ya 126 diesel motor er in zetten ?

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

simon1992
Hercules Held
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 24 aug 2015 20:58
Locatie: Westerhaar-vriezenveensewijk

ya 126 diesel motor er in zetten ?

Berichtdoor simon1992 » wo 30 dec 2015 22:48

halo ik zit er aan te twijfelen om er mischien toch een diesel motor in leggen
heb er nu een orgenaale motor in liggen maar die loopt slegt en zit te twijfelen om die er uit te halen en op te knappen of een dieseltje er te bouwen waar doe ik slim aan ?


groeten simon

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: ya 126 diesel motor er in zetten ?

Berichtdoor Dikkie » wo 30 dec 2015 23:17

Slecht lopen is geen probleem, lekker opknapbeurtje geven en hij kan er lang tegenaan. Een diesel is een pittige investering als je niet per ongeluk tegen een mooie aanbieding aanloopt.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

simon1992
Hercules Held
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 24 aug 2015 20:58
Locatie: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: ya 126 diesel motor er in zetten ?

Berichtdoor simon1992 » vr 01 jan 2016 13:55

Slecht lopen is geen probleem, lekker opknapbeurtje geven en hij kan er lang tegenaan. Een diesel is een pittige investering als je niet per ongeluk tegen een mooie aanbieding aanloopt.
Aan wat voorn dingen moet ik dan denken die aan het block moeten gebeuren bij zoon op knapbeurtje ?

Of is het ook anders te horen wat er mis is ?

Bedankt voor je info

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: ya 126 diesel motor er in zetten ?

Berichtdoor peter80 » vr 01 jan 2016 14:18

Naast het noodzakelijke onderhoud (olie, filters, kleppen stellen, doorsmeren etc) kan je de motor ook verbeteren door de ontsteking te upgraden, dit betekent andere bougies en betere bougiekabels.
Daarnaast kan het nooit kwaad om de compressie te meten.
Over deze onderwerpen is in principe op het forum genoeg informatie te vinden en bij vragen of twijfel is er altijd iemand die je wilt helpen.
Inbouwen van een diesel lijkt een appeltje eitje maar dat is het niet (heb zelf ook een 126 omgebouwd naar diesel)
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

simon1992
Hercules Held
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 24 aug 2015 20:58
Locatie: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: ya 126 diesel motor er in zetten ?

Berichtdoor simon1992 » vr 01 jan 2016 14:40

Naast het noodzakelijke onderhoud (olie, filters, kleppen stellen, doorsmeren etc) kan je de motor ook verbeteren door de ontsteking te upgraden, dit betekent andere bougies en betere bougiekabels.
Daarnaast kan het nooit kwaad om de compressie te meten.
Over deze onderwerpen is in principe op het forum genoeg informatie te vinden en bij vragen of twijfel is er altijd iemand die je wilt helpen.
Inbouwen van een diesel lijkt een appeltje eitje maar dat is het niet (heb zelf ook een 126 omgebouwd naar diesel)
AH okey de kleppen zijn recent gedaan heb daarna nog geen compressie test kunnen doen en naar wat voorn ontsteking kan ik dan het beste kijken. ?

Hier een filmpje van hoe de nu loopt heb dit filmpje10 minuten geleden gemaakt

https://youtu.be/z8Q0brwuARU

Hopen dat het werkt

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: ya 126 diesel motor er in zetten ?

Berichtdoor peter80 » vr 01 jan 2016 14:49

Begin bij het begin, ff de verdeelkap doormeten.
Als je nog de waterdichte bougies hebt, meet die ook eens door.
Hier zitten koolstiften in als ontstoring, willen weleens doorbranden
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: ya 126 diesel motor er in zetten ?

Berichtdoor peter80 » vr 01 jan 2016 14:51

In dit stukje is Ruud met de ontsteking van de 314 bezig, kan je een beeld vormen
http://www.ya126.nl/forum3/viewtopic.ph ... ing#p34221
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

simon1992
Hercules Held
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 24 aug 2015 20:58
Locatie: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: ya 126 diesel motor er in zetten ?

Berichtdoor simon1992 » vr 01 jan 2016 15:02

Begin bij het begin, ff de verdeelkap doormeten.
Als je nog de waterdichte bougies hebt, meet die ook eens door.
Hier zitten koolstiften in als ontstoring, willen weleens doorbranden
Die zal ik maar is gaan door meten dan maar als je het block zo hoort lijkt het dan op ontsteking of ergens op
Want toen ik de kleppen ging stellen was er 1 cilinder die had een 1 mm negatieve klep speling die bleef dus gewoon openstaan.

En af en toe als je er mee tijd doen soms in eens alle pitten weer mee voor een paar tellen en dan stoppen ze er weer mee

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: ya 126 diesel motor er in zetten ?

Berichtdoor ruben » vr 01 jan 2016 17:23

Als er cilinders niet mee doen is de meeste waarschijnlijke optie vaak ontsteking, zeker als het ook niet constant is. Dit wil ook nog wel eens temperatuur gevoelig zijn.
Ander optie zou slechte compressie kunnen zijn maar dit zou een meer constante storing moeten geven.

Heb je de klep ook nog bekeken die open had gestaan? De kleppen en zittingen kunnen behoorlijk sluiten van langs vliegende verbrandings gassen. Schotel zou ook krom kunnen zijn en als de kromming op de goeie plek ligt heb je wel compressie, als de klep weer wat draait weer geen compressie.

simon1992
Hercules Held
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 24 aug 2015 20:58
Locatie: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: ya 126 diesel motor er in zetten ?

Berichtdoor simon1992 » vr 01 jan 2016 19:18

Als er cilinders niet mee doen is de meeste waarschijnlijke optie vaak ontsteking, zeker als het ook niet constant is. Dit wil ook nog wel eens temperatuur gevoelig zijn.
Ander optie zou slechte compressie kunnen zijn maar dit zou een meer constante storing moeten geven.

Heb je de klep ook nog bekeken die open had gestaan? De kleppen en zittingen kunnen behoorlijk sluiten van langs vliegende verbrandings gassen. Schotel zou ook krom kunnen zijn en als de kromming op de goeie plek ligt heb je wel compressie, als de klep weer wat draait weer geen compressie.
Dankje voor de info. Ehm ik heb de klep niet kunnen bekijken nog maar dat kan ik nog wel doen heb een endoscoop dus dat moet nog wel even keertje lukken
Dat ga ik morgen even doen alles door meteen van de ontsteking en even in de cilinder kijke

Groeten Simon


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten