BE-16-26 (KL-71-02?)

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Gebruikersavatar
albertvrijborg
Vierwielend Vooruit
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor albertvrijborg » vr 22 feb 2019 17:39

Echt super bezig ook top dat je wat blijft plaatsen hier net zoals Ruud en Peter .

Blijf het jammer vinden dat steeds minder eigenaren hier hun ervaringen plaatsen .
eens een yp gek altijd een yp gek , maar belangrijkste als het maar een daf is !! http://www.unifilyp408.nl :lol:

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 22 feb 2019 21:13

Blijf het jammer vinden dat steeds minder eigenaren hier hun ervaringen plaatsen .
Dank je, en ja zou leuk zijn als er nog wat meer mensen hun ervaringen zouden komen delen. Ik heb hier heel veel geleerd van de projecten van anderen zoals Ruud, Peter maar zeker ook Gerard en Jorrit(had ook een eigen website maar die is helaas weg geloof ik) of de oude site van Roodkapje. Helaas vergeet ik ook vaak op een wat duidelijker manier foto's te maken maar maak meer soort overzichten. Ruud doet in mijn ogen veel duidelijker.

Maar het lijkt voor veel mensen een fikse drempel te zijn om hun foto's zo aan te pakken of uploaden om ze hier te kunnen plaatsen. Facebook is er natuurlijk veel makkelijker in maar is als naslag of doorblader werk een waardeloos medium al zegt Marc Zuckerberg dat er nooit iets weg raakt.

Ik voel het gewoon als een soort verplichtinkje en een soort bedankje voor de info die ik hier altijd gehaald heb en blijf halen, en ook voor bekenden van mij is het leuk om de link door te geven als ze willen weten wat ik allemaal met dat groene monster heb meegemaakt en gedaan heb.

Gebruikersavatar
albertvrijborg
Vierwielend Vooruit
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor albertvrijborg » vr 22 feb 2019 21:21

Ik zou het ook wel willen alleen ben niet goed in het verwoorden .
Heb ook erg veel geleerd van Gerard en Ruud en ook van jou
eens een yp gek altijd een yp gek , maar belangrijkste als het maar een daf is !! http://www.unifilyp408.nl :lol:

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 27 feb 2019 21:16

Zo, alle prutsdingen aan de cabine aan het doen.....
hier een nieuwe slang tussen gezet en natuurlijk de draden erdoor getrokken
Afbeelding

Door dit rare verdeel bakje
Afbeelding

en dan draadje voor draadje kijken welke het is, en waar hij komt........ Binnenkant had ik al wit gespoten van te voren. Wordt de kast wat lichter van van binnen want hij zit toch al in zo'n donkere hoek in de motor ruimte.
Afbeelding

KIgas pomp opgepoetst, kwam er deze week toevallig achter dat precies het zelfde model ook in de befaamde Spitfire gebruikt werd :D
Massaschakelaar ook ingebouwd, even kijken hoe hij aangesloten zat, als iemand een duidelijke foto heeft van het model met de extra aansluitpunten vanuit de motor ruimte zou fijn zijn want dan kan ik het nog 1 keer nakijken voor de zekerheid. Schema vond ik niet erg duidelijk op dit punt.
Afbeelding

Dan natuurlijk het bijbehorende potje en de leidingen gemonteerd.
Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 27 feb 2019 21:27

Met al die dingen die je aan beide kanten van het brandschot tegelijk moet bereiken is het natuurlijk wel fijn als je ook een beetje kan staan dus 2 vloerplaatjes erin.
Afbeelding

Rechter kastje alvast erin, laatste verfje doe ik in de cabine. Vloerplaat aan die kant kon er ook al in want alle dikke kabels naar de rechter accu, massapunt en stroom verzamelpunt zijn aangesloten. De luchtleidingen naar de bekrachtiger had ik ook nog even in een verfje gezet maar hier niet meer te zien.
Afbeelding

De kabel vanaf de BAF kast had een isolatie breuk en het blanke deel is ook niet echt fris meer dus vernieuwd met een kabel van de andere cabine.
Afbeelding

Qua zekeringskast is dit het geworden vandaag. De kabels vanuit de cabine moeten vrijwel allemaal nog en de kabelboompjes die langs de torpedo's naar voren lopen en de 3 kabels naar de voetschakelaar.
Afbeelding

Deze nu maar op de juiste plek gezet, hing zolang ik de daf heb al aan de binnenkant van de cabine op ongeveer de zelfde plek.
Afbeelding

Er komt steeds meer aan de binnenkant te hangen, eerste lampje is al klaar, knipperlicht schakelaar hangt ook al ergens, Bi starter kabel is gemonteerd maar moet nog aangesloten worden. De stang van het gaspedaal is ook weer gemonteerd, de oude bleek krom en 1 van de voetjes was ooit al eens gebroken en met een ander voetje gecomplementeerd. Hoe de voetjes moeten staan was ook even vogelen, gelukkig kon ik de afdrukken nog zien op de oude cabine :? Maar het werkt als een trein, nu hopen dat het handgas het straks ook weer doet.
Afbeelding

Hier nog een mooi plekje voor zoeken en nu in 1 keer netjes in de kabelboom aansluiten
Afbeelding

En met deze spaghetti bende alvast een begin gemaakt, hou de stekkers eraf en erop moeten kun je in 1 van de onderwerpen van Ruud vinden.
Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » di 05 mar 2019 21:32

Nog meer touwtjes getrokken, paar lekkere dikke jongens dit keer, van de BAFkast en voor de ampere meter.

Afbeelding

Het knipperlicht relais weer opgehangen, nu maar weer in de motorruimte. Hij hing altijd al in de ruimte achter de lichtschakelaar, waarom zal niemand wel weten.
Afbeelding

Voor deze jongens ook nog een plekje zoeken. Nu ga ik ze zo goed en mooi mogelijk direct in de draadboom opnemen om extra verbindingspunten te voorkomen.
Afbeelding

Langzaamaan komt er steeds meer de cabine in.
Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » di 05 mar 2019 21:42

Zo, en nu komt er dan een hoop nieuw bij
Afbeelding

Deze wordt steeds voller
Afbeelding

Nieuwe draadjes aan de voetschakelaar en bij elkaar in de krimpkous.
Afbeelding

Wordt wel krapjes in de buis dus maar de laatste bos in 1 keer getrokken en dan later uitmeten welke uiteinden bij elkaar horen en dan nummeren
Afbeelding

Afbeelding

De lichtschakelaar hangt ondertussen ook op de plek. Knipperlicht schakelaar ook aangesloten. Kwam er achter dat ik een paar draden naar achteren miste die de knipper/remlichten stroom leveren. Na een hoop uitmeten, vloeken en heel hard nadenken kwam ik er achter dat er draden naar achteren lopen met nummers die er helemaal niet heen hoeven en dat iemand draden geleend heeft van het 6 volt stopcontact.......... MIsschien komend jaar dan maar eens die bedrading ook vernieuwen en dan goed nummeren. Ook de bruggetjes op de knipperlicht schakelaar zaten naar de punten voor de rem/knipperlichten in plaats van aan de bak knipperlichten, heb het nu aangesloten zoals in het schema maar hoe het straks werkt zie ik dan wel weer.
Afbeelding

De relais maar hier op een rijtje opgehangen en die voor de koplampen meteen aangesloten.
Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » di 05 mar 2019 21:54

Had bij 1 van de grote chinese leveranciers een set kabelnummers gekocht voor een schijtprijs, komt erg goed van pas, dus alles wordt netjes aan de uiteinden genummerd, zal wellicht ooit een hoop helpen.
Afbeelding

Maar zonder dit schema en de uitwerking van de zekeringskast was het wel een stuk moeilijker geweest, ben zelf ook meer bus systemen gewend dus dit is echt een giga spaghetti wat mij betreft.
Schema wat ik heb is wel voor een radiobak met wisselstroom generator dus daar moet ik wel even rekening mee houden. 1 draad naar de BAFkast hoeft er niet in en de bedrading van de ampere meter staat er niet erg duidelijk in.
Afbeelding

Tijd terug ergens een hoop cabine platen op de kop getikt, de platen die in de cabine zaten zie je onderop de foto, verf ligt gelijk met de ribbels en grote gaten erin geroest dus die gaan ergens in de hoek voor wie weet ooit misschien. 1 van de nieuwe heeft nog een set slotjes nodig maar dat stelt weinig voor.
Afbeelding

Deze moet voor nu even terug, op de foto's lijkt het no niet zo erg maar valt geen eer meer aan te behalen, en die die bij de nieuwe cabine zat is nog erger uit de straalcabine gekomen..... :cry:
Dus daar komt binnenkort een nieuwe voor.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar zonder dit kastje kan er ook geen stuur geplaatst worden en daar kan ik nu nog goed bij aan de onderkant.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » di 05 mar 2019 22:03

Paneeltjes in de verf gezet
Afbeelding

Dan klokjes erin en alle schakelaars en dan daar nog de draden voor installeren.
Afbeelding

Afbeelding

Had afgelopen jaar regelmatig last van een starter die slecht aan greep, kon al niks vinden wat daar nou de oorzaak van kon zijn tot Arjan laatst liet vallen dat hij daar 1 of 2 schakelaars vervangen had. Dus voor de installatie even de schakelaar doorgemeten die de stroom voor de startknop door geeft. Bij mij is daar in het verleden een tank meter schakelaar in gezet en jawel, de contacten die gebruikt werden hadden een weerstand van ruim 60 Ohm terwijl de andere kant minder dan 1 was........ Dus de draden op de kant aangesloten die dus een lage weerstand gaf en dan straks maar eens kijken of dat helpt.
Afbeelding

De linker doorvoerbuis alvast de draden door getrokken en het handschoentje erop gezet en als eerste de ontsteking aangesloten, de rest moet nog uitgemeten worden en aan de nieuwe stekker voor de H4 lampen gekoppeld worden, en voor ik de stadslichten kan aansluiten moet ik nog de relais er tussen zetten die ze laten knipperen.
Afbeelding

En nog 1 van de "nieuwe"cabine platen kaal gemaakt en uitvoorzorg in de roestomzetter gezet want de oude was zo door gerot dat die niet meer vast te zetten was.
Afbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » wo 06 mar 2019 07:19

Als je dan ook tijd heb, ben je ook niet te houden.

8)
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ArjanVink
Hercules Held
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 22 sep 2017 21:50
Locatie: Beuningen

Re: BE-16-26

Berichtdoor ArjanVink » wo 06 mar 2019 15:27

Alweer goed opgeschoten,bijna klaar.

Oberland
Hercules Held
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 15 jun 2018 19:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor Oberland » do 07 mar 2019 08:54

Hoog tempo heb je!

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » do 07 mar 2019 20:59

Als je dan ook tijd heb, ben je ook niet te houden.

8)
Gaat een hoop denkwerk aan vooraf over hoe en wat, maar dan barst het er ineens uit :mrgreen:

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » do 07 mar 2019 21:11

Maar zolang de gang erin zit moet je dat proberen vast te houden zoals we allemaal wel weten als weprijders :lol:

Spatbordjes er maar weer bij gepakt.
Afbeelding

Afbeelding

Plekje alweer gemarkeerd, maar dat gaat wel weer weg als hij uit de hoek komt. Maar goed, rechter spatbord past prima, boutgaten kwamen prima overeen tot nu toe.
Maar links is op de en of andere manier ronduit klote :twisted: Grote spleet ertussen, en boven bij de torpedo net zo, eerst maar eens weer een stapeltje ringen halen zodat ik weer van die sandwiches kan bouwen net zoals bij de cabine. Ook voor bij de steunen van de spatborden ga ik zoiets plaatsen, kwam er laats achter dat daar een fiks rubber blok tussen hoort.
Afbeelding

In het verleden heeft het ook al eens niet gepast had ik al gezien.
Afbeelding

De platen aan de bestuurderskant ook pas gemaakt, rondom de stuurstang moest er nog wat ruimte gemaakt worden maar alles past nu goed hier. Onderste plaat moet natuurlijk nog in de verf.

Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » do 07 mar 2019 21:22

De draden naar de tankvlotters moesten er ook nog in, was met de cabine plaatsen een beetje te snel geweest en de koperen buisjes vergeten waar de draden in horen. :oops: :cry: Maar moet ook zeggen, beide draden waren precies daarin hun isolatie gescheurd waar ze de buisjes in gingen en ze zaten ook smerig vast daar binnen in. Dus heb de draden nu mooi in de krimpkous getrokken, dat spul is zo vreselijk slijtvast zonder zelf te schuren, dat houd wel fiks wat jaren.

Afbeelding

Voor de oplettende kijker, ja heb er meteen voor beide tanks een extra draad bij getrokken voor de massa.
Draadjes uitgemeten en op hun verbindingsblokje gezet, Heb me trouwens lang afgevraagd waar dit blokje nou precies op de daf zat, kende hem alleen uit het schema maar dus wel gevonden.
Afbeelding

En een plekje dichtbij gezocht waar ik een makkelijke massa kon vinden.
Afbeelding

De grote klussen raken een beetje op, dus een goed teken, maar nog genoeg van die kleine trut dingen te doen die in verhouding veel tijd kosten......
Handgas moet nog een nieuwe binnenkabel voor gezocht worden, ruitenwisser draden, nog draadjes naar de tankmeter en de startknop, canvasband voorop de cabinerand, koplampen eraf en H4 erin, buisjes voor de stadslichten in de spatborden fabriceren, schilder en schuurwerk hier en daar........
Maar het paasweekend lijkt haalbaar :D


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten