BE-16-26 (KL-71-02?)

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » do 03 nov 2016 20:39

Ja daar heb je wel punt, ik heb er wel kopie uit het VTH bij gedaan met een voorbeeld type plaatje en de lijst met afmetingen waar ook de 1000Kg in staat. Maar ja als ik zelf zo'n plaatje had gemaakt met 3000 Kg erop was ook wel makkelijk geweest maar ging mij er meer om dat als ik er iets als een polynorm achter hang ik voor de verzekering gedekt ben, voor mijzelf maar zeker voor andere weggebruikers. Als er al 1 achterop de aanhanger zou klappen zonder mijn schuld, en de papier handel klopt niet dan kan ik toch een douw mee krijgen en daar zit ik niet op te wachten.

Daarom en met die reden speel ik het spelletje gewoon eerlijk, denk wel dat de wagen veel meer kan trekken maar de heren van DAF hebben er niet voor niet 1000 Kg op gezet al heeft dat vooral met trekken door terrein te maken denk ik.

Toen ik de man vertelde dat de 1000 Kg vroeger ook wel ongeremd werd gereden klapperen die toch aardig met de oren :mrgreen:

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor peter80 » za 05 nov 2016 18:53

munitietrailer YEM 900 is ook ongeremd (en op kenteken), je wil niet weten wat die geladen weegt
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » za 05 nov 2016 21:44

vind het al knap dat je uberhaupt 2000 Kg in dat kleine bakje gepropt krijgt

Mar2
Hercules Held
Berichten: 134
Lid geworden op: di 13 jan 2015 15:57

Re: BE-16-26

Berichtdoor Mar2 » do 10 nov 2016 12:20

Das wel makkelijk dan met die typeplaatjes die ik nieuw heb laten maken in de 314.
Waar heb je dat laten doen? En was dat duur?

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » do 10 nov 2016 19:40

Moet ik even opzoeken en ja dat is heel duur en er gaat heel veel tijd in zitten, je moet de plaatjes zelf maken in b.v. coreldraw.
Als ik dat allemaal had geweten, had ik het echt niet gedaan.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Mar2
Hercules Held
Berichten: 134
Lid geworden op: di 13 jan 2015 15:57

Re: BE-16-26

Berichtdoor Mar2 » vr 11 nov 2016 12:41

Moet ik even opzoeken en ja dat is heel duur en er gaat heel veel tijd in zitten, je moet de plaatjes zelf maken in b.v. coreldraw.
Als ik dat allemaal had geweten, had ik het echt niet gedaan.
Ja, maar toch. Helemaal frisse plaatjes is toch wel een mooi sierraad... En voor dat teken- en tekstwerk ben ik gezien m'n dagelijks werk niet zo bang. :D

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » vr 11 nov 2016 20:18

Ik had het met hun geregeld.

http://www.gravure85.nl/
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Mar2
Hercules Held
Berichten: 134
Lid geworden op: di 13 jan 2015 15:57

Re: BE-16-26

Berichtdoor Mar2 » vr 11 nov 2016 23:32

Ik had het met hun geregeld.

http://www.gravure85.nl/
Hartelijk dank! Zowat bij mij om de hoek ook nog!

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 16 nov 2016 20:43

Zo, zijn de plaatjes fetishisten uitgeouwehoerd?? :D :wink:

Afgelopen weekend had ik gehoopt de daf mee te kunnen nemen naar de sleutel dag maar ondanks dat de daf nu best remt, met nat asfalt slippende bandjes geen probleem trekt hij nogal naar links dus das niet veilig genoeg vond ik om dwars mee door Apeldoorn te sturen. :| Ook was ik na een klein testrondje op rustige weggetjes op een brandstof verbruik van ruim 30 liter op 26 Km gekomen dus dat vond ik ook een indicatie dat de motor nog wat afstel werk behoeft.

Maar goed, we gaan vol goede moed verder.

Afbeelding

Oorzaak van knipperlichten aan de voorkant die met de remlichten mee gaan is ondertussen gevonden, zit op de schakelaar op de contacten voor achter.

Afbeelding
Die worden dus hier straks op puntje 74 en 73 gezet, dan moet het over zijn, ook het kastje kan wel iets frisser maar heb ook nog wel ergere gezien.

Maar goed, kwam ik gisteren bij de daf............. verassing!!! :? :cry:
Afbeelding

grote rode plassen op de vloer... drup punt lag onder de tanks, dus ik dacht de tank zal wel ergens aan de bovenkant lek zijn en had ze tot vorige week nog nooit geheel gevuld, dus de tank zal er wel af moeten. Nou goed gaan we weer, reserve wiel er weer af, reserve wiel naaf eraf, begonnen aan de tank banden, binnenste had niet veel zin dus nog maar weer WD40 erop, gaan we met de stoel verder, stoel eruit, plaat eruit, verhip, alles rond de vlotter top nat.
Afbeelding

Vlotter uitgebouwd, pakking keihard, schroefjes los, dus die is compleet uitgedroogd. Doordat ik de tanks dus tot aan de hals vol had gedaan om een ijkpunt te hebben is het niveau voorbij de vlotter hoogte gekomen en dus gaan lekken.....

Nieuwe pakking gemaakt, tank weer gevuld, nog steeds zweten, waarschijnlijk iets te vroeg geweest en de vloeibare pakking was half weggespoeld.
Dus weer nieuwe pakking gemaakt en in de vloeibare als steunpakking en nu maar een paar dagen laten uitharden.
Afbeelding

Omdat er nu dus toch even niet gereden kan worden maar een begin maken aan de steekas keerring links, heb ik meteen wat meer ruimte als ik de waterpomp uit wil wisselen. Heb namelijk een hekel aan plasjes onder de auto.

Nou wiel eraf, rem schoenen eraf, naaf eraf, kennen we allemaal al ondertussen. Ankerplaat losgehaald en even weggehangen, en maar aan de fusee pennen begonnen. Splitpennen eruit, ging prima, moeren los ook, maar omdat ik nog geen fusee trekker heb de methode van Ruud maar besloten te proberen met een wig.
Dus op naar de buurman, dikke plaat staal mooi schuin doorgeslepen en vol goede moed weer naar de daf terug.
Eerst maar de stuurstang afkoppelen, moertje los, dikke hengst op de zijkant van het oog waar de conische pen in zit..... niks.
Nog een paar keer hengsten, niks, stuur andere kant op, van de andere kant slaan, nog steeds niks..... :evil:

Goed, dan moet dat maar aan de fusee blijven hangen in de takel. Dan de fusee pennen.
As wat ondersteund, moer een stuk naar beneden en wig er tussen. slaan, nog wat meer slaan, heeeeeel hard slaan en na een half uurtje ofzo, ja beweging. Iets meer moeite dan verwacht maar is gelukt, moer eraf, pen ziet er goed uit en eigenlijk geen speling op de bus boven in dus ik ben blij.
Afbeelding

Onderkant dan maar, as weer wat opgestopt aan de bovenkant dit keer zodat de as wat minder te lijden heeft en je niet elke keer die speling eruit zit te meppen.
En maar weer slaan. nog wat meer slaan, wig naar de andere kant, weer slaan. nog steeds niks. Toen de onderste bus heet stoken, weer slaan en weer de andere kant. Nou om een lang verhaal kort te maken, anderhalf uur later, een bijna platte wig en een fusee pen moer die er steeds minder vrolijk uit zit ineens beweging.
De moer gaat nu wel vrij zwaar door het vele slaan helaas. dus pen weer terug naar boven getikt, zonder al te onbenullig te zijn.
Moer wat smeren met WD40, elke keer wat heen en weer halen en tot de laatste gang ongeveer eraf en toen draaide de bus weer mee.Dus bus weer naar boven, moer voorzichtig lossen maar nee bus draait meteen weer mee.
Afbeelding

Dan voorzichtig de bus tegenhouden met een waterpomp tang, schiet eraf.... Moordenaar erop, schiet er ook af, griptang erop, schiet er ook af... :twisted: :|
Dat ongeveer een half uur met meerdere opties geprobeerd maar dat bracht geen soulaas.
Dus of morgen een fusee trekker laten bouwen en daarmee de boel onder spanning zetten zodat ik hopelijk de moer er als nog af krijg en anders maar de moer doorslijpen iets anders zit er niet op.............

Dus waarschijnlijk morgen ochtend vol goede moed verder tot er weer wat werk komt landen :wink:
Ook eerst maar mijn pijpsleutel 30 en een olie filter ophalen en even kijken of ze daar misschien een goeie dikke koubeitel hebben voor de rechterkant en een wat mannelijkere hamer.
Laatst gewijzigd door ruben op ma 11 jun 2018 23:11, 3 keer totaal gewijzigd.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor Dikkie » wo 16 nov 2016 21:28

Lekker bezig weer Ruben!

Let er wel op met je tankvlotters, dat je met een nieuwe pakking waarschijnlijk geen goede tankmeter uitlezing hebt. Op de originele papieren pakking zit namelijk een stalen klemmetje die massacontact creëert tussen je tankvlotter en de tank zelf. Dus: verzin iets om massa te maken :mrgreen:

30 op 26 verbruik geeft me eigenlijk direct het idee dat je vergeten bent de choke dicht te drukken.. ook met goed afgestelde motor presteer ik 1 op 1 te halen als ik de choke open heb staan :roll: :lol:
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 16 nov 2016 21:43

Nou, die aanwijzing vind ik nog wat van minder belang dan een dichte tank, en een extra massa is vast wel te creëren. Zat trouwens ook al een kurken pakking in en geen metalen klemmetje en had wel aanwijzing.

Choke was wel in, daar ben ik vrij zeker van maar goed, als de tank niet dicht is verlies je ook vrij snel een liter of 5 tot 8 schat ik zo. Rechter tank had ik niet op gereden maar is het niveau ook van gezakt dus daar ga ik ook nog even kijken. Als ze beiden zweten dan maar originele pakkingen scoren. Ze zweten langs de rand wel iets maar ook langs die 4 nageltjes in de rand.

Eerst maar eens kijken of ik niet nog een andere lekkage heb als de vlotter en dan kijk ik weer verder.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor peter80 » wo 16 nov 2016 22:22

ruik gelijk ff in je olie vulpijp of je benzine ruikt. Brandstofpomp kan lekken, net als alle slangen waar benzine doorgaat. Ook aan de zijkant van je carburateur zit een lekgaatje van de accelleratiepomp, kan ook een berg benzine uitkomen.
Ik had ook een best flink verbruik in Duitsland in de bergen, kwam er thuis achter dat er een wartel aan de benzinepomp los zat :roll:
Tipje voor brandstofaanwijzing: zet een extra massadraad op de plaat van de vlotter :wink:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 16 nov 2016 22:34

Zal er eens naar kijken/ruiken maar de olie wordt niet meer vanzelf dus denk dat dat nog wel redelijk is. Is ook een van de redenen dat ik een hekel heb aan plasjes, als het er teveel worden weet je niet meer of er een groter of kleiner wordt dan ervoor of dag het iets nieuws is.

Dat extra massa ding kom ik wel uit, draad onder 1 van de schroeven en knoop maar aan een stuk staal zeg maar, komt wel goed.

Heb al een vacuüm meter binnen zodat ik dat boekje eens door kan nemen en ook op die ander de ontsteking eens kan proberen te doen, lijkt mij wel handig als het werkt.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » do 17 nov 2016 10:00

Heb namelijk een hekel aan plasjes onder de auto.Dus op naar de buurman, dikke plaat staal mooi schuin doorgeslepen en vol goede moed weer naar de daf terug.
Zal altijd wel iets blijven lekken hier en daar, hoezeer je ook je best doet.
Wig van gewoon staal is te zacht.
Beitel in de lengte schuin afslijpen.

Bij een fusseepen die door draait aan de onderkant.
Gaat een fusseepen trekker niet echt werken, je trekt hem dan uit zijn conische zitting waardoor die nog makkelijker gaat draaien.
Moer van dezelfde maat als de fusseepen of iets kleiner mag ook en dan met een potkrik de boel optillen.
Nu druk je de pen weer in zijn zitting.
Dan moer los draaien terwijl je druk op je fusseepen houdt.
Weet niet of je hem er dan geheel vanaf krijgt daar hij dan tegen de dubbele uitgevoerde kruiskoppeling komt. ( zal een keer niet homokineet gebruiken, omdat het dat niet is)
Als die dan een eind omhoog is, vet er op en moer heen en weer gaan halen om te kijken of je het schroefdraad weer wat makkelijker kan laten draaien.
Dan toch weer aan de gang met een keg, blijft de bus aan je as zitten komt ie wel mee naar beneden er uit.
Wel je pers weg halen. :mrgreen:
Als die echt vast heeft gezeten, dan zal je waarschijnlijk aan een nieuwe moeten en als het toch netjes is, wat ik betwijfel, dan met loctite terug maar dan na montage even met perslucht door je smeernippel gat blazen, zodat je zeker weer dat er geen loctite meer in je smeergroef zit.
Anders ben je klaar en gaat er geen vet meer in, kan je weer opnieuw beginnen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » do 17 nov 2016 20:00

ja enige lekkage snap ik ook nog wel maar moet wel een stuk minder kunnen dan nu, zeker als het een duidelijk aanwijsbare reden heeft.
Dat gewoon staal wat te zacht is ben ik inderdaad achter, vanmorgen een goeie dikke koubeitel gehaald en iets wat grotere overtuiger aan een houten steel :D

Dat van die krik onder de fusee pen zal ik wel onthouden, maar je hebt inderdaar te weinig ruimte om de hele moer eraf te krijgen. Er zijn ook wel lagere moeren maar weet niet of dat dan weer genoeg sterkte heeft, al denk ik dat het best moet lukken, uiteindelijk is hij er alleen om de pen in het conische deel te trekken en te houden.

Zag ook dat ik wat verwarrend geschreven heb, maar de bussen zijn mooi blijven zitten, maar de pennen zijn er nu uit en zagen er goed uit, en eigenlijk geen speling.

Maar goed, vandaag weer stukje verder. Moer door geslepen. Draad gelukkig niet beschadigd :)
Afbeelding

Lijkt mij duidelijk waarom de boel los moest, behoorlijk vettig precies vanaf het gat van de aandrijfas.
Afbeelding

Stuurkogel wou ook met de grotere overtuiger niet los dus de fusee maar in de motor takel gehangen.
Afbeelding
Kreeg van een paar mensen al de vraag of de takel de daf wel kon houden op die lange stand........ :? :shock: :wink:

Oude keerring was keihard, zat een scheur in en fietste vrij ruim om de aandrijfas, de nieuwe even geprobeerd en dat zag er al veel beter uit, stroopt de olie er mooi af.
Afbeelding

Afbeelding

Beide as uiteinden lopen vrij en soepel aan hun scharnier bussen, maar wel zonder speling dus die heeft geen extra werk nodig.

En weer mooi schoon en nieuwe keerring geplaatst. Ook de bronzen bus er achter goed ingevet en de keerring ook zodat hij niet droog loopt in het begin.
Afbeelding

kwam dit nog tegen op de onderkant van de fusee houder, denk voor de stuurstop, weet niet of het standaard is of dat er een fikse deuk in heeft gezeten die dicht gelast is.
Afbeelding
Als we dan toch redelijk de ruimte hebben onder het spatbord dit meteen maar even mee pakken, alleen van de bovenste draagarm krijg ik de buitenste 2 pennen niet los dus dat zal ik met de soldeer truc proberen, de rest kwam er goed uit en het vet ging er soepel in.
Afbeelding

Soort van fusee trekker gemaakt, ziet er niet uit maar werkt als een trein, wel erg handig een landbouw mechanisatie om de hoek die een grote voorraad engelse bouten en moeren op voorraad heeft, dus ook de moeren voor de fusee pennen en deze bout en moer :D :D Dat uitgestulpte eind komt omdat het gisteren nog dienst deed als de wig voor de fuse pennen :mrgreen: niks weggooien voor je zeker weet dat je het niet meer kan gebruiken.
Afbeelding

Zo verder dan dit ga ik even niet, zie er niks aan dat er wat gebeurt is behalve dat alles wat schoner is.
Afbeelding

De reden dat ik niet verder ga is dit....plasje naast de krik was van de keerring van de voorste steekas, de rest is koelvloeistof en wat olie die het heeft meegenomen.
Afbeelding

Dus nu eerst deze vervangen door de gereviseerde die we afgelopen weekend bekeken hebben en goed bevonden hebben.
Afbeelding

Hopelijk helpt het wat dat ik er nu ook van deze kant bij kan want hoor hier en daar wat verhalen dat het niet echt mee valt in de auto.
Laatst gewijzigd door ruben op ma 11 jun 2018 23:16, 3 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten