BE-16-26 (KL-71-02?)

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 16 okt 2019 20:22

Derde overmaat zuigers en toch nog de klepstellers vanuit de fabriek.
Die vlogen altijd als eerste er uit bij de eerste revisie.

Ik ben ook meer gecharmeerd van die stellers met moertje, ondanks dat het wat vervelender stellen is.
Ik heb ze dus ook weer in mijn motoren zitten, dus zal er bij jouw ook wel iemand aan het knutselen zijn geweest.
Zie zo gauw ook niet de groene revisiekleur.
Ja zag de grijze kleur maar die bleek vandaag niet de kleur grijs die ik hoopte, en de kop heeft eigenlijk helemaal geen kleur. Dus of een revisie na defensie, of een zuigers schade gehad en de rest niet aangepakt, wie zal het zeggen. Misschien kom ik dat lichte groen nog tegen onder deze grijze laag. Kleppen liggen ook nog redelijk hoog, 1 uitlaat klep wel wat hitte sporen aan de rand maar weer geen stalen zittingen. Als ik de krukas lagers trek is er waarschijnlijk meer zinnigs te zeggen.

Je heb in ieder geval lekker wat te doen zo.
Het is zo jammer dat gerard er niet meer is, die had denk ik ook met grote ogen staan kijken, de meeste weten hier hoelang het heeft geduurd voordat je een daf kocht en kijk nu is, je ben niet meer te houden. :mrgreen:
Dat neem ik als een compliment, had hem graag laten zien hoe het allemaal loopt en op een beter niveau met elkaar kunnen kletsen maar dat is helaas niet meer te regelen. Mis zijn input hier wel nog zo af en toe bij diverse onderwerpen en zijn eigen projecten

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » wo 16 okt 2019 20:24

Dat neem ik als een compliment
Zo was het ook geheel bedoeld.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor B. van der Veer » vr 18 okt 2019 19:13

Gerard wordt als mens en als kennisbank door meerdere sleutelaars gemist. :wink:
ik rijd ya126
ik heb geen haast

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » do 21 nov 2019 17:28

Zo, met de sleuteldag meteen Thomas gevraagd of hij wat zaken voor me mee kon nemen, wat reserve spul en een deel voor de "nieuwe"motor.
Had eigenlijk al alle spullen liggen voor een extra waterpomp behalve de tandwieltjes voor de distributie/toerenteller want die drukte ik elke keer kapot met het van de as af drukken :oops:

Dus maar een oude pomp gekocht. Stond al duidelijk op defect, niet met de hand door te draaien dus mooie voor de losse delen.

Afbeelding

Even gekeken welke kant van de pen er het dunste uit ziet, want hij gaat er het makkelijkste uit al je hem vanaf de dunne kant eruit tikt.
dit is de dikke kant, je kan nog net de 3 kerfjes aan de rand zien.
Afbeelding

En dit dus de dunne kant
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ruben op do 21 nov 2019 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » do 21 nov 2019 17:33

Dus voorzichtig begonnen zodat ik niet de waaier kapot sla, kwam er mooi uit.
Afbeelding

De waaier is een lastig ding aan het worden om te vinden, heb er nog wel een maar dan onnodig 1 kapot te maken is ook zonde dus eens geprobeerd om het te doen zoals het in het VTH van de motor staat.
Afbeelding

Op deze manier steunt de waaier op de 4 pootjes aan de onderkant tegen het huis en moet zeggen, was nog best wat druk nodig maar geen centje pijn verders en 0 schade aan de waaier.

Nadeel is wel dat het roestige deel van de as, wat dus vooraf helaas niet te zien is, je oliekeerring kan beschadigen maar ging er alvast vanuit dat die toch al te oud was om te behouden. Maar heb alles mooi liggen.
Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » do 21 nov 2019 17:35

De rand waar de koolstof ring op afdicht ziet er eigenlijk ook nog best mooi uit.
Afbeelding

Het lager in het slakkenhuis niet bepaald :cry: zal wel iemand erg weinig aan het vetpotje gedraaid hebben vrees ik
Afbeelding

Had het ook eigenlijk al wel aan de as kunnen zien
Afbeelding

En het deel dat in de waaier zat was ook al redelijk wat materiaal kwijt en hobbelig.
Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » do 21 nov 2019 17:40

Heb nog geprobeerd of de tandwieltjes er gewoon af wouden, of na wat heet stoken maar helaas. Dus toen de as maar in stukken gezaagd, je moet toch wat...
Afbeelding

Dus ook door de tussenbus gezaagd, daar heb ik er nog 1 van en die is met een draaibank snel na te maken.

Uiteindelijk ging het dus hierom
Afbeelding

Nu kan ik het tandwiel dus netjes op de volle rand laten steunen en niet op de uiteinden van de tandjes
Afbeelding

8 ton druk later heb ik dus wat ik wou hebben.
Afbeelding

Binnenkort maar een keer een revisie setje bestellen/halen en dan kan er weer 1 in elkaar gezet worden :D

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » vr 03 jan 2020 20:52

Het is allemaal nogal druk op het werk dus nu nog even hier en daar wat kleine klusjes tussendoor die ook al langere tijd liggen te wachten :?

Een jaar of 2 terug had ik dit zooitje een keer gekocht door een misverstandje met een verkoper die eigenlijk niet wist wat hij verkocht, mezelf ook nog wat mee in de vingers gesneden dus nu maar wat van maken anders is het helemaal zonde.
Afbeelding

Dacht dat ik alles zo had liggen voor 1 steekas maar bij inspectie bleek dat deze asstomp vervangen moest worden want dat scheurtje valt weinig meer aan te doen, de pen ging ook veels te soepel, zoals te verwachten.
Afbeelding

Nou zijn die losse asjes niet zo makkelijk te vinden maar via een bekende marktplaats verkoper kreeg ik dit onverwacht in handen :D
Afbeelding

Dus ik wou vol goede moed beginnen maar bleek nog zo'n blok te missen, niet goed gekeken dus, is uiteindelijk ook de eerste keer dat ik zo'n asje aanpak.
Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » vr 03 jan 2020 21:06

Dus weer wat rondgevraagd op facebook en toen kwam vanmorgen dit
Afbeelding

Iemand had ooit een as kapot gedraaid en gelukkig deze bewaard maar deed er vervolgens niks mee.

Dus maar een blok uitgezocht en open maken, dekseltje eraf,
Afbeelding

Dan komt er nog een druk/slijtplaatje en een pakking,
Afbeelding

Dan kijk je dus tegen de as en de naaldlagers, dat hapje uit de pakking is om het smeerkanaal open te houden want het vet voor deze lagers komt via de grote ring, via de lagercupjes die op deze blokken komen dus bij deze lagers uit, en kunnen dan zelfs nog via de groefjes in de kop van de as door dat gat naar de andere kant, dus in theorie kun je de hele koppeling met 1 smeernippel smeren.
Afbeelding

Even wat benzine er tussendoor gespoeld en flink tikken met de naalden naar beneden en dan zakken ze er langzaam uit. En dat dus voor beide kanten.
Afbeelding


Dan kan je de as eruit persen, eerst geprobeerd met een ervoor gemaakte perspen
Afbeelding


Maar toen de pen helemaal krom stond en de as nog geen sjoege gaf maar even iets stevigers gezocht.
Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » vr 03 jan 2020 21:21

Dan heb je dus alle losse delen, de ringen zitten tussen de asstomp en het blok aan de binnenkant.
Afbeelding

De ringen zijn van rubber met een stalen ring erin vast( in elk geval anders dan een as die ik hier al eens op het forum gezien heb) en de stalen ring zit richting de naalden.
Afbeelding

Hele zwikie maar in de ultrasoonbak gegooid en even laten sudderen.
Afbeelding

Even passen en toen had ik al bijna de verkeerde as geplaast :shock:
Afbeelding

De as gaat er een redelijk stuk vanzelf in, maar doordat het midden deel wat dikker is moet het daarna met wat meer geweld maar de eerste rubber ring gaat dus zonder problemen.
Afbeelding

Zoals al gezegd gaat het vet via de groefjes in de kopse kant van de as naar de holle ruimte in de as naar de andere kant. Er zijn dus asjes met 1 of meer groefjes, heb die met de meerdere groefjes geplaatst, dan kan er nog er 1 verstopt raken zonder dat alles fout loopt.
Afbeelding

Met het doorpersen aan de andere kant even voorzichtig aan doen en zorgen dat de rubber ring netjes om de as valt en niet er tussen komt en dus stuk gaat.
Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » vr 03 jan 2020 21:32

Omdat je deels tegen de rubber ring perst gaat de as minder ver dan het lijkt in eerste instantie, hij veert elke keer een stukje terug zeg maar dus even goed kijken of de as niet hoger ligt dan het blok aan beide kanten.
Afbeelding

Naaldjes even schoongemaakt, had een hoop nieuwe maar ook een hele zak met 3 of 4 maten door elkaar, dus even zoeken maar was ruim voldoende.\
Afbeelding

Lagercupjes had ik er 7 van, maar ze waren niet allemaal even fris :? Had ook nog een nieuwe gekregen bij de nieuwe assen maar die bleek te groot helaas, denk voor een 314 of 328 dan.
Afbeelding

Naaldjes toen maar geplaatst
Afbeelding

Afbeelding

En dan daarna de plaatjes er weer op, en die borgen met een centerpuntje bij de schroeven, niet vergeten goed te kijken bij de pakking dat het smeergat open blijft.

Toen de cupjes ook meteen maar vol gedaan met naaldjes
Afbeelding

En daarna gaat het snel, rubbertjes in de midden ring,
Afbeelding

En dan de boel bij elkaar en de bouten erin.
Afbeelding

Moet nu nog smeernippels zoeken want die mis ik dus ook kwam ik achter, en dan de boel overal nog afborgen, dus de dekseltjes en de 4 moeren.
En dan kan deze ook weer in de kast.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor Hoppa69 » vr 03 jan 2020 23:24

8)

Het meeste ligt wel bij van dam, zoals die tussen blokken e.d.
Ze staan alleen niet op zijn site.
Heb voor 2 assen op voorraad genomen, toen ik mijn as om zeep hielp.

Maar leuk om te zien dat het via een omweg ook nog lukt om aan spullen te komen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » vr 10 jan 2020 21:14

Vandaag maar eens met de beurt begonnen. Omdat we natuurlijk al heel veel klussen zien maar minder "gewoon" onderhoud bedacht ik dat het misschien wel leuk is dit ook een beetje bij te houden.

Begonnen met warm rijden omdat ik al de oliën wou vervangen en warme olie loopt er sneller uit en voert daarmee dus beter eventueel vuil af.

Dus overal bakjes neergezet, zoals te zien liep sommige olie toch sneller dan ik dacht.......

Afbeelding


Toen even de DAF wat uitgekleed, is wat makkelijker met overal op en in klimmen, geeft wat meer licht, en wat meer binnenzet mogelijkheden voor de vliegtuigen.

Afbeelding

Toen begonnen met de achterwieltjes eraf te halen, remtrommels eraf en daarna de steekassen eruit want wou even de lagers bekijken en nieuw smeren.
Afbeelding

Was ook tijd om even te kijken, corrosie plekken in de cup, soms ook wel watervlekken genoemd, is reden tot uitbouw helaas.
Afbeelding

Lagerrollers hadden ook vlekken. Gelukkig ben ik er behoorlijk op tijd bij. Had laatst al 1 setje lagers voor 1 naaf besteld, dus dat kan er nu in en deze kunnen mooi ingepakt nog wel mee voor reserve onderweg.
Afbeelding

Had alle tandwielkast oliën ook maar door een filter laten lopen, beide tandwielkasten aan de linkerkant hadden toch wel flink wat metaal schilfers erin zitten. Heb ze nog nooit van binnen bekeken en hij heeft natuurlijk lang stil gestaan en bij de vorige keer kon de DAF nog niet rijden en dus ook de olie niet warm worden, dus denk dat ik over 1000 km nog maar eens kijk en als er dan weer zo'n hoeveelheid in zit wordt het misschien toch tijd om eens te kijken hoe het er daar binnen uitziet. Wel van de achterste door het onderste gat even gekeken of alle klinknagels nog in het grote tandwiel zitten maar dat was gelukkig wel zo.

Erik
Hercules Held
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 17 mei 2019 20:13
Locatie: Rijsen (OV)

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor Erik » vr 10 jan 2020 22:08

Goed bezig!

Bij mij was bij het demonteren de buitenhouder van de binnenste wiellager (van het achterwiel) afgeschoten. Alle lagers er weer ingelegd en ring er weer op geperst. De binnenkering achter de wiellager was wel hard en slecht. Misschien beter om die ook gelijk te vervangen als je het toch open hebt liggen.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » vr 10 jan 2020 22:19

Goed bezig!

Bij mij was bij het demonteren de buitenhouder van de binnenste wiellager (van het achterwiel) afgeschoten. Alle lagers er weer ingelegd en ring er weer op geperst. De binnenkering achter de wiellager was wel hard en slecht. Misschien beter om die ook gelijk te vervangen als je het toch open hebt liggen.
Volgens het VTH moet het elke 10.000 Km of jaarlijks, nou haal ik die 10.000 km zeker weten niet per jaar, maar zo ongeveer om het jaar wil ik de boel wel bekijken, deze lager schade komt namelijk meer van stilstaan dan van het rijden en nieuw vet is niet zo duur. Dus de vetkeerringen worden regelmatig bekeken en ze zijn nog lekker soepel gelukkig tot zover ik nu ben. Maar inderdaad wel.een puntje om goed in de gaten te houden want moet wel het vet binnen houden maar ook het eerste water buiten houden.

Zo'n lager kooi waar alle rollers uitvallen heb ik ook al eens gehad,vaak zijn dan toch je rollers afgesleten of heeft je kooi op een andere manier een tik gehad dus ik persoonlijk zou hem niet terug zetten. Maar wie weet bij gebrek aan beter en alles er toch perfect uitziet dat het wel kan maar zou er geen goed gevoel bij hebben.


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast