BE-16-26 (KL-71-02?)

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Gebruikersavatar
albertvrijborg
Vierwielend Vooruit
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor albertvrijborg » vr 08 mar 2019 00:19

Gaaf goed bezig ruben
eens een yp gek altijd een yp gek , maar belangrijkste als het maar een daf is !! http://www.unifilyp408.nl :lol:

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » za 09 mar 2019 20:48

Zo, was het helemaal zat met al die klote draadjes trekken, vrijdag nog even snel de laatste paar getrokken en de accu's erin gelegd.
Massa schakelaar om en het bleef mooi stil, toch al een hele prestatie al zeg ik het zelf :mrgreen:

Toen licht schakelaar geprobeerd, maar aan de achterkant klopt dat nog niet helemaal. Knipperlichten aan de bak gaan prima dus daar moet ik even induiken, linker achterlicht is er ook mee gestopt vreemd genoeg.

Toen contact schakelaar aan maar tank meter geen uitslag. Starter ging wel rond maar motor sloeg niet aan..... De stroom die naar de ontsteking loopt wordt ook gebruikt door de tank meter dus dat was op zich logisch.
Dus kijken en meten...... En die oorzaak uiteindelijk gevonden. Ik had 1 reserve draad door de buis getrokken tussen de zekering kast en het verdeel kastje links voorop de cabine. Op de een of andere manier heb ik die in de zekering kast verwisseld met de draad die van de contact schakelaar af komt. Dus de boel nu wel goed aangesloten en de motor loopt weer.

Maar toen ik een uurtje later nog eens wou kijken hoe het nou precies met de achterlichten zit zodat ik dat even kon gaan opschrijven en doorbroeden deden de knipperlichten helemaal niks meer. 1 klikje hoor ik in het knipperrelais en daar blijft het dan bij. Dus eerst dat maar uitzoeken volgende week......

Maar voor die tijd eerst de boel voorin maar aansluiten, anders kan ik misschien later nog eens storing zoeken .

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor peter80 » za 09 mar 2019 21:17

Heb je nou echt zelf een storing ingebouwd om jezelf bezig te houden? :lol:

Maar je schiet wel lekker op :wink:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » za 09 mar 2019 21:21

Heb je nou echt zelf een storing ingebouwd om jezelf bezig te houden? :lol:

Maar je schiet wel lekker op :wink:
Yep :mrgreen: :mrgreen: maar toch echt onbedoeld, en wat er aan de achterkant mis is moet ik dus nog uitzoeken, er is veel veranderd dus kan ook aan mij liggen maar is wel jammer. En waarom de knipperautomaat ineens stopt

:roll: :shock: :evil: maar goed, zal er vast achterkomen, begin me al bijna als een echte vonken trekker te voelen :lol: 8)

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
Locatie: IJmuiden

Re: BE-16-26

Berichtdoor Maikel » zo 10 mar 2019 13:42

Lekker bezig hoor Ruben :wink:
Dat je het gestoei met de draadjes zat was kan ik goed begrijpen.
Lekker dat ie weer gelopen heeft, nu "alleen nog maar de puntjes op de i qua bedrading

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » zo 10 mar 2019 19:05

yep, de voorkant, dus lampen en claxon verwacht ik geen problemen, dus dan blijft er niet veel over om uit te zoeken. Vraag is alleen hoe lang het duurt voor ik eruit ben want anders hang ik wel gewoon een waslijn door de bak :mrgreen:

En ik moet hier even terug zoeken hoe ik mijn stadslichten ook al weer moet aansluiten met de knipperlichten en de relais samen maar dat komt wel goed, gelukkig waren er een paar zo lief om het in schema's te tekenen :D

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » ma 11 mar 2019 22:02

Zo, afdeling wazige spontane problemen ook opgeheven.
Knipperlichten doen het weer nadat ik de massa van de knipperautomaat verbeterd heb.
Linker achterlicht was een draad op het achterste verdeelblok van afgebroken, dus nieuw gestript en nieuw geplaatst.
Rechter rem/knipperlicht deed het weer na de lamp beter in de fitting te plaatsen. Hoofdstuk achter de cabine is dus klaar. :D

Dit had ik natuurlijk vorige week al gedaan, allemaal nieuwe zekeringen, die van 25 Amp in een normale maat in plaats van die rare korte.
Afbeelding

De H4 stekker en lamp erbij gepakt en even opgezocht welke pennen voor dim en groot licht zijn.
Afbeelding

En netjes in de lamp geplaatst en de kabels genummerd. Die zonder nummer is dus massa. Heb een extra verdeelblok voorin de torpedo gelegd om alle draden op te verbinden, zal ik binnenkort wel een foto van plaatsen.
Afbeelding

En het resultaat, eerst de ene kant, de andere kant komt ook nog wel. Alles qua verlichting is nu aangesloten links voorin, allen de claxon moet ik nog terugzoeken :lol:

Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » do 14 mar 2019 20:17

Zo, alle zware zaken die eventuele aanpassingen nodig hadden zijn geplaatst. Bumper schoof nu een stuk makkelijker onder de torpedo's met de nieuwe ringen die dus niet meer aan snot geknepen zijn.
Afbeelding

De tank deksels lagen nog te wachten op wat aandacht, is een variantje van 50 tinten Ral 6014 en 1 laagje DAF groen en primer :evil: Halve doos schuurvellen verder en ze zijn glad, en ik denk dat ik het hier maar bij laat, afgezien van nog een fris laagje RAL 6014 natuurlijk :lol:
De onderkant had vreemd genoeg maar 1 laagje groen :mrgreen:
Afbeelding

Omdat ik het niet echt geschikt vind om elke keer een paar draden door te knippen als de spatborden of torpedo's eraf moeten, en om de een of andere reden doe ik dat elk tweede jaar weer opnieuw heb ik bij beide lampen op het plateau waar de lamp op gemonteerd zit een zelfde kroonsteen gemonteerd die ik toch over had uit die tweede zekeringskast. Misschien heb ik er een keer flink plezier van en anders kan het ook geen kwaad.
Afbeelding

Afbeelding

En sinds de spatborden weggeweest zijn om na te maken miste er aan elke kant al een doorvoerbuisje dus die maar gemaakt uit de buis die ik overhad voor de tankvlotter draden, ziet er toch netter uit.
Afbeelding

Deze lag ook al een paar jaar te wachten, maar dat was een vlag op een modderschuit geweest op die oude cabine. Maar hij kan nu weer mooi zijn werk doen.
Afbeelding

En toen, rondje ty-wraps, boel wat gefatsoeneerd en kastje dicht......... Was alleen nog iets met ruitenwissers bedacht ik me toen ik thuis was. Maar buiten dat doet alles het, hij start, laad bij en alle verlichting werkt in alle standen nadat ik nog 1 stadslicht lampje gewisseld had. Ook de black-out verlichting werkt netjes voor en achter en de knipperende stadslichten zoals voorheen.
Afbeelding

Oberland
Hercules Held
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 15 jun 2018 19:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor Oberland » vr 15 mar 2019 13:31

Goed nieuws dat alles het weer doet. Kan je langzaam naar de finish lijn werken. En op tijd klaar voor het seizoen los barst.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 07 aug 2019 22:42

nou dafje doet het alweer een tijdje, zoals ook te zien bij de foto's van het paasweekend.

Ga er geregeld mee naar huis of even lekker rondje rijden.
Nog bezig met een paar dingetjes maar na mijn vakantie eerst maar eens 2 puntjes opgepakt.

er zat en gat in de zijplaat van de uitlaat zag ik ineens, en hoorde het eigenlijk ook wel.
Na even flink prikken hier en daar moest dit er ongeveer uit :?
Afbeelding

Plaatje gemaakt en erin gebakken, mooi is het niet, en met al dat roet aan de binnenkant is het lastig met de temperatuur maar hij is dicht.
Afbeelding

Zelfs in de pijp naar de flens zat een fiks gat aan de onderkant.
Afbeelding

Daarna even de remmen opgesteld, moest de laatste tijd wel erg diep trappen, alles zag er nog netjes uit, schoenen en trommels mooi over het hele vlak gesleten dus buiten wat opdraaien hoefde er niets te gebeuren. Later van de week nog even de achterremmen bekijken.

Afbeelding

RonnieB
Matgroentje
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 jan 2019 20:52
Locatie: Den Haag

Re: BE-16-26

Berichtdoor RonnieB » vr 04 okt 2019 23:44

Indrukwekkende serie van klussen en verbeteringen Ruben(inmiddels op page 34), een goede inspiratie voor New-be’s like me... :D :roll:

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » za 05 okt 2019 09:40

Ach we proberen maar wat Ronald en vaak lukt het, 3 jaar terug had ik ook nog nooit aan een Daf gewerkt. Afgezien van de engelse maten van de bouten enzo zijn er niet echt veel raakvlakken.

Ook ik heb juist hier veel van het forum geleerd en alle foto's die voorbij kwamen. Een van de redenen dat ik het hier ook probeer bij te houden, en ook leuk om af en toe zelf eens door te bladeren of iemand te laten lezen.

Dus geniet ervan en doe er je voordeel mee :D

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 16 okt 2019 13:28

Zo, het seizoen is weer ongeveer voorbij, krijg weer iets meer tijd en al een zomer lang spulletjes aan het verzamelen geweest voor komende winter.

In september al weer tot de ontdekking gekomen dat er alweer wat teveel open was aan de uitlaat
Afbeelding

Wordt het spatbord ook erg vies van :evil:
Afbeelding

Dus daar zit voor nu weer even het korte pijpje op, niet verwacht maar al veel plezier van gehad al maakt hij er flink meer lawaai door.
Afbeelding

Heb er al een nieuwe bocht voor liggen, de onderste bocht was al een paar jaar terug gedaan, maar kwam tot de ontdekking dat ik ook nog een stukje recht nodig had voor het mooie en toen kwam ik dit tegen.
Afbeelding inclusief pakkingen voor een nette prijs dus dacht laten we dat dan maar eens doen.


Ook onder het motto kopen als het beschikbaar is en niet als je het nodig hebt en je er toch warmpjes bij wilt zitten, deze was ook niet gek duur.
Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 16 okt 2019 13:37

Daarna liep ik hier ook nog tegenaan, heeft een scheur in de kop maar daar was de prijs ook naar. Vond het ook een leuke klus om te doen dus voor reserve, of wie weet kan ik er ooit iemand een plezier mee doen, of dat deze winter wat gaat worden is nog maar zeer de vraag.
Afbeelding

Afbeelding

zo even snel ziet het er wel redelijk uit, geen troep of corrosie tot nu toe.
Afbeelding

Zit zoals te zien een revisieplaatje op maar ik geloof dat de latere meer verwijzen naar een opdracht nummer ofzo, staan in elk geval geen maten of zoiets op helaas.
Afbeelding

Maar even de kop gelicht, lijkt niet verkeerd, geen roest ofzo, hoongroeven zijn nog deels zichtbaar
Afbeelding

En de zuigers zijn al derde overmaat, maar kan eventueel nog naar 0.040". Of dat nodig zou zijn zal wel blijken als ik hem ga opmeten maar voor nu voelen de zuigers nog erg strak.
Afbeelding

Maar wat ik eigenlijk van plan was, in elk geval voor de motor was deze,
Afbeelding


Ik denk dat we maar eens gaan kijken waar het schip strand, dafje zelf moet natuurlijk ook zijn beurtje nog hebben deze winter dus er is veel te doen en hoeveel tijd ik heb is altijd maar afwachten.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » wo 16 okt 2019 17:13

Derde overmaat zuigers en toch nog de klepstellers vanuit de fabriek.
Die vlogen altijd als eerste er uit bij de eerste revisie.

Ik ben ook meer gecharmeerd van die stellers met moertje, ondanks dat het wat vervelender stellen is.
Ik heb ze dus ook weer in mijn motoren zitten, dus zal er bij jouw ook wel iemand aan het knutselen zijn geweest.
Zie zo gauw ook niet de groene revisiekleur.

Je heb in ieder geval lekker wat te doen zo.
Het is zo jammer dat gerard er niet meer is, die had denk ik ook met grote ogen staan kijken, de meeste weten hier hoelang het heeft geduurd voordat je een daf kocht en kijk nu is, je ben niet meer te houden. :mrgreen:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten