BE-16-26 (KL-71-02?)

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » di 01 sep 2020 20:38

tsjonge, laatste update was in mei, gewoon geen tijd gehad om aan mijn dafje te werken, hier en daar wat rijden gelukkig dan weer wel, al is dat ook wel minder met al dat corona ge-eikel.

Maar zoals in Mei al gezegd, de uitlaat werd minder, en dat ging niet vanzelf over dus vorige week maar eens een dagje voor de daf gepland.

Afbeelding

Vorig jaar al een stuk van deze eind wand vervangen, nu neemt de andere kant dus afscheid :evil:

Afbeelding

en zelfs de "voorkant" krijgt al wat gaatjes teveel, dus moet echt wat aan gebeuren.

Gelukkig had ik 1 of 2 jaar terug al eens wat gekocht via marktplaats :D
Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » di 01 sep 2020 20:42

Afbeelding

pakkingen zaten er ook bij, net als een origineel boutje voor in het spruitstuk maar die past niet omdat er bij mij een veel dikker exemplaar in zit, zal ooit wel eens uitgelubberd zijn en met een dikkere bout opgelost.

Afbeelding
Dit wist ik al wel maar toch goed dat het er nog even op staat als waarschuwing.

Afbeelding

nog even een hand vol nieuwe bouten en moeren gehaald bij de smid om de hoek, netjes 7/16 inch doorsnede zodat niet alles met veel te dunne bouten zit zoals voorheen.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » di 01 sep 2020 20:44

Alles weggehaald

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
en niet vergeten, eerst de flens erop schuiven, dan pas de koper ring, die paste trouwens veel beter dan de oude dus zal vast ook beter afdichten.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » di 01 sep 2020 20:49

Afbeelding

verder niet zo heel spannend, alles er losjes onder gehangen, hier het eerste deel.

Afbeelding

de lange pijp, alle delen waren mooi zwart behalve deze vreemd genoeg, alles toch echt origineel defensie spul.

Afbeelding

De pot eronder, wel eerst even gekeken naar de stroomrichting, die staat er netjes in gestanst, maar vergeten een foto te maken.'

Afbeelding

en de boel eindigt sinds lange tijd weer waar hij hoort. Daarna van voor naar achteren alles vast gedraaid en alle moeren zitten met kopervet zodat het later als het heet geweest is ook nog eens los komt.'

Afbeelding

Tot slot nog even een afwater gaatje geboord voor eventueel vocht wat er in kan komen en de boel even lekker warm gereden zodat alles zich goed kan zetten en de ergste stinklucht van de verf en kopervet eraf is.

Volgende project, krukas keerring :evil:

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor peter80 » di 01 sep 2020 21:38


Volgende project, krukas keerring :evil:
voor of achter?
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » wo 02 sep 2020 23:15

voor of achter?
Achter in elk geval, had iets een knauw gekregen met de montage, dacht dat ik het er wel goed uitgekregen had maar hij lekt gewoon flink uit het gat van het vliegwielhuis, zwarte olie, en het wordt steeds wat erger. Er komt wel wat meer olie van het blok maar niet meer dan hier of daar een druppel, misschien ook van de voorste keerring maar op dit moment slecht te zeggen omdat deze lekkage hete beeld op de vloer verstoort zeg maar.

Daar komt bij dat de bak zelf ook wat lekt dus misschien dat ik wel meteen alle 3 de versnellingsbakken op een hoop gooi en zie wat er van te maken is. Of ik neem de bak lekkage nog even voor lief en kijk of ik van 2 oude 1 goeie kan maken. Daarna nog een lekkage aan de H bak........linker pen van de 4 wiel aandrijving lekt langs de O-ringen, maar eens zie of ik dat op de een of andere manier op de auto kan doen door alleen de verdeelkast eraf te halen. Dus er is nog wel zat te doen, en als dit allemaal gedaan is komt er wel weer wat anders :mrgreen:

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor peter80 » do 03 sep 2020 22:01

Een Hercules krijg je nooit helemaal dicht, is mij ook nog nooit gelukt
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » do 03 sep 2020 22:18

Kan zijn maar er is bij mij wel een verschil tussen af en toe hier en daar een druppel of na elke rit, hoe kort ook een plas van minstens 10/15 cm doorsnede :wink:

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor peter80 » za 05 sep 2020 21:43

Kan zijn maar er is bij mij wel een verschil tussen af en toe hier en daar een druppel of na elke rit, hoe kort ook een plas van minstens 10/15 cm doorsnede :wink:
bakje eronder en teruggooien
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » wo 09 sep 2020 21:20

bakje eronder en teruggooien
Ach, kan hem altijd nog naar het midden Oosten verkopen als nieuwe oliebron :mrgreen:

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor peter80 » wo 09 sep 2020 21:25

Kan je beter over 10 jaar een ja-knikker op vliegveld Teuge bouwen
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » vr 09 okt 2020 14:55

Zo maar eens begonnen afgelopen week.

Eerst een beetje plek maken zodat ik erbij kan.
Afbeelding

tot zo ver het hele makkelijke deel
Afbeelding

Dan de aandrijfas los, de helicopter moeren houden zich prima, wat zaten die klere dingen vast... Daarna de as zo ver mogelijk in elkaar schuiven zodat je zoveel mogelijk plek overhoudt om straks de bak te kunnen laten zakken. Past wel maar ruim bemeten is het niet.
Afbeelding

Dan nog even de koppeling los halen van het pedaal, en de bandenpomp slang eraf en dan is de bak er klaar voor.
Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » vr 09 okt 2020 15:14

Paar bandjes om de bak getrokken, altijd binnen de bandenpomp langs en zeker niet buiten het deel waar de slang van de banden pomp op komt want die constructie is niet zo erg stevig. Met spanbandjes kun je daarna in elk geval nog een beetje stellen indien nodig.
Afbeelding

Bandjes zo lang mogelijk gehouden want de krik kan maar een bepaalde afstand naar beneden omdat hij daarna op de cabine rand komt.
Afbeelding

Dan een beetje trekken, duwen en wiebelen en de bak komt zo naar achteren. Dan een beetje scheef en sturen en dan zakt hij tussen alle balken en het vliegwielhuis door.
Afbeelding

Maar had de bandjes toch ongeveer 5 cm te kort, omdat de krik niet hoger kon vanwege het stuur, dus dat maar voorzichtig met de hand laten zakken.

Maar dan even de bak aan de kant trekken en dan zien we weer dit...
Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » vr 09 okt 2020 15:20

Er ligt al flink wat olie in de diverse groeven dus denk dat mijn vermoeden wel juist is.....
Afbeelding

De bouten van de drukgroep krijg je vrij makkelijk los zonder de motor te hoeven tegen houden maar voor de moeren van het vliegwiel heb je wel wat meer nodig om te zorgen dat de krukas niet draait. Dus 1 boutje van de drukgroep weer in het vliegwiel gedraaid en er iets tussen gezet om de motor tegen te houden.
Afbeelding

Als het goed is krijg je het vliegwiel er niet zomaar af, zit goed strak om de 2 paspennen dus dan haal je de starter eraf en dan kun je door dat gat met een klos hout of een stevige kunststof hamer op het vliegwiel tikken zodat die naar achteren komt.
Afbeelding

En toen bleek dat het goed zat met dat vermoeden, en wat blijft dat ding lood en lood zwaar :|
Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » vr 09 okt 2020 15:23

En ja, links bovenin zit een beschadiging op de keerring, is er zelfs al wat uit gekomen en heeft zo te zien tegen het vliegwiel aan gelegen.
Afbeelding

Hier nog wat beter te zien, er zit iets een deukje in en de olie kan zelfs nu langs de rand komen lijkt het.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten