Wat nu???
Re: Wat nu???
Een revisie-bedrijf kan je krukas slijpen naar de volgende overmaat indien mogelijk...
er zijn dacht ik schaaltjes tot de 6e overmaat, dus als het blok niet al te vaak al gereviseerd is, en de slijtage niet te groot is, zijn er dus nog zeker mogelijkheden.
En dan weet je zeker dat dit voorlopig weer goed is...
Succes!
Timo
er zijn dacht ik schaaltjes tot de 6e overmaat, dus als het blok niet al te vaak al gereviseerd is, en de slijtage niet te groot is, zijn er dus nog zeker mogelijkheden.
En dan weet je zeker dat dit voorlopig weer goed is...
Succes!
Timo
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Wat nu???
Als de krukas nog goede lagers heeft, is over zetten geen enkel probleem.Mag ik hieruit afleiden dat als je een "slecht" blok hebt waarvan wel de krukas nog goed is, deze krukas overgezet kan worden.... dit misschien met lagerschalen en lagers??
Lagerschaal of lager is het zelfde.
Gelieve wel de lager klemmen te gebruiken die bij het blok horen, dit wordt op lijn geboord.
En zijn met een nummer gemerkt, zodat je weet wie wat waar heeft gezeten.
Goed kijken bij de lagers, er zitten 4 verschillende breedtes in een krukas verwerkt.
Beter om ook de klemmen bij de zelfde drijfstang houden
Krukas slijpen kan tot 6 keer, cilinders boren 4 keer.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Matgroentje
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 23 okt 2014 06:54
- Locatie: Haarlem
Re: Wat nu???
Beste Mensen,
Nu zoals beloofd eindelijk de foto's van de krukas tappen zoals ze nu open liggen.
Eerst de foto van de foto van de 6e drijfstang samen met het hoofdlager aan de vliegwielkant:
http://www.stienstra.name/DSC04090.JPG
Foto van drijfstanglager nr1:
http://www.stienstra.name/DSC04091.JPG
M.v.g. Reinier
Nu zoals beloofd eindelijk de foto's van de krukas tappen zoals ze nu open liggen.
Eerst de foto van de foto van de 6e drijfstang samen met het hoofdlager aan de vliegwielkant:
http://www.stienstra.name/DSC04090.JPG
Foto van drijfstanglager nr1:
http://www.stienstra.name/DSC04091.JPG
M.v.g. Reinier
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Wat nu???
Op de foto ziet het er uit als schuurpapier, kan er eerlijk gezegd zo van de foto geen gepast antwoord op geven
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Matgroentje
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 23 okt 2014 06:54
- Locatie: Haarlem
Re: Wat nu???
Helaas heb ik deze week ook de bovenkant (waar de klap van de expansieslag op komt) gevoelt.
Deze heeft voelbare groeven, dus de krukas moet eruit.....
Kan dat ook zonder de motor te verwijderen?
Ik weet dat minstens de bak en vliegwiel eraf moet....
Deze heeft voelbare groeven, dus de krukas moet eruit.....
Kan dat ook zonder de motor te verwijderen?
Ik weet dat minstens de bak en vliegwiel eraf moet....
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Wat nu???
Denk dat je dan vast loopt op de centreerpennen voor je vliegwiel, hier door zou je krukas wel is niet kunnen zakken.
Als het zo wie zo al gaat met die achterkant, die zit nog is in een oliekeerring.
Misschien dat je kans maakt als je eerst de axiale druklagers er uit haal, dan kan je krukas iet wat scheef.
Mocht het wel gaan, kan je de puntjes niet zien op je krukas tandwiel en nokkenas tandwiel.
Moet je echt zeker weten dat ie op dezelfde plek terug komt, anders is de boel van tijd af.
Als het zo wie zo al gaat met die achterkant, die zit nog is in een oliekeerring.
Misschien dat je kans maakt als je eerst de axiale druklagers er uit haal, dan kan je krukas iet wat scheef.
Mocht het wel gaan, kan je de puntjes niet zien op je krukas tandwiel en nokkenas tandwiel.
Moet je echt zeker weten dat ie op dezelfde plek terug komt, anders is de boel van tijd af.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Wat nu???
Motor eruit, donor met goede krukas zoeken (of complete motor cq onderblok) boel weer in elkaar bouwen.
Om de krukas te vervangen moet je voorste motorsteun los, of zoals Ruud al zegt: zorg dat je tandwielen exact op dezelfde plek terug komen.
Ik zou het risico niet lopen en gewoon de motor eruit pakken, het werk valt best mee
Om de krukas te vervangen moet je voorste motorsteun los, of zoals Ruud al zegt: zorg dat je tandwielen exact op dezelfde plek terug komen.
Ik zou het risico niet lopen en gewoon de motor eruit pakken, het werk valt best mee
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Wat nu???
Denk dat je inderdaad heel veel meer werk op je hals haalt met de optie dat het niet gaat, dan de motor er uit halen en dan de reparatie uitvoeren.
Boel moet ook weer op moment gezet worden en splitpennetjes plaatsen.
Boel moet ook weer op moment gezet worden en splitpennetjes plaatsen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Wat nu???
En het werkt een stuk gemakkelijker
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Wat nu???
Kan je niet zelf voor gaan tobben.
Naam: ROELOFS
Datum: 26 October 2015
Telnr.: 1234567890 lokatie: Tzummarum, Nederland
Rubriek: DAF Onderdelen
Aangeboden: DAF YA 126/ 314 MOTOR
motor op reserve gehad zeer weinig km gelopen
COMPRESSIE CILINDER 1= 9atm, cil 2= 8,5atm, cil 3= 8,25atm, cil 4= 8atm, cil 5= 8,25atm, cil 6= 8,25atm.
€ 350,-
reactie's per mail mrplankgas@gmail.com
Naam: ROELOFS
Datum: 26 October 2015
Telnr.: 1234567890 lokatie: Tzummarum, Nederland
Rubriek: DAF Onderdelen
Aangeboden: DAF YA 126/ 314 MOTOR
motor op reserve gehad zeer weinig km gelopen
COMPRESSIE CILINDER 1= 9atm, cil 2= 8,5atm, cil 3= 8,25atm, cil 4= 8atm, cil 5= 8,25atm, cil 6= 8,25atm.
€ 350,-
reactie's per mail mrplankgas@gmail.com
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Wat nu???
Dan heb ik wel interesse in de carterpan, oliepomp en peilstok
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Wat nu???
zit geen peilstok bij en mijn eigen oliepomp mist 1 aanzuigbuis. Carter op reserve kan nooit kwaad
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Matgroentje
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 23 okt 2014 06:54
- Locatie: Haarlem
Re: Wat nu???
Sorry Peter,
Maar ik wil graag mijn oude blok evengoed herstellen en als reserve wegzetten, en dan lijkt het mij vooralsnog handig om ook die spulletjes erbij te hebben.
Als ik anders beslis ben je de eerste die het hoort
Maar ik wil graag mijn oude blok evengoed herstellen en als reserve wegzetten, en dan lijkt het mij vooralsnog handig om ook die spulletjes erbij te hebben.
Als ik anders beslis ben je de eerste die het hoort
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten