Onderhoud radiator/ hulpstuurhuis
Geplaatst: di 18 aug 2015 23:21
Als je het verslag van Ruud ziet dan lijkt het alsof je lekker zoef zoef ya bibi kan sleutelen maar nu ik de laatste dagen van mn vakantie wat klussen heb gedaan die al een tijdje moesten weet ik wel beter: soms zit het mee (maar vaker tegen) je kan zomaar een tijd bezig zijn met een simpel moertje wat op een onmogelijke plek zit..
Ook schoonmaken en weer recht maken wat een ander krom heeft gedraaid kan tijdrovend zijn..
Helaas geen foto's, teveel vieze handen en af en toe regen.
Zomaar even wat ervaringen delen met de klussen die ik deed:
radiator afnemen om bagger uit te spoelen
Tijdens mn weekendje furstenau niet al te wild gedaan maar toch de kanaaltjes van mn radiator redelijk vol met modder gekomen. koekt vast en komt er met de slang erop niet meer uit. Geen hogedruk omdat je dan het flinterdunne koper geheid kapot blaast.
Dus radiator afgenomen en horizontaal gelegd en met tuinslang de boel natgemaakt, uitgespoten en gespoeld en dan eindeloos herhalen met af en toe wat hulp van een stripje plastic om de kanaaltjes voorzichtig door te prikken en weer netjes recht te maken.
Je wil niet weten wat er dan uitkomt... ding gelijk 3 kilo lichter, denk al van heel wat jaartjes langzaam aangroeien.
Gelukkig ijzeren bakje onderkant radiator nog goed, deze uitgeblazen en lekker lijnolie (vermengd met heel klein beetje gewone verf) in laten lopen, dat fixeert de bestaande roest en voorkomt nieuwe.
Tip: doe een kort slangetje aan dat messing overloop pijpje. Dat pijpje is nèt te kort zodat overtollig koelwater in dat ijzeren bakje komt.
Frame radiator opknappen
Tja en dan is ook dat frame een beetje verroest dus die ook maar eraf wie heeft verzonnen dat de onderste twee bouten precies vlak boven de buis van de vering zit??
Met eindeloos pielen toch losgekregen en rekje eens lekker opgefrist en een nieuw verfje gegeven.
V-snaren vervangen/lager ventilator afstellen
Gelijk ook maar de v-snaren vervangen + ventilator afgesteld (Ruud bedankt voor de recente foto's )
Geen nummers van de v-snaren dus maar ff passen en meten en na 3 keer omruilen (uiteindelijk 5 dikke snaren voor de fan en 5 dunne voor de dynamo meegenomen en net zolang gecombineerd totdat het past. Als je namelijk voor de ventilator een kleinere snaar neemt dan zakt de fan en dan moet de snaar van je dynamo langer (en andersom).
Onderste lager hulpstuurhuis
Als dan toch de bende lekker open ligt ook maar gelijk dat onderste lager van het hulpstuurhuis vervangen (bij veel dafjes een vergeten punt, kan bijdragen aan shimmy )
Heb spatwaterdichte genomen de 6206-2RSH. Rechts had ik 5 jaar geleden al een keer gedaan maar toen te gierig om allebei te doen (stom natuurlijk)
Ernstige gesprekken gehad bij monteren stuurstangen, heb je bijna die kroonmoer vast, gaat de bout meedraaien Vorige keer was dat niet, kon ik het tapse eind klem in het gat zetten en dan de moer aandraaien. Tijd aan het tobben geweest en toen toch maar de dop van het kogelgewricht open gedraaid en dan zie je een driehoekje in de bout, past precies een flinke inbussleutel in. Dan kun je de bout vasthouden en dan die kroonmoer aandraaien (die meestal strak draait).
Let op!! Bij loshalen dop van kogelgewricht eerst de borgring verwijderen -> door verf, vuil en vet is die meestal onzichtbaar maar je draait geheid je draad kapot als je lekker kracht gaat zetten.
Maar ja dan weer die dop vastdraaien terwijl die stang op z'n plek zit: geen zeskant dus lekker bezig geweest zeg maar
Ook nog hoofdremcilinder gereviseerd maar dat is een klusje van niks.
Volgende keer probeer ik foto's te maken.
Ook schoonmaken en weer recht maken wat een ander krom heeft gedraaid kan tijdrovend zijn..
Helaas geen foto's, teveel vieze handen en af en toe regen.
Zomaar even wat ervaringen delen met de klussen die ik deed:
radiator afnemen om bagger uit te spoelen
Tijdens mn weekendje furstenau niet al te wild gedaan maar toch de kanaaltjes van mn radiator redelijk vol met modder gekomen. koekt vast en komt er met de slang erop niet meer uit. Geen hogedruk omdat je dan het flinterdunne koper geheid kapot blaast.
Dus radiator afgenomen en horizontaal gelegd en met tuinslang de boel natgemaakt, uitgespoten en gespoeld en dan eindeloos herhalen met af en toe wat hulp van een stripje plastic om de kanaaltjes voorzichtig door te prikken en weer netjes recht te maken.
Je wil niet weten wat er dan uitkomt... ding gelijk 3 kilo lichter, denk al van heel wat jaartjes langzaam aangroeien.
Gelukkig ijzeren bakje onderkant radiator nog goed, deze uitgeblazen en lekker lijnolie (vermengd met heel klein beetje gewone verf) in laten lopen, dat fixeert de bestaande roest en voorkomt nieuwe.
Tip: doe een kort slangetje aan dat messing overloop pijpje. Dat pijpje is nèt te kort zodat overtollig koelwater in dat ijzeren bakje komt.
Frame radiator opknappen
Tja en dan is ook dat frame een beetje verroest dus die ook maar eraf wie heeft verzonnen dat de onderste twee bouten precies vlak boven de buis van de vering zit??
Met eindeloos pielen toch losgekregen en rekje eens lekker opgefrist en een nieuw verfje gegeven.
V-snaren vervangen/lager ventilator afstellen
Gelijk ook maar de v-snaren vervangen + ventilator afgesteld (Ruud bedankt voor de recente foto's )
Geen nummers van de v-snaren dus maar ff passen en meten en na 3 keer omruilen (uiteindelijk 5 dikke snaren voor de fan en 5 dunne voor de dynamo meegenomen en net zolang gecombineerd totdat het past. Als je namelijk voor de ventilator een kleinere snaar neemt dan zakt de fan en dan moet de snaar van je dynamo langer (en andersom).
Onderste lager hulpstuurhuis
Als dan toch de bende lekker open ligt ook maar gelijk dat onderste lager van het hulpstuurhuis vervangen (bij veel dafjes een vergeten punt, kan bijdragen aan shimmy )
Heb spatwaterdichte genomen de 6206-2RSH. Rechts had ik 5 jaar geleden al een keer gedaan maar toen te gierig om allebei te doen (stom natuurlijk)
Ernstige gesprekken gehad bij monteren stuurstangen, heb je bijna die kroonmoer vast, gaat de bout meedraaien Vorige keer was dat niet, kon ik het tapse eind klem in het gat zetten en dan de moer aandraaien. Tijd aan het tobben geweest en toen toch maar de dop van het kogelgewricht open gedraaid en dan zie je een driehoekje in de bout, past precies een flinke inbussleutel in. Dan kun je de bout vasthouden en dan die kroonmoer aandraaien (die meestal strak draait).
Let op!! Bij loshalen dop van kogelgewricht eerst de borgring verwijderen -> door verf, vuil en vet is die meestal onzichtbaar maar je draait geheid je draad kapot als je lekker kracht gaat zetten.
Maar ja dan weer die dop vastdraaien terwijl die stang op z'n plek zit: geen zeskant dus lekker bezig geweest zeg maar
Ook nog hoofdremcilinder gereviseerd maar dat is een klusje van niks.
Volgende keer probeer ik foto's te maken.