BE-16-26 (KL-71-02?)

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 19 okt 2016 21:41

Remmen ontluchten wil niet echt lukken :cry:
Gisteren leek het wel goed te gaan tot mijn stommiteit om de boel niet op tijd bij te vullen. Op de een of andere manier blijft ik lucht houden en voor mijn gevoel ergens rechts achter. Daar hoor ik tenminste een geluid van lucht in vloeistof. Als ik een paar keer pomp wordt de rem wel hard en blijft het dan ook tot ik weer loslaat. Vaak blijft de zuiger in de hoofdcilinder ook even wat achter.

Remleidingen naar achter al door geblazen, rembekrachtiger even gekeken of het niet in de pot verdwijnt maar das ook niet zo, wel meteen dat nieuwe setje erin gezet, oude membraan was inderdaad nog van leer in plaats van rubber zoals ik hier op de meeste foto's zie.

Maar een kijken of de lucht zich vannacht bij elkaar verzamelt en morgen nog eens ouderwets met 2 man de boel ontluchten met pompen op het rempedaal, had vandaag zo'n vacuüm ding gebruikt voor aan de compressor maar dat vacuüm is zo sterk dat het ding zelfs lucht langs de schroefdraad van de ontluchten opzuigt waardoor ik altijd luchtbellen zie en niet weer of ze van buiten of binnen het systeem komen :?

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 19 okt 2016 22:05

goed bezig man ,leuk project

:D Leuk is het zeker ook als het af en toe wat tegenzit is het daarna extra leuk als het dan uiteindelijk wel lukt :D

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » wo 19 okt 2016 23:07

Vaak blijft de zuiger in de hoofdcilinder ook even wat achter.
De veren op je remschoenen zorgen dat je schoenen weer vrij komen en dus je remcilinder weer terug naar beneden duwt, hierdoor komt de zuiger in je hoofdremcilinder weer naar voren.
Loopt allemaal soepel ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 19 okt 2016 23:28

alles schoongemaakt, gezorgd dat het gangbaar is en in het vet terug gezet. alle scharen schoon en gangbaar, heb de wiel rem cilinders ook getest met pers lucht en toen gingen de scharen goed open en de pennen van de expansie cilinders metjes beide naar buiten bij elk wiel en daarna kon het zo met de vingers weer terug gedrukt worden.

Veren waren zwaar genoeg om ze er niet met de hand op te kunnen zetten

soms komt het pedaal een antla keren gewoon weer terug dan ineens weer een paar keer niet. Als ik de luchtbel samen pers en daarna loslaat en snel weer intrap dan blijft hij laag aangrijpen. Als het pedaal weer helemaal hoog is voel ik weer een hoop lucht :cry:

misschien maar weer de trommels 1 voor 1 eraf halen en heel voorzichtig intrappen en kijken of alles netjes naar buiten komt en weer terug trekt

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: BE-16-26

Berichtdoor Dafinknouleuk » do 20 okt 2016 13:17

neem aan dat je de volgorde ontluchten van de VTH aanhoudt ?

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor Dikkie » do 20 okt 2016 13:36

Ontluchten werkt beste als je de hele juiste volgorde van de VTH aanhoud. Dan dagje wachten, en weer ontluchten.
Zowel beginnen als eindigen met je hoofdremcilinder.
En, als je klaar bent met ontluchten moet je nog erg ver trappen - je moet immers je remschoenen nog stellen. Zodra je die hebt gesteld zou het rempedaal vrijwel direct moeten grijpen.
Dan trap je een proefrondje aan op een rustig vlak (gaat op dat vliegveld wel werken denk ik! ;) ), ff 20 km/u, en remmen.. 40 km/u en remmen.. 80 km/u en dan noodstop.. en dan wWEER die remschoenen stellen en proefrijden. En: Repeat as neccessary.

Succes!
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » do 20 okt 2016 21:58

ja doe netjes volgens het plaatje, dus eerst hoofdremcilinder, dan rechts achter, links achter, rembekrachtiger, beide punten, boven beginnen en dan rechts voor en links voor. Dat stukje rijden en langzaam opbouwen zal wel lukken dikkie, 2 keer een mooi kaarsrecht stuk van 1199 meter parallel met meerdere afslagen ertussen en die vliegtuigen schuif ik met het dafje wel aan de kant, alleen eerst even kijken hoe de verzekering dat opneemt.......

Maar zo groot als het veld waar jij je proefritje maakte op youtube is het ook niet, volgens mij was dat op Gilze als ik het zo zag of niet?

Misschien morgen of maandag nog eens proberen, ouderwets met het voetje pompen anders denk ik dat ik alles maar leeg laat lopen en weer van voren af aan begin.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » do 20 okt 2016 22:53

ouderwets met het voetje pompen anders denk ik dat ik alles maar leeg laat lopen en weer van voren af aan begin.
Ik doe het altijd alleen, gewoon slang aan de ontluchter, open zetten en door pompen die handel.
Vervolgens de inhoud van die opvangpot weer aan de voorkant er in en de volgende.
Klein beetje in het opvangpotje houden met het begin, zodat er nooit lucht terug kan.
Altijd in 1 keer goed.
Remdrukverdeler ook schoon ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 21 okt 2016 00:02

Remdrukverdeler ook schoon ?
das een puntje dat ik niet open heb gehad maar wel aan twijfel ondertussen, blijf de lucht vaak ergens rechts achter horen, alsof je een spons uit knijpt ongeveer, in elk geval achter de rembekrachtiger .

Zal die er eerst eens afpakken voor ik weer begin, bedankt voor de tip

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor Dikkie » vr 21 okt 2016 15:21

Maar zo groot als het veld waar jij je proefritje maakte op youtube is het ook niet, volgens mij was dat op Gilze als ik het zo zag of niet?
Klopt dat was vliegbasis gilze-rijen, daar heeft mijn daf gestaan toen we eind 2011/begin 2012 de motor hebben vervangen en hebben proefgereden. Inmiddels staat de daf dichter bij mijn huidige huisje, langs een boerenkanaal. Lang recht stuk waar je officieel 60 mag, maar waar je mijlen van te voren alles aan kan zien komen.. :mrgreen: En heerlijk rustig dus perfect voor proefritjes en afstellen midden op de weg
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 21 okt 2016 15:47

ja daar heb ik dus een prive weggetje voor buiten de zogenaamde daglicht periode :wink:

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » do 27 okt 2016 23:03

nou laatste dagen beetje druk met een ander projectje, moet ook snel af, zo ongeveer het hele binnenwerk van de besturing vervangen, gereviseerd motortje plaatsen met beetje meer paardjes en nog heel wat meer.......

Afbeelding

best krap zo achterin de staart
Afbeelding

Maar goed, dafje staat er pal naast in de zelfde hal dus tussendoor even wezen proefrijden om te kijken of de remmen al wat doen in elk geval en hoe de "nieuwe" toerenteller het doet,.

helaas, is het nog niet echt en trekt een beetje naar links als hij eindelijk pakt na 3 keer pompen. Toerenteller doet het prima.
Gisteren nog geprobeerd te ontluchten, remdruk verdeler alle fittingen iets los gehad met druk op de leiding om daar eventuele lucht te laten ontsnappen, dus ook niks geholpen. Doe de ontluchtings nipples ongeveer een halve slag open, zou het kunnen helpen als ik de anderhalve slag zou doen doe het VTH voorschrijft?

meteen maar even de vloer schoongemaakt waar de daf had gestaan, olie vlek van de kapotte olie slang en ongeveer een liter Dot4 maakt de vloer niet mooier en veiliger eigenlijk :?

Dus daarna dafje weer naar binnen, ligt er een kwartier later aan de binnenkant van elk voorwiel een plasje olie............
dus weer meerwerk, doen we dan ook maar weer, nummer van de keerring voor de steekas opgezocht in de detail lijst voor de YA126, iemand enig idee hoe betrouwbaar die nummers zijn of is de ervaring dat de maat nog wel eens afwijkt?

hoor het wel als iemand het weet.

in elk geval eens bij de landbouw mechanisatie om de hoek vragen of ze deze keerringen hebben of kunnen bestellen.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor peter80 » vr 28 okt 2016 10:20

http://www.detechnoshop.nl/
ff zoeken bij de keerringen, alleen van de krukas heb ik er niet gevonden.
Wees slim, bestel keerringen met stoflip
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 28 okt 2016 22:03

welkom in de wereld van de keerringen...... stof lip of niet, stalen buitenkant of met rubber laag.......

Welke eind code wordt het meest gebruikt door de rest hier? in de detaillijst staat onbemanteld, betekent dat dan een gewoon stalen buitenkant?

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » za 29 okt 2016 00:06

welkom in de wereld van de keerringen...... stof lip of niet, stalen buitenkant of met rubber laag.......

Welke eind code wordt het meest gebruikt door de rest hier? in de detaillijst staat onbemanteld, betekent dat dan een gewoon stalen buitenkant?
http://www.ebele.nl/images/producten/eb ... ringen.pdf

Ik heb het liefst met rubberen mantel.
Maar een stalen kan je weer beter vast krijgen met wat loctite er omheen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast