijn methode: kaal maken met elektrische verfbrander (föhn) en krabber, daarna met schuurmachine erover.
En dan een andere kopen. :mrgreen:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49

Berichtdoor peter80 » za 16 jan 2016 14:29

Inderdaad :mrgreen:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49

Berichtdoor Dafinknouleuk » za 16 jan 2016 18:59

Je kan de bende ook insmeren met (oude) remolie Dot4
Komt de verf ook van los. moet je wel even de gelegenheid geven, dag of twee.

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49

Berichtdoor Jorrit » za 16 jan 2016 19:27

Mijn methode: kaal maken met elektrische verfbrander (föhn) en krabber, daarna met schuurmachine erover.
En dan een andere kopen. :mrgreen:
En wat voor één! :lol:


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten