Dat is idd een mooie.
De motor van Jan loopt erg mooi. Hoe kwam je uit met de stroboscooplamp op de merktekens vh vliegwiel. Heb het idee dat dat niet echt klopt bij de Daf motoren.
Nee dat klopt,
Die stroboscooplamp heb ik nu weer eens een keer geprobeerd maar is niks.
Als de motor er straks in zit, zet ik de ontsteking iets aan de vroege kant.
Zet hem dan zodanig vast, dat ik hem met een tik van een (KUNSTOF) hamertje nog iets kan verdraaien.
Dan rijden, met een aanhangwagen er achter.
Als je de motor dan zwaar belast, bv. in z'n 5 vanaf 1600 toeren plankgas, zal je hem horen pingelen.
Dan met 1 of 2 tikken de ontsteking iets later zetten.
Nog een keer belasten, als hij dan nog pingelt, nog een tik.
Net zo lang, dat hij niet meer pingelt.
Dan de ontsteking vastzetten en klaar.
Dan gebeurt het later toch nog wel eens, b.v. op vakantie, een brug op af een tunnel uit,
dat de motor pingelt.
Dan geef ik hem meestal nog een tikje na.
Pingelen, is eigenlijk een te vroege zelfontbranding van het benzine- of gasmengsel.
Het mengsel ontsteekt dan spontaan, voor de eigenlijke bougievonk.
Dat is slecht voor je motor. Hij wordt er ook te heet van.
Een keer een pingeltje is niet erg, maar het moet niet te gek worden.