Pagina 36 van 38

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Geplaatst: vr 10 jan 2020 22:40
door Erik
Een nieuwe wiellager lijkt mij ook beter, bewaar ik deze als reserve voor onderweg.

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Geplaatst: do 30 jan 2020 21:52
door ruben
zo, eindelijk eens een half dagje tijd om weer wat te prutsen, beetje erg druk de laatste tijd.

Maar begonnen met dat ene wiellager.
Afbeelding
Meteen het benodigde gereedschap er maar bij gelegd, even boven de poot van de werkbank neergelegd, dan veert de boel wat minder door en komen de klappen wat beter aan.

De naaf dus maar omgekeerd en dan van binnen uit op de rand van de cup slaan, met een flink dikke doorslag heb je een redelijk contact oppervlak en komt de kracht goed door.
Afbeelding

Na 2 of 3 rondjes elke 90 graden een fikse tik schiet het al aardig op.
Afbeelding

en nog ietsje verder, hoe verder hij eruit is hoe makkelijker het gaat
Afbeelding

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Geplaatst: do 30 jan 2020 22:00
door ruben
even oud en nieuw naast elkaar gelegd, dan is weer duidelijk te zien waarom de boel vervangen moet worden.
Afbeelding

Toen de ruimte voor de cup even netjes uitgepoetst natuurlijk, en het nieuwe lager erin gelegd.
Afbeelding

Vaak leg ik dan de oude schaal erop zodat je daarmee het nieuwe lager er mooi in kan tikken met minder kans dat hij scheef gaat. Je moet alleen niet te ver tikken, boven in de naaf is er wat meer ruimte dus past het makkelijk, maar als hij in de ruimte voor het lager komt gaan beide cups weer vast zitten en dat was nou net niet de bedoeling. Kan je oplossen door de oude schaal op 1 plek door te zagen of slijpen dan kan hij zich niet vast spannen maar ik wou deze nog bewaren als thuiskomertje dus dat gaat nu niet.
Afbeelding

Dus tot zover en daarna weer met de doorslag verder erin tikken. Als hij aanligt hoor je het geluid van het aantikken veranderen en heeft de doorslag de neiging weer op te springen als je hem aantikt.
Afbeelding

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Geplaatst: do 30 jan 2020 22:06
door ruben
Toen handje vet genomen :D
Afbeelding

Dan duw je het lager er aan de zijkant van die bult vet er van boven naar beneden in
Afbeelding

En dat herhaal je een paar keer tot het boven aan de rollers er tussenuit komt. je perst dus het vet van onder naar boven het lager in. Andersom kan ook maar is de opening wat kleiner en duurt het langer :mrgreen:
Afbeelding

Als je dus op 1 plekje zover bent dan is het een kwestie van rond gaan tot hij overal vol zit. Dan de boven, onder en buitenkant goed vol smeren met wat extra vet. J komt er daarna niet meer bij en je hebt niks aan vet wat nog in de koker zit, het lager moet juist vet zijn en wat reserve vet is niet verkeerd.
Afbeelding

Dan de naaf ook voor een deel vullen, ook dat is weer een stukje reserve vet zeg maar en waar vet zit kan zich geen water verzamelen.
Afbeelding

Dan de naaf erop en het buiten lager erin.
Afbeelding

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Geplaatst: do 30 jan 2020 22:17
door ruben
dan de ruimte om het lager nog wat verder opgevuld alvast.
Afbeelding

Dan de oplsuitplaat erin gedrukt.
Afbeelding

Dan de eerste moer, met de passende dop en een fikse arm goed aandraaien zodat alles goed aangedrukt wordt en de lagers zich goed kunnen zetten en het vet goed tussen de contactvlakken geperst wordt maar er juist geen ruimte over blijft. Daarna draai je die moer weer 1/8ste slag terug, of zoals Ruud jaren geleden eens goed opmerkte, van het ene tapeind van de steek as tot de ervoor liggende. Hierdoor is er wat ruimte voor de lagers om te werken en voor het vet om wat uit te zetten als het warm wordt.
Afbeelding

Dan de weer redelijk plat gemaakte borgplaat erop
Afbeelding

En dan de 2de moer, deze zet je gewoon goed vast tegen de eerste. Daarna natuurlijk niet vergeten met de borgplaat de beide moeren weer goed te borgen. Dat hoeft niet rondom, maar per moer tegen 1 vlak stuk aan tikken moet genoeg zijn.
Afbeelding

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Geplaatst: do 30 jan 2020 22:25
door ruben
Toen even hier op de site bij de downloads Erik's hoekje opgezocht en daar de juiste pakking uitgeprint :D Past perfect op A4 afgedrukt, beetje dik papier en je bent klaar.
Afbeelding

Beetje vloeibare pakking eronder, papierpakking en dan weer een beetje silicone bende erop, baat het niet, dan schaad het ook niet zeg maar, maar dubbel genaaid houd ook beter :lol:
Afbeelding

En de as er weer in gezet en vastgezet
Afbeelding

En weer door naar de andere kant, die astap heeft wat putjes en daardoor moet het lager elke keer een beetje geholpen worden.
Afbeelding

Verder is het allemaal het zelfde maar hoefde er hier geen lager vervangen te worden, dus daarna de wieltjes er weer op en hij staat weer netjes op de grond.

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Geplaatst: vr 31 jan 2020 11:48
door B. van der Veer
vies hoor dat geklieder met vet :P
ziet er weer goed uit Ruben.

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Geplaatst: do 14 mei 2020 22:08
door ruben
zo, loop weer hopeloos achter, had de plek in de schuur nodig dus alle vetten en oliƫn erin gegooid, was even niet anders.

Zitten nog wel wat zaken aan te komen, uitlaat wordt weer steeds opener vanzelf dus die moet er eens af en vervangen worden, en de motor maak steeds meer plasjes dus dat zit nog in het verschiet.

Maar had even een tussendoor dingetje, wat spullen voor een zeer net prijsje op de kop getikt waaronder 2 tandwielkasten. dacht als ik ze voor 1 as heb liggen kan ik daar alle kasten die nu onder de daf zitten mee aan de gang houden.

Dus hier het begin.
Afbeelding

moertjes van het grote deksel los, ging prima, al kwam er een aantal tapeindjes meteen mee.
Afbeelding

Paar kusjes rondom met de kunststof hamer en op de tapeindjes en toen dekseltje los.
Afbeelding

de lager stel ring kwam prima los, borg schroefje net zo, viel allemaal niks tegen
Afbeelding

Maar dan zien we dus dit, had het ergste verwacht maar viel helemaal niks tegen.
Afbeelding

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Geplaatst: do 14 mei 2020 22:19
door ruben
Tandwieltje eruit getikt en ook dat ziet er prima uit, wel gruis onderin de tanden maar de tanden zelf lijken niks geleden te hebben
Afbeelding

Ook alle nagels even een tikje gegeven en die zijn allemaal nog solide.

Aandrijvend tandwiel eigenlijk het zelfde verhaal.
Afbeelding

Toen de moeren losgemaakt voor de aandrijf flens en alles wat er tussen zit, daar toch een domper........ :cry:
Afbeelding

Breukvlak maakt wel duidelijk dat dit al heel lang zo is, waarschijnlijk alleen door de moer op de plek gehouden\
Afbeelding

Ook in het grote huis zit een raar lijntje maar dit zou een gietfoutje kunnen zijn, eerst maar eens schoonmaken en kijken of die door is of niet.
Afbeelding

Maar na een tijdje flink tikken uitdelen met de kunststof hamer heb in het aandrijvende tandwiel met de hele bende eruit. Nummertjes wat opgepoetst, en tandwiel nummer is 1266, alleen op de foto moeilijk erop te krijgen.
Afbeelding

En gelukkig, ook op het grote tandwiel, 1266, dus die horen wel bij elkaar.
Afbeelding

En een mooi stapeltje shims alvast. en de boel in de schoonmaak bak gegooid om alvast in te weken.
Afbeelding

Ondertussen al een nieuwe keerring flens aangeboden gekregen dus deze lijkt weer opgebouwd te kunnen worden :D

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Geplaatst: do 14 mei 2020 22:41
door Hoppa69
dacht als ik ze voor 1 as heb liggen kan ik daar alle kasten die nu onder de daf zitten mee aan de gang houden.
Heb je er toch echt 2 nodig.

Links en rechts om geslepen.

Afbeelding

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Geplaatst: vr 15 mei 2020 09:25
door peter80
Als het goed is staat er in de behuizing de juiste lokatie ingeslagen: LV, RV, LA, RA.
Nu gaat het verhaal dat de voorste tandwielkasten iets sneller draaien dan de achterste, kan je misschien nu mooi uitpuzzelen

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Geplaatst: vr 15 mei 2020 12:15
door ruben
Klopt Ruud, maar als het goed is zijn ze op 1 as beide andersom geslepen, maar daar ga ik achterkomen :mrgreen:

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Geplaatst: vr 15 mei 2020 17:54
door Erik
Valt niet tegen! Vast van een oud vrouwtje geweest!

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Geplaatst: vr 15 mei 2020 18:21
door ruben
Als het goed is staat er in de behuizing de juiste lokatie ingeslagen: LV, RV, LA, RA.
Nu gaat het verhaal dat de voorste tandwielkasten iets sneller draaien dan de achterste, kan je misschien nu mooi uitpuzzelen
Also je het verhaal van de tandwielkasten van Ruud goed bekeken hebt en van de H bak dan weet je dat de voorwielen precies de zelfde aandrijving hebben als de achterwielen. Anders zou de langssper van de beide zijkanten niet werken.

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Geplaatst: vr 15 mei 2020 18:21
door ruben
Valt niet tegen! Vast van een oud vrouwtje geweest!
Ik zeg niks 8) :mrgreen: