Wat nu???
-
- Matgroentje
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 23 okt 2014 06:54
- Locatie: Haarlem
Wat nu???
Beste Mensen,
Afgelopen donderdag ben ik gestrand met mijn daf, bleek helaas te weinig olie te hebben (onverwacht snel verbruik). Onderweg snel weer aangevult, echter toch steeds meer lawaai tot op het punt dat ik dacht ik laat hem maar staan.
Met name een hard tikkend/kloppend geluid in het tempo van de krukas van de motor.
In het begin alleen kloppend geluid bij constant gas, het verdween zowel met volgas geven als met motorrem.
Heeft er iemand tips hoe verder te zoeken? Of is het hopeloos.
Hoor graag van jullie!
M.v.g. Reinier Stienstra
Afgelopen donderdag ben ik gestrand met mijn daf, bleek helaas te weinig olie te hebben (onverwacht snel verbruik). Onderweg snel weer aangevult, echter toch steeds meer lawaai tot op het punt dat ik dacht ik laat hem maar staan.
Met name een hard tikkend/kloppend geluid in het tempo van de krukas van de motor.
In het begin alleen kloppend geluid bij constant gas, het verdween zowel met volgas geven als met motorrem.
Heeft er iemand tips hoe verder te zoeken? Of is het hopeloos.
Hoor graag van jullie!
M.v.g. Reinier Stienstra
-
- Site Admin
- Berichten: 1383
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Wat nu???
Je verhaalt neigt naar een lagerschaal.. Begin eens met de motor op de hand (slinger of ventilator) rondtornen en luister. Eventueel zonder bougies zodat je geen compressie opbouwt.Wanneer en waar vind de tik dan plaats?
Controleer meteen met rondtornen of al je kleppen nog mee doen (lees: blijven bewegen)
Controleer meteen met rondtornen of al je kleppen nog mee doen (lees: blijven bewegen)
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Wat nu???
Gaat mij meer klinken als een kantelende zuiger.
Zou is compressie meten.
Nou heeft ie het ook over een motorrem.
Praten we hier over een diesel ?
Zou is compressie meten.
Nou heeft ie het ook over een motorrem.
Praten we hier over een diesel ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Site Admin
- Berichten: 1383
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Wat nu???
Ruud, uitleg s.v.p. Kantelende zuiger, is versleten zuigerveren gok ik?
En met motorrem nam ik voor het gemak aan dat Reinier remmen op de motor bedoelde
En met motorrem nam ik voor het gemak aan dat Reinier remmen op de motor bedoelde
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Wat nu???
Als je het leest als op de motor remmen, dan klopt dat van jouw wel weer ja.Ruud, uitleg s.v.p. Kantelende zuiger, is versleten zuigerveren gok ik?
En met motorrem nam ik voor het gemak aan dat Reinier remmen op de motor bedoelde
Kantelende zuiger.
Als de slijtage teveel wordt is de ruimte tussen cilinderwand en zuiger zo groot dat de zuigers gaan kantelen en de onderkant tegen de cilinderwand komt.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Re: Wat nu???
Weet je ook al waardoor je ineens zo snel je olie op had? wellicht hebben de 2 met elkaar te maken, als je door detonatie o.i.d een gat langs je zuiger brand ga je ook via daar je olie je verbrandings kamer inzuigen. Als je met draaiende motor de peisltok iets licht of de vuldop opent, komend daar dan rookwolken uit? Komt er ook rook uit de uitlaat?
-
- Matgroentje
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 23 okt 2014 06:54
- Locatie: Haarlem
Re: Wat nu???
Beste mensen,
Bedankt voor de eerste reacties.
Ik bedoelde met motorrem inderdaad remmen op de motor, oftewel gas los. Dan verdween aanvankelijk ook het kloppen.
Waardoor de olie verdween....te lang niet gepeilt vrees ik, laatste keer was in mei, ik had helaas een blind vertrouwen
Geen zwarte rook uit de uitlaat, en geen lekkage gezien tussentijds.
Hij liep motorisch eigelijk best soepel!
Mijn sleutelmaatje zei ook al bougies eruit, en tornen en luisteren, dus ik denk dat dat stap één wordt na een wegsleep actie.
Wordt vervolgt!
M.v.g. Reinier
Bedankt voor de eerste reacties.
Ik bedoelde met motorrem inderdaad remmen op de motor, oftewel gas los. Dan verdween aanvankelijk ook het kloppen.
Waardoor de olie verdween....te lang niet gepeilt vrees ik, laatste keer was in mei, ik had helaas een blind vertrouwen
Geen zwarte rook uit de uitlaat, en geen lekkage gezien tussentijds.
Hij liep motorisch eigelijk best soepel!
Mijn sleutelmaatje zei ook al bougies eruit, en tornen en luisteren, dus ik denk dat dat stap één wordt na een wegsleep actie.
Wordt vervolgt!
M.v.g. Reinier
-
- Matgroentje
- Berichten: 7
- Lid geworden op: vr 31 jul 2015 21:25
Re: Wat nu???
Carter pan los maken, olie controleren op metaal deeltjes.
Kan je ruimte voelen op de big end lager
Als het mogelijk is kan het blok worden opgeboord, gehoond naar een over maat, de krukas geslepen naar een ondermaat lager schaal.
In geval van nood kan er met leer een lager worden geimproviseerd worden.
Kan je ruimte voelen op de big end lager
Als het mogelijk is kan het blok worden opgeboord, gehoond naar een over maat, de krukas geslepen naar een ondermaat lager schaal.
In geval van nood kan er met leer een lager worden geimproviseerd worden.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Wat nu???
Zou ik in dit geval, omdat het een jxc blok is voor een ander blok gaan.Als het mogelijk is kan het blok worden opgeboord, gehoond naar een over maat, de krukas geslepen naar een ondermaat lager schaal.
In geval van nood kan er met leer een lager worden geimproviseerd worden.
http://link.marktplaats.nl/m957250958
Voor een blok revisie kan je er wel 3 kopen.
Ik heb in de 126 nog een jxld blok liggen waarvan de zuigers kantelde.
Heb daar een hoonborstel doorheen gehaald en nieuwe zuigers in gezet en tot op heden doet ie het nog steeds.
Reden daarvoor was, dat de jxld blokken al wat moeilijker te verkrijgen zijn als de jxc blokken.
En anders is een praatje maken met D.B.
Ik heb daar een jxc blok gebracht.
Die had ik geheel opnieuw opgebouwd, liep goed en kwam toen op het idee om er een jxld in te bouwen, dus jxc ging er alweer rap uit.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
- Philip R.J. Beekman
- Erelid
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 20 mei 2008 01:11
- Locatie: Winschoten
- Contacteer:
Re: Wat nu???
Je kunt ook eens bij het clubmagazijn informeren, daar staan er volgens mij nog wel een paar.
Door het juiste te doen vreest gij niemand.
Re: Wat nu???
op troostwijk ook 1 bij de spullen uit overloon, weet alleen niet of dat een 102 of 130 pk motor is, staat daar als een "van doorne" motor
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Wat nu???
JXCop troostwijk ook 1 bij de spullen uit overloon, weet alleen niet of dat een 102 of 130 pk motor is, staat daar als een "van doorne" motor
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Matgroentje
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 23 okt 2014 06:54
- Locatie: Haarlem
Re: Wat nu???
Beste Mensen,
Ik was een weekeindje weg, dus niet zoveel tijd:
Ik heb wel even bougies verwijdert en getornt.
Mijn bevindingen (door de bril van een amateur ): tornen ging soepel, zonder "voelbare"haperingen.
Eerste 5 omwentelingen of zo allen een klop/klik hoorbaar 1 x per krukas omwenteling.
Na die ongeveer 5 slagen begon "ergens voorin bij de ventilator poelie" iets te piepen.
Klonk echt als een droog lager, en dat bleef zo....
Ik denk de volgende stap; olie aftappen, carter losbouten en kijken wat ik kan zien/voelen?
TNX!
Reinier
Ik was een weekeindje weg, dus niet zoveel tijd:
Ik heb wel even bougies verwijdert en getornt.
Mijn bevindingen (door de bril van een amateur ): tornen ging soepel, zonder "voelbare"haperingen.
Eerste 5 omwentelingen of zo allen een klop/klik hoorbaar 1 x per krukas omwenteling.
Na die ongeveer 5 slagen begon "ergens voorin bij de ventilator poelie" iets te piepen.
Klonk echt als een droog lager, en dat bleef zo....
Ik denk de volgende stap; olie aftappen, carter losbouten en kijken wat ik kan zien/voelen?
TNX!
Reinier
-
- Matgroentje
- Berichten: 7
- Lid geworden op: vr 31 jul 2015 21:25
Re: Wat nu???
Zoals ik net geleerd heb, kan je gerust op onderzoek gaan met dingen los halen en kijken. Je leert er een hoop van en in het ergste geval is een reserve redelijk goed voorradig. Als het blok on herstelbaar is kan hij gestript en geschilderd nog dienst doen als planten bak.
Ik sta momenteel zelf met motor schade, een olie lek en vastloper met 90km/u en een volle sankey er achter. Krukas gebroken en met de ruil motor springt de bak uit zijn versnellingen. Lang leve de lightweight ex nl leger, de 2,25 Diesel word al schaars hier.
Ik sta momenteel zelf met motor schade, een olie lek en vastloper met 90km/u en een volle sankey er achter. Krukas gebroken en met de ruil motor springt de bak uit zijn versnellingen. Lang leve de lightweight ex nl leger, de 2,25 Diesel word al schaars hier.
-
- Matgroentje
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 23 okt 2014 06:54
- Locatie: Haarlem
Re: Wat nu???
Nou Landy101fc jij ook in ieder geval sterkte met de vastloper!
M.v.g. Reinier
M.v.g. Reinier
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast