Hoe werkt dat, zo'n contacthoekmeter? Waar en hoe sluit je het aan en hoe werkt de meting?
Ik ken dat stuk gereedschap nog niet
Je kan iets wel weten, maar duidelijk (en dus zo kort mogelijk) uitleggen is een heel ander verhaal.
Maar ik zal het proberen.
Contacthoek (ook wel DWELL genoemd) is dat gedeelte van de omwenteling van de rotoras, waarbij de contactpunten gesloten zijn.
De contacthoek bepaald dus de afstand tussen de geopende contactpunten.
Een contacthoekmeter heeft twee aansluitingen.
Eén voor op de min van de bobine (dus die naar de contactpunten gaat),
de ander gaat op de massa.
Omdat onze bobine in de ontsteking zit, moet dus de verdeelkap er af.
Meter aansluiten, contact aan en starten.
Je leest dan de contacthoek af.
Je kan dan (al startende) de contacthoek afstellen.
Op deze manier kan je de motor natuurlijk niet laten draaien, omdat de verdeelkap er af ligt.
Makkelijker is dus een draad (van de min aansluiting van de bobine) naar buiten de ontsteking te brengen.
De meesten die op LPG rijden hebben die draad al, die loopt namelijk naar het veiligheidsrelais van de LPG installatie.
(Een enkeling heeft niet déze aansluiting maar meten de inductie van de hoogspanning in de verdeelkapbrug tussen de bobine en rotor.)
Daar kan je dan mooi ook de contacthoekmeter op aansluiten,
zodat je ook bij draaiende motor de contactpuntafstand controleren.
Is de contacthoek niet goed, moet ik natuurlijk wel even de motor afzetten en de verdeelkap verwijderen,
om de contactpunten af te stellen.
De rode draad gaat naar het veiligheidsrelais.
Daar kan ik dus de contacthoekmeter op aansluiten.
Hier nog even schematisch.
Je moet altijd even in de technische handleiding kijken, wat de juiste contacthoek is.
Dat wil onderling nog wel eens wat verschillen.
Voor de 328 moet hij tussen de 31 en 37 graden liggen.
De meeste contacthoekmeters kunnen meer dan alleen de contacthoek meten.
Die van mijn bijvoorbeeld:
Toerenteller met 0 - 6000 toeren en 0 - 1600 toeren (voor de fijnafstelling);
Contacthoekmeting voor 4 en 6 cilinders;
Voltmeter (0 - 16 Volt);
Weerstandmeting over de contactpunten. (Slechte/ingebrandde punten geven een hoge weerstand).
Mocht je er een zoeken, ze staan wel eens op Marktplaats.
Wel even opletten of hij ook voor 6 cilindermotoren geschikt is.
Dat zijn ze niet allemaal.
( Bijvoorbeeld:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... ousPage=lr )
Die van mij heb ik ook via Marktplaats gekocht.
Dacht dat ik er indertijd zo'n 25 euro voor betaald heb.
Heb je een vreemde auto, of geen technische handleiding, is er (voor noodgevallen) ook een vuistregel.
Bij 4 cilinders:
1 rotoras omwenteling is 360 graden.
Per cilinder is er dus 90 graden beschikbaar.
60 pocent daarvan moet de contacthoek zijn.
Dat is dan 54 graden.
Bij 6 cilinders hetzelfde verhaal.
1 rotoras omwenteling is 360 graden.
Per cilinder is er dus 60 graden beschikbaar.
60 pocent daarvan moet de contacthoek zijn.
Dat is dan 36 graden.
Tot slot:
Met sommige (duurdere) multimeters kan je ook de contacthoek afstellen.
Dat heb ik echter nooit gedaan.
Daar weet ik dus ook niets van.
Jan.