Dubbele Carbs.
Moderator: ruben
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Dubbele Carbs.
Loop al een poos met die dubbele carbs in mijn hoofd van die daf brandweerfoto, die ik al heel wat jaren geleden over de mail had gehad.
De 1 zegt dat het werkt de ander zegt van niet, daar kom je dus maar op 1 manier achter en das ermee rijden.
Maar ja, dat spruitstuk is nergens te krijgen er zijn niet zoveel brandweer wagens gemaakt.
Daar dat is gemaakt op een JXLD of te wel een dikke daf motor en ik ook een jxld in de 126 heb en de spruitstukpakking het aan het opgeven is.
Ik ook niet verder kan met de 314, omdat ik de verf niet in orde krijg.
En over 3 weken ben ik 4 weken vrij om nog het 1 en ander in huis te doen, heb in die weken een afspraak staan bij de verf leverancier en die gaat de kleur na maken.
Heb ik besloten om is te kijken of ik zo'n spruitstuk kan aanpassen, zodat er 2 126 carbs op passen, die hebben ze in de brandweerwagens ook er op gezet.
Alleen hebben die een hendel op de aceleratiepomp en die van de 126 niet, maar zal dat niet missen als ik op gas rijd.
Plan is dan ook om die reserve jxld in te gaan bouwen en die er uit komt gaat dan op de plank.
JXC spruitstuk gepakt om een proeflas op te doen.
Beter een makkelijk te verkrijgen JXC spruistuk om zeep helpen dan de wat moeilijker te verkijgen JXLD slopen.
Is een speciale electrode voor gietijzer, schijnen niet de goedkoopste te zijn.
Stukje schoon gemaakt met de slijptol, plaatje ijzer er op gelast.
En met een tang er af gebroken, trok een hele rand uit het gietijzer, dus dat is goed.
Spul pakt dus goed.
Dus reserveblok uit de hoek getrokken.
Bovenkantje schoon gemaakt.
De 1 zegt dat het werkt de ander zegt van niet, daar kom je dus maar op 1 manier achter en das ermee rijden.
Maar ja, dat spruitstuk is nergens te krijgen er zijn niet zoveel brandweer wagens gemaakt.
Daar dat is gemaakt op een JXLD of te wel een dikke daf motor en ik ook een jxld in de 126 heb en de spruitstukpakking het aan het opgeven is.
Ik ook niet verder kan met de 314, omdat ik de verf niet in orde krijg.
En over 3 weken ben ik 4 weken vrij om nog het 1 en ander in huis te doen, heb in die weken een afspraak staan bij de verf leverancier en die gaat de kleur na maken.
Heb ik besloten om is te kijken of ik zo'n spruitstuk kan aanpassen, zodat er 2 126 carbs op passen, die hebben ze in de brandweerwagens ook er op gezet.
Alleen hebben die een hendel op de aceleratiepomp en die van de 126 niet, maar zal dat niet missen als ik op gas rijd.
Plan is dan ook om die reserve jxld in te gaan bouwen en die er uit komt gaat dan op de plank.
JXC spruitstuk gepakt om een proeflas op te doen.
Beter een makkelijk te verkrijgen JXC spruistuk om zeep helpen dan de wat moeilijker te verkijgen JXLD slopen.
Is een speciale electrode voor gietijzer, schijnen niet de goedkoopste te zijn.
Stukje schoon gemaakt met de slijptol, plaatje ijzer er op gelast.
En met een tang er af gebroken, trok een hele rand uit het gietijzer, dus dat is goed.
Spul pakt dus goed.
Dus reserveblok uit de hoek getrokken.
Bovenkantje schoon gemaakt.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Dubbele Carbs.
FF een stukje vulstrip er tussen en de carbs op de plek zetten waar ze moeten komen, moet makkelijk gaan dus.
Vervolgens het spruitstuk er af.
Klepgeleiders zien er nog nieuw uit en als ik met een zaklamp op de kleprand schijn, zie ik geen pitting of wat dan ook.
Wil de kop niet lichten, er is zo goed als niet meer aan koppakkingen te komen.
Ja in de states zijn ze er nog, kost een pakkingset alleen maar 600 euro en komen er nog verzendkosten bij.
Das niet leuk meer.
Doe nog wel een compressietest en haal een lagerkap van de krukas af om het babit te kunnen controleren.
Buitenkant radiateur is slecht.
Vervolgens het spruitstuk er af.
Klepgeleiders zien er nog nieuw uit en als ik met een zaklamp op de kleprand schijn, zie ik geen pitting of wat dan ook.
Wil de kop niet lichten, er is zo goed als niet meer aan koppakkingen te komen.
Ja in de states zijn ze er nog, kost een pakkingset alleen maar 600 euro en komen er nog verzendkosten bij.
Das niet leuk meer.
Doe nog wel een compressietest en haal een lagerkap van de krukas af om het babit te kunnen controleren.
Buitenkant radiateur is slecht.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Dubbele Carbs.
En hij is lek ook, komt voor de 126 toch een andere op.
Zitten 2 revisieplaatjes op het blok en hij is verwijderd bij 22000 km, ik heb nog goede hoop dat deze motor prima is.
Spruitstuk gestraald.
Diegene die ooit dit spruitstuk heeft gevlakt, had waarschijnlijk nog nooit van een waterpas gehoord.
Hier nog lekker dik.
Zitten 2 revisieplaatjes op het blok en hij is verwijderd bij 22000 km, ik heb nog goede hoop dat deze motor prima is.
Spruitstuk gestraald.
Diegene die ooit dit spruitstuk heeft gevlakt, had waarschijnlijk nog nooit van een waterpas gehoord.
Hier nog lekker dik.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Dubbele Carbs.
En dan wordt ie naar de andere kant al een flink eind dunner.
Ik heb 2 vulbussen op een 15 mm dikke plaat gelast en ben toen met de draaibank en de bandschuurmachine aan de gang gegaan.
En 2 flensen gemaakt.
FF pasen, flenzen zijn recht, carb. is te vast gezet en dus krom getrokken.
Ik heb 2 vulbussen op een 15 mm dikke plaat gelast en ben toen met de draaibank en de bandschuurmachine aan de gang gegaan.
En 2 flensen gemaakt.
FF pasen, flenzen zijn recht, carb. is te vast gezet en dus krom getrokken.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Dubbele Carbs.
Afstandhouder gemaakt.
Gemonteerd en de gaten door geprikt in het spruitstuk.
Flenzen ff passen, niks mis mee, zo gaat het ook in elkaar als het gelast wordt.
Gemonteerd en de gaten door geprikt in het spruitstuk.
Flenzen ff passen, niks mis mee, zo gaat het ook in elkaar als het gelast wordt.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Dubbele Carbs.
Spruitstuk aan de kolomboor vast gebout en boren maar.
Paar lagen op en naast elkaar om veel oppervlakte te raken van het gietijzer.
Mijn maat heb het op het werk gedaan, ieder zijn vak, zeg ik altijd, heeft ook nog voor verwarmd en niet te snel laten afkoelen.
Niks gescheurd of wat dan ook, zit goed.
Pakkingen gemaakt.
Wordt het uiteindelijk allemaal niks, kan ik altijd nog de buitenste afblinden en de originele carb. er weer opzetten.
Paar lagen op en naast elkaar om veel oppervlakte te raken van het gietijzer.
Mijn maat heb het op het werk gedaan, ieder zijn vak, zeg ik altijd, heeft ook nog voor verwarmd en niet te snel laten afkoelen.
Niks gescheurd of wat dan ook, zit goed.
Pakkingen gemaakt.
Wordt het uiteindelijk allemaal niks, kan ik altijd nog de buitenste afblinden en de originele carb. er weer opzetten.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Dubbele Carbs.
Plaat gevouwen, daar komt dan ook het scharnierpunt op voor de gaststang en de voornaamste functie is de warmte die van onder komt, dat die om de carbs. heen gaat.
Nog een keer gestraald en de tapeindjes gemonteerd.
Gaat goed komen.
Afplakken.
En spuitbus hittebestendig er tegen aan.
Nog een keer gestraald en de tapeindjes gemonteerd.
Gaat goed komen.
Afplakken.
En spuitbus hittebestendig er tegen aan.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
- wesley
- Cabine Coureur
- Berichten: 393
- Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
- Locatie: Etten-leur
- Contacteer:
Re: Dubbele Carbs.
Ziet er goed uit en leuk om te volgen. Passen er geen 3 carbs op
Grtn v/d Ouwe Daf
-
- Site Admin
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Dubbele Carbs.
Gaaf project, ik ben erg benieuwd naar het resultaat op 3 gebieden:
- Optrekken
- Vermogen bij belasting, zoals terrein
- Verbruik
- Optrekken
- Vermogen bij belasting, zoals terrein
- Verbruik
Re: Dubbele Carbs.
Dit is weer ouderwets genieten van vakmanschap en creativiteit. Lekker plaatjes kijken.... Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Groeten,
Dennis
Dennis
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Dubbele Carbs.
De rest van de motor ook maar in orde gaan maken.
Koelvloeistof is mooi schoon en tot de laatste druppel geen roest.
En dan blijkt er toch een verrassing te zijn in het thermostaathuis, die is geheel gevuld met vlokken.
Dat krijg je nou, als je 2 verschillende soorten koelvloeistof mengt.
Hier hoort een messing moer en geen stalen, die gaan roest n.l.
Koelvloeistof is mooi schoon en tot de laatste druppel geen roest.
En dan blijkt er toch een verrassing te zijn in het thermostaathuis, die is geheel gevuld met vlokken.
Dat krijg je nou, als je 2 verschillende soorten koelvloeistof mengt.
Hier hoort een messing moer en geen stalen, die gaan roest n.l.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Dubbele Carbs.
Heb nou toch al een paar motoren beet gehad en altijd kom ik die klote nootjes tegen.
Die beesten vonden die motoren waarschijnlijk 1 van de beste verstop plaatsen.
Die aansluiting voor de verdamper lekte waarschijnlijk, dus doe je dik kneedbaar staal er omheen.
Weg met die zooi.
Bakje met een klein beetje olie onder het gat van het vliegwiel huis en dan de boel goed uitspuiten met remmenreiniger met een mondkapje op.
Spul valt in de olie, reiniger verdampt en de rest blijft gevangen in de olie.
Waarom dan ?
Zat een asbest frixieplaat in.
Die beesten vonden die motoren waarschijnlijk 1 van de beste verstop plaatsen.
Die aansluiting voor de verdamper lekte waarschijnlijk, dus doe je dik kneedbaar staal er omheen.
Weg met die zooi.
Bakje met een klein beetje olie onder het gat van het vliegwiel huis en dan de boel goed uitspuiten met remmenreiniger met een mondkapje op.
Spul valt in de olie, reiniger verdampt en de rest blijft gevangen in de olie.
Waarom dan ?
Zat een asbest frixieplaat in.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Dubbele Carbs.
Alles is er af, op het vliegwiel en de startmotor na en die aangesloten op een starthulp
Poellie heb ik geprobeerd, heb ik altijd ruzie mee, wilt weer niet, ga de krukas er uit halen en dan onder de pers er uit persen.
Compressiemeter erbij gepakt, moet normaal met een warme motor maar heb zo toch een beetje een idee over de motor.
Eerst ronde (pounds per square inch) cilinder 1 115 cilinder 2 100 cilinder 3 117.5 cilinder 4 101 cilinder 5 113.5 en cilinder 6 107
Al de kleppen is een eind terug gesteld en nog is gedaan.
Cilinder 1 121 cilinder 2 108 cilinder 3 127.5 cilinder 4 109 cilinder 5 115 en cilinder 6 109
Volgende keer is bij een warme motor doen.
Vanaf 100 is het volgens de meter in orde.
Omgedraaid en alles los maken.
Motor is in 1986 bij p. van tilburg bastianen revesiebedrijf geweest en in 1989 nog een keer bij 575 T.D. centrale werkplaats.
Denk toch dat er nog een revisie is geweest toen ie in particulieren handen was.
Hoonsporen zijn nog goed te zien, motor is voorzien van cilinderbussen en de zuigers die er in zitten, die heb ik nog niet eerder gezien.
Poellie heb ik geprobeerd, heb ik altijd ruzie mee, wilt weer niet, ga de krukas er uit halen en dan onder de pers er uit persen.
Compressiemeter erbij gepakt, moet normaal met een warme motor maar heb zo toch een beetje een idee over de motor.
Eerst ronde (pounds per square inch) cilinder 1 115 cilinder 2 100 cilinder 3 117.5 cilinder 4 101 cilinder 5 113.5 en cilinder 6 107
Al de kleppen is een eind terug gesteld en nog is gedaan.
Cilinder 1 121 cilinder 2 108 cilinder 3 127.5 cilinder 4 109 cilinder 5 115 en cilinder 6 109
Volgende keer is bij een warme motor doen.
Vanaf 100 is het volgens de meter in orde.
Omgedraaid en alles los maken.
Motor is in 1986 bij p. van tilburg bastianen revesiebedrijf geweest en in 1989 nog een keer bij 575 T.D. centrale werkplaats.
Denk toch dat er nog een revisie is geweest toen ie in particulieren handen was.
Hoonsporen zijn nog goed te zien, motor is voorzien van cilinderbussen en de zuigers die er in zitten, die heb ik nog niet eerder gezien.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Dubbele Carbs.
Lagerschalen krukas kunnen nog een poos mee.
En die van de drijfstangen ook.
Drijfstangen niet geheel naar benden drukken, weet niet of er aan de bovenkant dan een zuigerveer uitkomt, als dat gebeurt ben ik de sjaak en moet alsnog de kop er af.
En die van de drijfstangen ook.
Drijfstangen niet geheel naar benden drukken, weet niet of er aan de bovenkant dan een zuigerveer uitkomt, als dat gebeurt ben ik de sjaak en moet alsnog de kop er af.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Dubbele Carbs.
Cartepan leeg gemaakt, alles door een zeef heen en niks bijzonders gevonden.
Zelfs geen drap onderin.
Alles van de krukas gehaald en op volgorde gelegd.
Rond draaien tot de drijfstangen achter blijven en de axiaal lagers er uit zijn.
2 bandjes er om en til uit, ff plakkende lagers in de gaten houden.
Zelfs geen drap onderin.
Alles van de krukas gehaald en op volgorde gelegd.
Rond draaien tot de drijfstangen achter blijven en de axiaal lagers er uit zijn.
2 bandjes er om en til uit, ff plakkende lagers in de gaten houden.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten