Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

wegmann
Hercules Held
Berichten: 167
Lid geworden op: za 24 jan 2009 21:27

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor wegmann » ma 14 dec 2015 00:10

Ehhhh..doe es bij draaiende motor rammelen en voorzichtig trekken aan het voedingskabeltje van de ontsteking.... zal de eerste keer niet zijn dat de verbinding in de stekker weg geoxideerd is....

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor Hoppa69 » ma 14 dec 2015 08:11

Die draad die je om te testen gelegd heb, die is toch wel helemaal nieuw of heb je die vast gezet net voor de stekker waar wegmann het over heeft ?
Of met een ampje in die stekker verbinding die er net voor zit, staat ook op de tekening, die gaan bij altijd als eerste er uit, zijn 9 van de 10 keer altijd geoxideerd.
Is zo'n zelfde verbinding als achterop je lichtschakelaar.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

drokses
Matgroentje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 22 dec 2006 14:59

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor drokses » ma 14 dec 2015 17:46

Die draad die je om te testen gelegd heb, die is toch wel helemaal nieuw of heb je die vast gezet net voor de stekker waar wegmann het over heeft ?
Of met een ampje in die stekker verbinding die er net voor zit, staat ook op de tekening, die gaan bij altijd als eerste er uit, zijn 9 van de 10 keer altijd geoxideerd.
Is zo'n zelfde verbinding als achterop je lichtschakelaar.
Heb een nieuwe draad gepakt en de isolatie mantel een stukje over de koperen kern geschoven zodat ik deze weer over de centre pin van de ontstekingsvoeding connector kon schuiven zonder kortsluiting te maken.
Ook voor dit onderdeel geld dat deze dus vernieuwd is heb de gehele ontsteking incl. connector vervangen ziet er ook goed uit heb ook geprobeerd om wat heen en weer te bewegen en gekeken of dit effect had. Niet dus.
Ook de spanning achter deze connector gemeten en is gewoon iets meer dan 24 Volt. Heb het primaire stroomcircuit gecontroleerd op spanning en hier geen spanningsval kunnen vinden.

drokses
Matgroentje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 22 dec 2006 14:59

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor drokses » ma 14 dec 2015 17:49

Ehhhh..doe es bij draaiende motor rammelen en voorzichtig trekken aan het voedingskabeltje van de ontsteking.... zal de eerste keer niet zijn dat de verbinding in de stekker weg geoxideerd is....
Ja dit is inderdaad een van de eerste dingen die ik gedaan heb maar had geen effect ook primaire stroom circuit gemeten en niets raars kunnen vinden.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor Hoppa69 » ma 14 dec 2015 17:57

Tja, als je nu die draad naar het stopcontact leg en de lpg instalatie geheel buiten sluit.
Blijft er volgens mij toch niet veel meer over als de ontsteking en wat erna zit.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

wegmann
Hercules Held
Berichten: 167
Lid geworden op: za 24 jan 2009 21:27

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor wegmann » di 15 dec 2015 08:15

Blijft steeds minder over aan mogelijkheden 8) Die verdeelkappen kunnen ook vervelende etterbakken zijn en je ziet er zo niks aan. Heb wel eens drie nieuwe kappen moeten monteren voor dat ik een goeie had....... Slaan maar zo door en kan ook onder invloed van temperatuur gebeuren. Isolatie tussen binnenzijde ijzeren behuizing en de kap?

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor peter80 » di 15 dec 2015 16:45

Het eerste wat ik doe is de verdeelkappen inspuiten met isolerende lak, binnenkant van behuizing van de ontsteking leg ik als extra een kunststof plaatje in samen met isolatielak. Kijk maar eens in de metalen kap, zit ongetwijfeld roest waar overslag heeft plaatsgevonden.
Hoe zijn de slangen van de ontsteking? De ozon moet ook afgevoerd worden
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

drokses
Matgroentje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 22 dec 2006 14:59

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor drokses » di 29 dec 2015 16:10

Daffers,
nog een keer naar de blauwe vonken gekeken en deze spatten er van af.
Ook nog regelmatig ook, mijn conclusie is dan ook dat het geen ontstekingsprobleem is.

Dan blijft er maar een logische conclusie over dat het de kleppen zijn die blijven hangen in hun inmiddels diep uitgesleten zittingen.
Kop gat er dus van af om eens te kijken of dit het probleem is.

hou jullie op de hoogte
groet
Marco

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor peter80 » di 29 dec 2015 16:43

Voor demontage van de kop compressie koud en warm vergelijken?
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

drokses
Matgroentje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 22 dec 2006 14:59

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor drokses » wo 30 dec 2015 16:01

Voor demontage van de kop compressie koud en warm vergelijken?
Hoi Peter,
Had ik al gedaan zat ongeveer 10 psi verschil in.
Warm zat er niet meer dan 7.5 psi verschil tussen de cilinders absolute waarden waren wel wat laag ca 100 psi,
maar het is maar een goedkope compressiemeter waardoor ik de absolute waarden met een korrel zout zou nemen.

Kop is er ondertussen af zal wat foto's toevoegen

drokses
Matgroentje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 22 dec 2006 14:59

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor drokses » wo 30 dec 2015 16:32

Kop is er af hier wat foto's van de situatie.
De uitlaatkleppen liggen onder het niveau van de kop en zijn dus ingesleten en zouden kunnen vastlopen als ze warmer worden en uitzetten.
Ook is het waarschijnlijk dat de zittingen niet meer helemaal goed zijn na het diepe weg slijten van de kleppen in het cilinderblok.
Wat is jullie ervaring met het inslijten van de kleppen hoever laat je dit gaan voordat je bijvoorbeeld overgaat om geharde zittingen te plaatsen?
Bijlagen
Image3.jpg
Image3.jpg (45.58 KiB) 12991 keer bekeken
Image2.jpg
Image2.jpg (91.99 KiB) 12991 keer bekeken
Image1.jpg
Image1.jpg (252.38 KiB) 12991 keer bekeken

anneheleen
Matgroentje
Berichten: 1
Lid geworden op: di 29 dec 2015 22:16

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor anneheleen » wo 30 dec 2015 22:26

Graag wil ik even reageren op je probleem. Ik denk niet dat je kleppen in de zitting door de warmte vast komen te zitten maar wel dat er uitlaatkleppen zijn die door de warmte open blijven. Dit is een probleem van een zijklep motor er is namelijk niet genoeg smering om vervuiling in de klepgeleider te verwijderen. Als je klep in de zitting vast zit geeft dit wel schade maar staat de klep open en dan vast moet hij door de klepveer gesloten worden. Als de motor warm is blijft de klep open door vervuiling in de geleider. Jammer dat de kop er af is want je kan dit testen door de kleppendeksels te verwijderen en dan de motor warm te laten draaien je kan dan op een laag toerental zien welke het zijn.
Hoop dat je hier iets aan hebt
Liefhebber van legergroen en eigenaar van een daf ya 126 ,yk314 en een nekaf

drokses
Matgroentje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 22 dec 2006 14:59

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor drokses » do 31 dec 2015 14:29

Graag wil ik even reageren op je probleem. Ik denk niet dat je kleppen in de zitting door de warmte vast komen te zitten maar wel dat er uitlaatkleppen zijn die door de warmte open blijven. Dit is een probleem van een zijklep motor er is namelijk niet genoeg smering om vervuiling in de klepgeleider te verwijderen. Als je klep in de zitting vast zit geeft dit wel schade maar staat de klep open en dan vast moet hij door de klepveer gesloten worden. Als de motor warm is blijft de klep open door vervuiling in de geleider. Jammer dat de kop er af is want je kan dit testen door de kleppendeksels te verwijderen en dan de motor warm te laten draaien je kan dan op een laag toerental zien welke het zijn.
Hoop dat je hier iets aan hebt
Heb ik een jaar geleden gedaan toen bestond dit probleem ook al maar er was niets te zien kennelijk bleef de klep(pen) niet hoog genoeg hangen om het waar te nemen.
Dit bevestigde ook dat de klep pas het laatste stukje blijft hangen, wat het geval is als de uitlaatkleppen ver ingesleten zijn.
Weet alleen niet of mijn situatie extreem is en reden is om stalen klepzittingen te plaatsen?

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor Dafinknouleuk » vr 01 jan 2016 23:33

Vraag is hoe je die vervuiling zo veel mogelijk kunt wegkrijgen? Mijn eerste gedachte zou zijn om bougies eruit te halen en dan door het gat met een rietje oid WD40 spuiten naar de klepsteel als deze open staat.
en beetje WD40 bij klepstoters als klep neer is en zo een paar keer tornen en WD40 spuiten herhalen?

Of een hele dunne olie ipv wd40

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor ruben » vr 01 jan 2016 23:35

kleppen eruit en met een rond borsteltje erdoor?


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten