BE-16-26 (KL-71-02?)

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor peter80 » vr 18 nov 2016 11:05

De waterpomp zelf is niet het probleem, de oliekoeler wel.
In het ergste geval haal je alvast je linker spatbord weg, kan je er makkelijker bij.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 18 nov 2016 11:18

kan jij gedachten lezen????? :wink:

Ronald
Hercules Held
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 dec 2007 21:04
Locatie: Enschede

Re: BE-16-26

Berichtdoor Ronald » vr 18 nov 2016 12:01

Ik heb ook ooit waterpomp vervangen met motor er nog in.
Wel lag toen het hele front eraf, dus makkelijk sleutelen.
Moest ik het opnieuw doen dan haal ik de motor eruit, gaat sneller en veel makkelijk sleutelen.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 18 nov 2016 18:42

Nou moet het hele front nog grotendeels vervangen en gerepareerd worden dus kwaad kan het niet maar dat doe ik liever pas als ik de nieuwe delen binnen zijn

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » di 29 nov 2016 22:52

Nadat van beide tanks de vlotter pakkingen vervangen waren lekte de boel nog steeds, en helaas werd het ook langzaam aan steeds erger.
Maar gezien ik de oude plasjes had opgeruimd kon ik dus goed zien waar de lekkage de grond raakte en wat bleek

Afbeelding

Als je goed kijkt zie je zelf een straaltje lopen.,...... :roll: Weet niet of deze kranen demonteerbaar en reparabel zijn, anders wordt het een nieuwe.

Toen toch maar besloten het linker spatbord eraf te halen, paar afgeknapte boutjes, helaas toch 2 dol van de onderste trede maar goed, spatbord is eraf

Afbeelding

Afbeelding

Modelletje doorzon, extra lichte uitvoering :evil: Gaat deze week mee naar de lasser, kijken of die er nog iets van kan bakken.

Extra gewichts reductie komt niet alleen van het spatbord
Afbeelding

Afbeelding

maar we komen lekker dichterbij

Afbeelding

nog een stukje eraf

Afbeelding

groot licht schakelaar hangt spontaan los, en het bakje plus vloerplaat waar die in valt is ook niet echt flitsend, even afwachten wat er bij de andere cabine zit die nog moet komen.

Torpedo deel was ook op zeer professionele wijze gedicht, die boutjes die je ziet hoefden niet meer los :cry:
Afbeelding

past wel goed bij het spatbord
Afbeelding

soms verbaas je je toch wel, ding reed en draaide helemaal niet slecht maar toen ik de wartels van de ontstekings kabels probeerde los te halen verdraaide hele ontsteking van stop tot stop zonder moeite.........

maar hij ligt eraf

Afbeelding

misten ook nogal wat schroefjes uit de rand van de kap
Afbeelding

generator mist ook iets van de ophanging
]Afbeelding

en weet niet of die andere bout wel echt past, ziet er uit als M8 of M10
Afbeelding

toch een beetje zielig zo
Afbeelding

op naar beter tijden
Afbeelding

Afbeelding

Eens kijken of ik deze week het andere spatbord eraf krijg, zet de lasser liever in een keer goed aan het werk namelijk.
Maar zo niet, volgende keer beter :D
Laatst gewijzigd door ruben op di 12 jun 2018 07:14, 3 keer totaal gewijzigd.

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: BE-16-26

Berichtdoor B. van der Veer » wo 30 nov 2016 11:54

Ruben
je bent sneller klaar met een nieuwe benzinekraan dan al dat getob met rubbertjes vernieuwen.
ik heb hetzelfde gehad.
succes met je plaatwerk.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » wo 30 nov 2016 18:39

Gaat lekker zo ruben. 8)
Heb toen bij van d'r pol 15 euro voor een nieuwe kraan betaald.
Kan je niet voor tobben.
Bewaar ff die boutjes en moertjes waarmee je hem vast zet, 1 is er al uit zie ik.
Zitten kranen bij waarbij dat anders is en dan kan je het wisselen.
Tenzij je er om gaat, dan zie je het zo door de verpakking.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 30 nov 2016 19:06

Ja zag al dat er 1 boutje in zit met een soort tableau waar de plaat op komt te rusten, aan de andere kant zat een bout. Lijkt mij dat dat is zodat je de boel niet forceert.

Zal binnenkort wel weer eens bij van Dam langs gaan.

Rechter spatbord ligt er ook al af, stuk beter dan de linker maar niet echt om over naar huis te schrijven. Al iemand gevonden met 2 spatborden in de buurt, kijken of die wat beter zijn. Ondertussen worden deze 2 bekeken door de lasser om te zien of het haalbaar is dit te repareren of gewoon compleet namaken en wat dan de kosten zijn.

Omdat er nu wat ruimte is meteen even de hulpstuurhuizen gevoeld, beide speling op de lagers, kan er nu goed bij dus dat ook maar meepakken, als ik tenminste die verrekte stuurkogels los krijg, wil er weer 1 niet meewerken, morgen even iets op verzinnen, het gaat om de stang vanaf het stuurhuis naar de linker arm waar dus 2 kogels op zitten, denk dat ik hem wel onder spanning kan zetten met een klein krikje en dan nog maar eens een klap aan de zijkant.

Met de stuurstang los kan ik wel de naaf mooi wegdraaien voor meer plek bij de motor.

Oliefilter is er al af, huis was leeg dus verwacht dat er al een keepje in de onderkant zit. Wel kwam het filter met de pen en al met de bovenkant mee, dus das ook weer niet zoals het hoort. Maar kan ik de boel wel netjes uit elkaar halen en even mijn pijpsleutel op maat laten verlengen.

Oliekoeler is er ook al uit, bakje is mooi schoon van binnen, even kijken van welke kant ik die moer van de oliefilter stoel het beste kan benaderen.

Weinig foto's gemaakt vandaag, komt met het volgende bericht mee.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » do 01 dec 2016 22:31

zo, olie koeler is eraf, en inderdaad de moer is geen pretje maar met deze toegang is het goed te doen. Ga wel de tip Ruud volgen en zorgen dat het tapeind en de moer heller soepel op elkaar draaien zodat ik zoveel mogelijk met de vingers kan doen en alleen maar hoef aan te zetten met een sleutel op het eind.
Olie vulpijp moest ook weg om de oliefilter stoel er in 1 keer af te krijgen.

Afbeelding

dan deze, stelde weinig voor in vergelijking.
Afbeelding

daar liggen ze

Afbeelding
dat drain gaatje zegt genoeg lijkt mij

Afbeelding

vet in de leiding was ook vrij stevig en weinig vettig

Afbeelding

mooi kaal, geen extra plaat bij het oliefilter

Afbeelding

Afbeelding

zit alleen in dubio of ik meteen die vriesplaatjes ga vervangen, komt een goede koelvloeistof in straks, en zat er ook in en staat ook nog eens niet buiten in de vrieskou dus is het echt nodig, hoor graag ervarings deskundigen.
Zoals te zien is is de groene verf opgebracht nadat de waterpomp en oliefilter waren aangebouwd, daar achter zit namelijk geen verf.
Laatst gewijzigd door ruben op di 12 jun 2018 08:44, 3 keer totaal gewijzigd.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » do 01 dec 2016 23:00

nu deze dan maar.....
Afbeelding

stuurstang vanaf het stuurhuis nu wel los gekregen, klein krikje op de bovenste draagarm, daar een plaat overheen vanaf de voorbumper, dan de plaat wat onder spanning zetten tegen de uitstekende kant van de kogelkop en dan maar weer een fikse tip van de kilo hamer en na 2 tikken sprong hij er zo uit. moest zo omdat zelfs het hele kleine krikje te hoog was om er direct onder te zetten.

Maar omdat de stuurstangen naar de wielen ook al los waren werd het lastig om de 2 moeren van de kogelkoppen van de middelste stuurstang. Je moet dan kiezen, of je laat de armen van de hulpstuurhuizen tegen hun huis lopen of tegen de radiator. Vond ik beide geen goeie optie, dus dit bedacht

Afbeelding

werkt als een trein

dan hebben we dus dit, Afbeelding

was al bang dat de buitenste tapeinden van de hulpstuurhuizen dol waren tot ik even wat beter keek, zitten dus bouten in van onder af.
Onderkant van de hulpstuurhuizen ziet er helaas uit zoals verwacht..... :|
Afbeelding

Afbeelding

Vond het al een beetje een rare afdruk maar de ring zit dus op het chassis gelast om het vet in het lager te houden, dat werkt dus iets te goed want het vet wordt er niet uit gedrukt uiteindelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Bovenkant van de linker eraf, zit dus zat mooi vet in, maar komt dus eigenlijk niet verder dan hier.

Afbeelding

Even terug gezet op de tapeinden en de andere 2 gaten gevuld omdat ik in deze hangaar geen bankschroef heb staan. Maar even losgedraaid.

Afbeelding

Tik op de bovenkant, zie ik dit aan de onderkant, het oude vet was zo dik dat het een rubberen vloermat leek, staat van het lager was ook meteen duidelijk.

Afbeelding

pen is wel netjes

Afbeelding
Onder het lager zit nog een segering, die eruit gehaald, en dan op de pen tikken, krijg je dit.

Afbeelding

bovenste lager blijft ook op een segering liggen namelijk en blijft dus achter in het huis.

dan kan de arm eruit

Afbeelding

dit is de onderkant van het bovenste lager, zit nog een conische ring tussen. oude vet lijkt erger dan het is, 1 kant van elk lager zit dicht, de bovenste is aan de onderkant dicht, het onderste lager is aan de bovenkant dicht, zodat er dus geen vuil via de stuurarm de lagers in kan gaan maar bemoeilijkt het smeren ook weer.

hier de conische ring
Afbeelding

toen een vinger langs de onderkant van het bovenste lager, dan zie je de segering zitten
Afbeelding

die hoeft er dus niet uit, lager kan er naar boven toe uit, lagen nog wel 3 shims onder.

Afbeelding

Nu even het lager nummer aflezen/ opzoeken en bestellen, onderste wordt ook hier een onderhouds vrije om dit in de toekomst te voorkomen.
Laatst gewijzigd door ruben op di 12 jun 2018 08:49, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor peter80 » vr 02 dec 2016 18:45

Jij is lekker bezig. 8)
Waterpomp kan je gelijk reviseren en op reserve leggen.
Voor de lagers en eventueel de keerringen: maak een excel lijstje met welk lager waar zit, is handig voor de toekomst zodat je eerst onderdelen kan halen en daarna de boel uit elkaar trekken
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 02 dec 2016 19:53

volgens Anton is het de 6202-2RSH :mrgreen: maar dat is voor de onderste, voor de bovenste moet ik nog even kijken dus. Zal straks de onderdelen lijst er eens bij pakken en kijken of daar misschien een nummer in staat.

Dat met die lijst ben ik ook al mee bezig, laatst bij Dikkie voorgesteld om ergens op het forum een centrale lijst te maken want we zitten elke keer afzonderlijk van elkaar de nummertjes weer op te zoeken.

viewtopic.php?f=3&t=4851&p=34101&hilit= ... uis#p34101

Beide voorspatborden worden gloedje hageltje nieuw gemaakt uit fris staal dus dat moet er straks jaren tegenaan kunnen. Nu nog bedenken of de verbinding tussen de torpedo en het spatbord verbeterd kan worden zodat er geen water tussen blijft staan.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » za 03 dec 2016 10:57

Beide lagers zijn toch van de zelfde maat ?
Waarom niet het bovenste ook onderhoudsvrij ?
Hoef je geheel niet meer te smeren daar.
En als je dan perse wel de bovenste wil smeren haal je toch gewoon de afdichtingen er uit, wip je met een kleine schroevendraaier er zo uit.

Spatborden gaan roesten door die plastic strips die er tussen zitten.
Die hebben een bolling aan de buitenkant die water er tussen laat lopen.
Strip PE band er tussen, wordt gebruikt in de dubbele beglazing en dan de buitenkant dicht maken met overschilderbare kit.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » za 03 dec 2016 12:34

Beide lagers zijn toch van de zelfde maat ?
Waarom niet het bovenste ook onderhoudsvrij ?
Dacht ik ook al wel, maar wist het niet zeker. de lagers zijn ook van het hele hulp stuurhuis de enige delen die niet in de detail lijst staan.

Zal dus deze wel bestellen die Anton uitgezocht heeft, zal wel goed komen denk ik.


Spatborden zat ik ook al aan kit te denken, leek mij een betere oplossing. dat plastic wordt hard en dicht dan dus niet meer af, en een rubber geeft ook vaak de zelfde problemen. Denk dat ik een wat smallere rubberachtige strip zoek en dan beide zijkanten afkit met een goede weersbestendige kit die ik over kan kwasten.

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: BE-16-26

Berichtdoor Daffieduck » za 03 dec 2016 13:56

De lagers zijn inderdaad de 6206-2RS, boven en onder hetzelfde. Heb ze zelf ook een tijdje terug vervangen 8)


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten