Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

drokses
Matgroentje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 22 dec 2006 14:59

Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor drokses » za 12 dec 2015 00:03

Hoi Daf enthousiasten,
Ik heb mijn dafje nu 12 jaar en het is me nog altijd gelukt om z’n problemen op te lossen. Het lijkt er op dat ik nu echt een lastige te pakken heb. Mijn groene monstertje slaat arbeidsslagen over als hij warm is. Starten lopen, koud geen enkel probleem maar als hij wat warmer wordt gaat hij steeds meer slagen overslaan. Van de zomer kwam ik zelfs langs de kant van de weg te staan. Nu zullen jullie denken dat is eigenlijk redelijk normaal voor de Dafjes. En ja ik heb bijn jaarlijks wel aan de contactpunten, bougies moeten sleutelen om hem netje te laten draaien. Om een lang verhaal kort te maken hier de acties die ik tot nu toe uitgevoerd heb:
1. Bobine vervangen en daarna 1 voor 1 alle ontstekingscomponenten zonder resultaat.
2. Daarna hele ontsteking vervangen dacht dat er iets te veel speling op de rotor as zat maar ook geen resultaat
3. Alle bougies vervangen incl. koolstof staafjes verwisseld voor messing variant
4. Kompressie meting gedaan cilinder 1-6: 92,5-100-100-92,5-100-100 psi let niet op de absolute waarde maar vooral naar de verschillen volgens mij heb ik geen versleten kleppen of zuigerveren
5. Ontdekte toen dat er twee bougies veel zwarter waren dan de andere van deze cilinders de bougie kabels vervangen ook zonder resultaat. Overigens geen zwarte bougies meer bij deze cilinders maar nu weer bij ander cilinders
Mijn dafje loop op zowel lpg als benzine en heeft op beide brandstoffen pressies dezelfde problemen. Kleppen zijn ook afgesteld dat moet ik elke 3000 km doen.

Laatste waar ik nu nog aan denk, maar nog niet naar gekeken heb zijn:
- alle bougie kabels vervangen
- voedingsspanning naar de ontsteking
- Aarding van het motorblok maar ik begrijp niet waar de temperatuur afhankelijkheid vandaan zou komen.

Vraag is nu waar komt dit temperatuur afhankelijke gedrag vandaan. Koud loopt ie prachtig, start ook heel snel. Ontsteking lijkt beter dan dat hij ooit geweest is wat niet raar is omdat alles nieuw is. Wat zijn jullie gedachten?
Alvast bedankt voor jullie meedenken

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor Hoppa69 » za 12 dec 2015 01:00

De originele zekeringen hebben nog wel is de neiging om in hun houders te gaan liggen butteren.
Zien ze er op het oog perfect uit, tot je ze uit hun houder haal.
Dan zie je dat de ring van de houder, netjes een cirkel in de zekering heeft gebrand.
Wordt het contact niet beter van.
Aan uit schakelaar is ook zo'n leuk ding.
Lees dat je hele ontsteking heb vervangen is dit inclusief rotor en verdelerkap ?
Rotor heeft een koolstofstaafje en de kap heeft er ook 6 en de kappen staan er om bekend dat ze wel is door slaan naar hun stalen houder.
Als die ook nieuw zijn.
Voedingspanning bij je verdeler los maken en ff draad naar je nato stopcontact aanleggen.
ik neem aan dat je lpg installatie een omvormer heeft naar 12 volt ?
FF voorbij de omvormer, dus de 12 volt trekken naar je eerste accu, zodat hier maar 12 volt op komt.
Laten lopen en kijken of je storing er nog is, nu sluit je de bekabeling van je daf en alles wat er tussen zit uit en je omvormer.
Heb je nog die storing.
12 volt er af en je benzinafsluiter handmatig open zetten of er van tussen halen.
En dus kan ie alleen op benzine lopen maar zit er geen narigheid meer tussen wat je brandstof zou kunnen onderbreken.
Doet ie dan nog raar, blijft alleen je verdeler met bougiekabels en bougie's over.
Om je motor uit te zetten ff de draad uit je stopcontact trekken.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

drokses
Matgroentje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 22 dec 2006 14:59

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor drokses » za 12 dec 2015 02:05

Dankje Hoppa69,
ga de voedingsbypass uitproberen
Ja heb een 12 V omvormer zou deze het ontstekings probleem kunnen veroorzaken?
zoek eigenlijk een electrisch schema van de lpg installatie, is mij niet helemaal duidelijk hoe deze elektrisch in elkaar zit?
Ja heb ook rotor en verdelerkap vervangen
Zekerring probleem heb ik al eens aan de hand gehad zal ik ook even checken maar lijkt mij niet temperatuur afhankelijk
Laat nog wel even horen hoe het uitgepakt heeft
nogmaals dank
Marco

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor Hoppa69 » za 12 dec 2015 09:54

Ja heb een 12 V omvormer zou deze het ontstekings probleem kunnen veroorzaken?
Zekerring probleem heb ik al eens aan de hand gehad zal ik ook even checken maar lijkt mij niet temperatuur afhankelijk
Hallo Marco.

Zekering kan net nog contact maken, warm worden en dan problemen gaan geven.
En dat ze warm kunnen worden blijkt, anders zouden ze niet weg branden.

Als je omvormer voor lpg warm wordt en inkakt zou dat ook problemen kunnen geven.
Er zit tenslotte een electrische klep op je gastank, je benzineleiding en er zit nog een relais tussen wat er voor zorgt dat als de motor niet loopt hij het gas afsluit.
Ook in dat relais kan een probleem zitten.

Ruud
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor ruben » za 12 dec 2015 21:35

de zwarte bougies, was dat alsof er een zacht zwart poeder laagje op lag? zo ja kan het ook zijn dat je mengsel te rijk staat en daardoor roet op de bougies achterlaat. en te rijk mengsel ontbrand ook niet, wil dan ook nog wel eens plofferig in de uitlaat klinken omdat het dan daar verbrand

drokses
Matgroentje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 22 dec 2006 14:59

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor drokses » zo 13 dec 2015 15:36

heb de bypass uitgeprobeerd maar motor slaat nog steeds over, merk geen verschil
Wel moet ik de ontstekingsschakelaar ook in de aan stand zetten anders slaat de motor na een tijdje af?
Heeft dit met de LPG installatie te maken of begrijp ik iets niet?

drokses
Matgroentje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 22 dec 2006 14:59

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor drokses » zo 13 dec 2015 15:45

de zwarte bougies, was dat alsof er een zacht zwart poeder laagje op lag? zo ja kan het ook zijn dat je mengsel te rijk staat en daardoor roet op de bougies achterlaat. en te rijk mengsel ontbrand ook niet, wil dan ook nog wel eens plofferig in de uitlaat klinken omdat het dan daar verbrand
Bedankt voor je reactie, denk zelf dat het niet een mengsel probleem is. Het overslaan gebeurt bij zowel benzine als LPG en alleen bij een een warme motor. Het zou wel erg toevallig zijn als het precies het zelfde effect heeft voor beide brandstof soorten. Ook is de LPG toevoer op de meest eenvoudige manier gedaan, gewoon een invoer voor de carburateur. Niet veel aan te regelen dus.

drokses
Matgroentje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 22 dec 2006 14:59

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor drokses » zo 13 dec 2015 16:52

Ja heb een 12 V omvormer zou deze het ontstekings probleem kunnen veroorzaken?
Zekerring probleem heb ik al eens aan de hand gehad zal ik ook even checken maar lijkt mij niet temperatuur afhankelijk
Hallo Marco.

Zekering kan net nog contact maken, warm worden en dan problemen gaan geven.
En dat ze warm kunnen worden blijkt, anders zouden ze niet weg branden.

Als je omvormer voor lpg warm wordt en inkakt zou dat ook problemen kunnen geven.
Er zit tenslotte een electrische klep op je gastank, je benzineleiding en er zit nog een relais tussen wat er voor zorgt dat als de motor niet loopt hij het gas afsluit.
Ook in dat relais kan een probleem zitten.

Ruud
Hoi Ruud, zekeringen gecontroleerd vooral die van de 41 maar niets gevonden?
Omvormer ook op spanning gecontroleerd continu ergens tussen de 12.0 en 12.4 volt, lijkt dus ook geen probleem te zijn

drokses
Matgroentje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 22 dec 2006 14:59

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor drokses » zo 13 dec 2015 18:09

De originele zekeringen hebben nog wel is de neiging om in hun houders te gaan liggen butteren.
Zien ze er op het oog perfect uit, tot je ze uit hun houder haal.
Dan zie je dat de ring van de houder, netjes een cirkel in de zekering heeft gebrand.
Wordt het contact niet beter van.
Aan uit schakelaar is ook zo'n leuk ding.
Lees dat je hele ontsteking heb vervangen is dit inclusief rotor en verdelerkap ?
Rotor heeft een koolstofstaafje en de kap heeft er ook 6 en de kappen staan er om bekend dat ze wel is door slaan naar hun stalen houder.
Als die ook nieuw zijn.
Voedingspanning bij je verdeler los maken en ff draad naar je nato stopcontact aanleggen.
ik neem aan dat je lpg installatie een omvormer heeft naar 12 volt ?
FF voorbij de omvormer, dus de 12 volt trekken naar je eerste accu, zodat hier maar 12 volt op komt.
Laten lopen en kijken of je storing er nog is, nu sluit je de bekabeling van je daf en alles wat er tussen zit uit en je omvormer.
Heb je nog die storing.
12 volt er af en je benzinafsluiter handmatig open zetten of er van tussen halen.
En dus kan ie alleen op benzine lopen maar zit er geen narigheid meer tussen wat je brandstof zou kunnen onderbreken.

Doet ie dan nog raar, blijft alleen je verdeler met bougiekabels en bougie's over.
Om je motor uit te zetten ff de draad uit je stopcontact trekken.
Heb kabel getrokken van ontsteking naar stopcontact bij het voeten eind aan bijrijderskant, storing bleef het zelfde.
Moest wel de ontstekingsschakelaar op aan laten staan anders slaat ie na een tijdje af?
Spanning gemeten aan de omvormer en deze is netjes iets boven de 12V.
zekeringen gecontroleerd maar niets raars kunnen vinden.
Enig idee wat nu nog te doen. Enige wat ik nog niet heb vervangen zijn de laatste 4 bougiekabels 2 heb ik wel vervangen zonder resultaat.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor Hoppa69 » zo 13 dec 2015 19:49

Moest wel de ontstekingsschakelaar op aan laten staan anders slaat ie na een tijdje af.
Wat is een tijdje ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

drokses
Matgroentje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 22 dec 2006 14:59

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor drokses » zo 13 dec 2015 20:37

Moest wel de ontstekingsschakelaar op aan laten staan anders slaat ie na een tijdje af.
Wat is een tijdje ?
paar minuten of zo iets

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor Hoppa69 » zo 13 dec 2015 21:06

Schakelaar zou niet uit moeten maken, die leverd of wel of geen stroom aan je ontsteking.
Als je motor wel loopt voor een paar minuten, krijgt je omvormer toch even ergens anders stroom vandaan.
Loopt de motor weer verder met de schakelaar op aan, dan krijgt ie weer stroom via de kabel die naar je ontsteking gaat.
Zou toch is de benzine afsluiter er van tussen halen of als dat kan mechanisch open zetten.
Je verdeler weer op het startstopcontact.
Trek ff de zekering van je omvormer, zodat je zeker weet dat die niet terwijl de boel op benzine loopt ook nog is lpg toevoegd.
Als die dan nog vervelend doet, blijft alleen het ontstekingsgebeuren over.
Choke op je carberateur is wel goed dicht ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

drokses
Matgroentje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 22 dec 2006 14:59

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor drokses » zo 13 dec 2015 21:58

Schakelaar zou niet uit moeten maken, die leverd of wel of geen stroom aan je ontsteking.
Als je motor wel loopt voor een paar minuten, krijgt je omvormer toch even ergens anders stroom vandaan.
Loopt de motor weer verder met de schakelaar op aan, dan krijgt ie weer stroom via de kabel die naar je ontsteking gaat.
Zou toch is de benzine afsluiter er van tussen halen of als dat kan mechanisch open zetten.
Je verdeler weer op het startstopcontact.
Trek ff de zekering van je omvormer, zodat je zeker weet dat die niet terwijl de boel op benzine loopt ook nog is lpg toevoegd.
Als die dan nog vervelend doet, blijft alleen het ontstekingsgebeuren over.
Choke op je carberateur is wel goed dicht ?
Deze testen doe ik allemaal op benzine. Ik gok dat de ontstekingsschakelaar ook de benzineklep open zet, vandaar dat hij geen brandstof meer krijgt als ik de ontsteking uitzet.
Ik heb de mogelijkheid om de benzineklep mechanische te openen. Ik ga wel eens het hele lpg systeem uitschakelen en dan nog eens de ontsteking toevoeren vanuit het nato stopcontact.

Choke werkt goed hier geen problemen, ook niet aan laten staan.

Wat me opvalt is dat de storing naast temperatuur afhankelijk is ook roeren afhankelijk is. Meer toeren minder overslaan. Stationair is het ergst?

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor Hoppa69 » zo 13 dec 2015 23:02

Ik gok dat de ontstekingsschakelaar ook de benzineklep open zet, vandaar dat hij geen brandstof meer krijgt als ik de ontsteking uitzet.
Ik ga wel eens het hele lpg systeem uitschakelen en dan nog eens de ontsteking toevoeren vanuit het nato stopcontact.
Wat me opvalt is dat de storing naast temperatuur afhankelijk is ook roeren afhankelijk is. Meer toeren minder overslaan. Stationair is het ergst?
Dan zal er ook een gewoon relais tussen zitten, want je benzineafsluiter is 12 volt en de draad van je schakelaar 24 volt.
Op benzine verklaart wel dat ie wat langer door loopt ja.
Maar dat je dus nog steeds via je omvormer werkt.
En zoals je zelf al zegt, test het nog is maar dan buiten het hele lpg systeem om.
En met die laatste regel, komt er weer wat bij dus, waarop ik dan weer de volgende vraag heb:
Die nieuwe ontsteking, nagekeken of zo er in gekiept ?
Want met die laatste opmerking zit ik nu weer met de gedachte bij je mechanische vervroeger.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

drokses
Matgroentje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 22 dec 2006 14:59

Re: Radeloos: motor slaat slagen over als hij warm is

Berichtdoor drokses » zo 13 dec 2015 23:43

Ik gok dat de ontstekingsschakelaar ook de benzineklep open zet, vandaar dat hij geen brandstof meer krijgt als ik de ontsteking uitzet.
Ik ga wel eens het hele lpg systeem uitschakelen en dan nog eens de ontsteking toevoeren vanuit het nato stopcontact.
Wat me opvalt is dat de storing naast temperatuur afhankelijk is ook roeren afhankelijk is. Meer toeren minder overslaan. Stationair is het ergst?
Dan zal er ook een gewoon relais tussen zitten, want je benzineafsluiter is 12 volt en de draad van je schakelaar 24 volt.
Op benzine verklaart wel dat ie wat langer door loopt ja.
Maar dat je dus nog steeds via je omvormer werkt.
En zoals je zelf al zegt, test het nog is maar dan buiten het hele lpg systeem om.
En met die laatste regel, komt er weer wat bij dus, waarop ik dan weer de volgende vraag heb:
Die nieuwe ontsteking, nagekeken of zo er in gekiept ?
Want met die laatste opmerking zit ik nu weer met de gedachte bij je mechanische vervroeger.
Niet er zo ingezet eigenlijk eerst alle onderdelen: condensator, weerstand, contacpuntjes, bobine appart in de oude ontsteking gezet: geen verschil.
Daarna hele behuizing incl vervroeger omgewisseld en al deze onderdelen weer terug geplaatst.
Vervroeger nagekeken en deze is gangbaar en loopt soepel, geen probleem hiermee dus


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten