Versnellingbak olie

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

IkleefmetdeDaf
Matgroentje
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 19 apr 2015 13:22

Versnellingbak olie

Berichtdoor IkleefmetdeDaf » ma 05 okt 2015 20:10

Beste medeleden, ik heb een vraag over de smering van de versnellingsbak, want moet (op bijgevoede foto) in dat kijkluik geen olie zitten? Dit viel me namelijk op omdat er pakkingpapier op zat maar er geen olie inzat toen ik naar binnen keek ! had het al eventjes nagekeken in de DAF-Bijbel: de VTH9-326, maar ik kwam er niet uit! Evenals het normale vulventiel om je versnellingsbak te voorzien van olie: waar moet dat!?

Zou iemand me daar een antwoord op kunnen geven?

Totdat ik zekerheid heb staat m'n autotje mooi stil!
Bedankt!
Bijlagen
DAF-foto -s.jpg
DAF-foto -s.jpg (172.1 KiB) 4845 keer bekeken

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Versnellingbak olie

Berichtdoor Hoppa69 » ma 05 okt 2015 20:34

Heb de foto even op mijn pc opgeslagen, dan wordt het wat kleiner en kijkt wat makkelijker.
Waar je nu tegen aan kijk is je druklager en je drukgroep van je koppelingsplaat.
Die kan je uiteraard afvullen met olie maar dat heeft een voor en een nadeel.
Het voordeel is dat je koppelingsplaat nooit meer slijt.
Het nadeel is dat je daf dan nergens meer heen gaat, omdat je koppeling iet wat slipt.
Tussen elke deksel of wat dan ook zit een papieren pakking, dit houdt dus niet in dat er dan ook olie moet zitten.
Die smeerslang is er over het algemeen van af gehaald omdat dienstplichtige deze nogal ruim smeerde en dus de koppeling om zeep hielpen.
FF kijken of ie nog vet is, zo niet dan 1 of 2 kneepjes er in.
De olieniveau plug zit aan de zijkant van je bak.
Als je je aftapplug heb en je kijkt 10 cm recht omhoog zie je daar de niveau/vulplug
Moeilijke manier van vullen is de olie aftappen en dan via de niveauplug weer vullen met een slangetje en een fles en knijpen maar.
Komt geen eind aan en pijn in je jatten.
Wel eerst de aftapplug weer plaatsen, anders komt ie nooit op niveau.
Makkelijke manier van vullen is de olie aftappen en dan de niveauplug er uit, bovenkant van je deksel de schakelstang er uit, trechter er in en kiepen maar.
Ook hier geld weer, eerst de aftapplug terug plaatsen.
Kijk ff in de th hoeveel er in moet, gooi dat er in, omdat er altijd nog wat rest olie achter blijft, komt de boel boven niveau, uit laten lekken en plug er weer in.
In je th staat ook waar de pluggen zitten, maar kan eigenlijk niet missen, die aan de zijkant heeft zo'n zelfde vierkantje om los te maken als de aftapplug.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Versnellingbak olie

Berichtdoor peter80 » ma 05 okt 2015 22:10

op de versnellingsbak: onderste rode dop is de aftapplug, de bovenste is de vulplug. Zit bij jou achter de bandenpomp, die heeft een 314 niet maar hier zit het afdekplaatje.

Afbeelding
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten