Koppeling afstellen

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Koppeling afstellen

Berichtdoor Daffieduck » zo 30 aug 2015 18:58

Hallo allemaal :-)


Vanmiddag na het oldtimerfestival in Moerdijk begonnen aan het afstellen van de koppeling, aangezien deze een behoorlijke slag had waarin niks gebeurde, en het schakelen ook zwaarder gaat, dus de koppeling komt niet goed vrij.

Volgens het boekje begonnen met de stelbout afstellen bij de as van het druklager. Maar door modder en troep zat dit alles zo goed vast dat ik het afstelstukje los heb genomen, en in de bankschroef lekker gangbaar heb gemaakt. Na dit gedaan te hebben weer verder gegaan met het afstellen, alleen greep de druklager as niet goed in het druklager, dekseltje van de versnellingsbak af, en het druklager goed gelegd. Alleen zag ik toen ook dat de ring van het druklager, waar al die veertjes aan vast zitten, scheef er op zat. de onderkant van de ring zit dus zeg maar meer richting het motorblok, en de ring zit er overdreven gezegd diagonaal in. Ik twijfel of dit wel de bedoeling is. Iemand ervaring hier mee?

(ik probeer een foto toe te voegen, maar dit lukt nog steeds niet. Krijg een melding dat de bijlagequota is bereikt?????)

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Koppeling afstellen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 30 aug 2015 19:34

Ik neem aan dat je die ring bedoeld waar het druklager tegen aan komt.

Als je die bedoel, dan heb je kans dat er wat bouten los aan het komen zijn waarmee je drukgroep tegen het vliegwiel vast zit.

Kan je die niet zien via het luikje ?

2 kijken en dan stukje verder draaien.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Koppeling afstellen

Berichtdoor Daffieduck » zo 30 aug 2015 19:40

Die bedoel ik inderdaad. Ga ik zo gelijk bekijken.

Ik heb ondertussen wel de koppeling geprobeerd af te stellen, maar dit zit helaas ook niet echt mee. Er zitten bij de afstelling, 2 dingen, 1 bout voor de afstelling van de vrije slag. Die stond toen ik er aan begon geheel ingedraaid (zoals volgens het boekje hoort bij het monteren van een nieuwe koppeling) en dan het andere gedeelte, de wartel die je in en uit kan draaien en waar een moer op zit om dit vast te zetten. Deze stond al bijna geheel ingedraaid, en eigenlijk de enige manier om het pedaal netjes af te stellen is door de moer er tussenuit te halen, waardoor je de wartel een aantal slagen verder kan draaien. Maar dit is uiteraard niet de bedoeling. Geeft dit aan dat de koppeling al een eind op is of ben ik gewoon compleet verkeerd bezig?

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Koppeling afstellen

Berichtdoor Daffieduck » zo 30 aug 2015 19:46

Net de bouten van de drukgroep gecontroleerd, deze zitten allemaal nog netjes strak er tegenaan, tussen drukgroep en vliegwiel zit ook nergens ruimte oid dus dit moet goed zijn. Zodra je het druklager tegen de ring aandrukt valt hij gelijk weer recht, dus ik zal er maar niet te veel achter denken denk ik .

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Koppeling afstellen

Berichtdoor Daffieduck » di 01 sep 2015 18:32

Iemand nog suggesties of tips voor het afstellen van de koppeling. De beste afstelling van het pedaal krijg ik als ik de contramoer op die tussen de 2 gaffels zit weg laat, omdat de gaffels anders niet dicht genoeg bij elkaar in de buurt komen. Doe ik iets fout met afstellen waardoor de gaffels zo dicht bij elkaar moeten komen of betekent dit gewoon een overleden koppelingsplaat?

Ook bij compleet in elkaar gedraaide gaffels zonder de contramoer ertussen is het schakelen nog niet lekker, oftewel, de koppeling ontkoppelt nog steeds niet goed.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Koppeling afstellen

Berichtdoor Hoppa69 » di 01 sep 2015 20:56

Gaat nu toch meer op versleten platen lijken.
Maar om het zeker te weten, ff de bak er af halen.

Binnen de beplating er af, voorraam plat en een balk naar de achterkant over laten steken en takeltje er aan.
Tussenas los, koppelingstang los, slang bandenpomp los, 10 boutjes er uit.

Is niet de meest moeilijkste klus.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Koppeling afstellen

Berichtdoor Daffieduck » di 01 sep 2015 20:58

Ja, dan gaan we aan dat klusje maar beginnen. Takeltje heb ik liggen, dus dat scheelt een hoop spierkracht :P. Ik hoop hem er misschien morgenavond nog af te halen, zal dan wel weer updaten :)

Gebruikersavatar
Marcel de Boorder
Hercules Held
Berichten: 64
Lid geworden op: di 08 jan 2008 21:55
Locatie: Tolbert

Re: Koppeling afstellen

Berichtdoor Marcel de Boorder » zo 06 sep 2015 07:17

Gaat nu toch meer op versleten platen lijken.
Helemaal mee eens maar toch zou ik eerst nog even naar het oliepeil van de bak kijken. Als die (extreem) laag is gaat het schakelen ook heel zwaar.
En ik vraag me af of je bij het verstellen van de gaffel niet al te enthousiast geweest bent, met andere woorden: zou je 'm over het goede punt heen gedraaid kunnen hebben? Dat kun je bijvoorbeeld controleren door de tussenbak in de vrij te zetten, versnellingsbak in een versnelling. Als dan iemand heel langzaam de koppeling in trapt en jij ondertussen met de hand probeert de korte tussenas te draaien, dan zou het mij niet verbazen als dat ergens lukt voordat het koppelingspedaal helemaal ingetrapt is.

Zoals ik al zei vermoed ik ook dat je uiteindelijk toch bij de koppelingsplaat uitkomt, maar je weet maar nooit ... Nu maar hopen dat dit geen mosterd na de maaltijd is.
See YA!

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Koppeling afstellen

Berichtdoor Daffieduck » zo 06 sep 2015 22:11

Vanmiddag de versnellingsbak er af gehaald, klusje van niks, behalve dat hij best vast geklemd zat op het vliegwielhuis, dus hier heb ik wel even op staan wrikken voor hij losschoot. Vervolgens de drukgroep eraf, en dan kom je er dus achter dat de vorige eigenaar de engelse en duitse taal niet goed machtig was, en de opdruk Flywheel side / Schwungradseite totaal genegeerd heeft :( :(
[img]
20150906_133905.jpg
20150906_133905.jpg (248.27 KiB) 13973 keer bekeken
[/img]
De koppelingsplaat zat er verkeerd om in met de opdruk naar de versnellingsbak. De lange kant zat dus richting het motorblok, waardoor het druklager naar mijn idee verder in moet schuiven om de koppelingsplaat geheel los te drukken. Bij een nieuwe koppeling is dit dan nog goed af te stellen, maar naarmate de koppeling slijt kun je dit dan niet zo ver bijstellen.

[img]
20150906_134605.jpg
20150906_134605.jpg (242.95 KiB) 13973 keer bekeken
[/img]
De versnellingsbak zit er nog niet terug op, die heb ik meegenomen naar de werkbank om hem eens mooi schoon te maken van alle vet en troep (niet dat ie hier natuurlijk beter van gaat rijden, maar het gaf mij weer het gevoel dat ik goed voor m'n wagentje zorg :-) ).

Nu de bak er toch af ligt wil ik gelijk de keerring van de uitgaande as vervangen, deze spettert wat olie in de rondte.
[img]
20150906_133939.jpg
20150906_133939.jpg (233.1 KiB) 13973 keer bekeken
[/img]
Ik twijfel nog wel wat ik met de koppelingsplaat doe. Deze ziet er naar mijn idee nog goed uit, met genoeg voering. Wel maakt het lager in het vliegwiel wat herrie, voor het druklager geld hetzelfde, en hier zit ook wat ruimte op de binnen/buitenring. Misschien is het maar verstandig om deze gelijk te vervangen nu hij er af ligt.

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Koppeling afstellen

Berichtdoor Daffieduck » zo 06 sep 2015 22:13

De bakolie had ik recentelijk nog ververst Marcel, en het voelde ook echt alsof het in de koppeling zat. De vrije slag was een stuk te groot, en bij het in de versnelling zetten gaat het met behoorlijk wat kracht gepaard, en blijft een kraak in zn 3 niet altijd weg, dus de koppeling die niet helemaal vrijkomt en daardoor de bak nog steeds een beetje bleef aandrijven.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Koppeling afstellen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 06 sep 2015 22:36

De lange kant zat dus richting het motorblok, waardoor het druklager naar mijn idee verder in moet schuiven om de koppelingsplaat geheel los te drukken.
Heeft er meer mee te maken, dat je veren tegen de tapeindjes van je vliegwiel aan komen en dus bij ontkoppelen de koppelingsplaat aangedreven blijft.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Koppeling afstellen

Berichtdoor Daffieduck » zo 13 sep 2015 14:52

Dit weekend lekker bezig geweest, keerring van de versnellingsbak vervangen, en ook het toplager en druklager. Alles weer in elkaar gebout en uitgeprobeerd, nog niet lekker koppelen en een vreemd geluid als de bak in een van zn versnellingen staat en je het koppelingspedaal helemaal intrapt. Dus dekseltje van de bak af, en een zaklamp erbij gehouden, blijkt dus dat dat geluid afkomstig is van de drukgroep die met zijn 4 armpjes tegen de veertjes van de koppelingsplaat aan het drukken is.....

Hier had hij eerder natuurlijk geen last van omdat toen de lange kant richting het vliegwiel zat en de drukgroep de veertjes niet kon raken, misschien dus een bewuste keuze geweest van de vorige eigenaar om de koppeling andersom te monteren?

Maargoed, vind het vreemd dat nu ik de plaat weer goed gemonteerd heb hij deze problemen heeft, zou dit kunnen betekenen dat de drukgroep niet helemaal fris meer is?

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Koppeling afstellen

Berichtdoor Daffieduck » zo 13 sep 2015 20:49

De bak er weer afgehaald, en nog eens goed naar de drukgroep gekeken. Hier zitten 4 stelbouten op die de armpjes verstellen waar de ring aanvast zit die ingedrukt wordt door je druklager. 1 van deze bouten zat een stuk verder in de moer gedraaid dan de rest, dus ik kreeg het idee dat dit wel eens het probleem kon zijn(omdat de ring zoals eerder gezegd ook schuin zat wanneer alles was gemonteerd.
Maar nu begrijp ik dus van de buurman, die wat meer ervaring heeft met deze techniek, dat de drukgroep dan echt door iemand afgesteld moet gaan worden die daar verstand van heeft. Ook omdat ik hem natuurlijk wel recht kan afstellen, maar dat ik ook een waarde nodig heb hoever ze allemaal natuurlijk afgesteld worden. Nu gaat hij door de verkeerde afstelling met die armpjes tegen de veren van de koppeling aanlopen, en daarom ontkoppelt hij nog steeds niet goed.

Dus kijken of ik iemand kan vinden die dit mooi kan afstellen of anders toch voor een nieuwe drukgroep gaan denk ik zo...

Op de foto kun je duidelijk zien dat de afstelling niet helemaal klopt:

[img]
20150913_150845.jpg
20150913_150845.jpg (239.95 KiB) 13867 keer bekeken
[/img]

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Koppeling afstellen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 13 sep 2015 23:19

Als ie dan toch eventueel vervangen wordt, zou ik toch voor 1 keer de 3 juiste opmeten en de 1-ne op dezelfde hoogte zetten.
Kan er zo wie zo niet slechter van worden.
Zal morgen is in de th kijken hoe ze dat vroegah afstelde.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Koppeling afstellen

Berichtdoor Daffieduck » vr 18 sep 2015 06:53

We zijn weer mobiel hoor :D . Drukgroep en koppelingsplaat vervangen, en hij schakelt weer heerlijk soepeltjes. Enigste probleempje wat ik nog heb is het afgebroken hefboompje, hiervoor moet ik nog op zoek naar een andere, heb er nu tijdelijk even eentje kunnen lenen van een andere daf, maar die moet ook weer terug uiteraard. Vanmiddag een ritje naar Zeewolde, dus dan kunnen we hem inrijden :P


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 19 gasten