Onderhoud radiator/ hulpstuurhuis

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Onderhoud radiator/ hulpstuurhuis

Berichtdoor Dafinknouleuk » di 18 aug 2015 23:21

Als je het verslag van Ruud ziet dan lijkt het alsof je lekker zoef zoef ya bibi kan sleutelen maar nu ik de laatste dagen van mn vakantie wat klussen heb gedaan die al een tijdje moesten weet ik wel beter: soms zit het mee (maar vaker tegen) je kan zomaar een tijd bezig zijn met een simpel moertje wat op een onmogelijke plek zit..
Ook schoonmaken en weer recht maken wat een ander krom heeft gedraaid kan tijdrovend zijn.. :x

Helaas geen foto's, teveel vieze handen en af en toe regen.

Zomaar even wat ervaringen delen met de klussen die ik deed:

radiator afnemen om bagger uit te spoelen
Tijdens mn weekendje furstenau niet al te wild gedaan maar toch de kanaaltjes van mn radiator redelijk vol met modder gekomen. koekt vast en komt er met de slang erop niet meer uit. Geen hogedruk omdat je dan het flinterdunne koper geheid kapot blaast.
Dus radiator afgenomen en horizontaal gelegd en met tuinslang de boel natgemaakt, uitgespoten en gespoeld en dan eindeloos herhalen met af en toe wat hulp van een stripje plastic om de kanaaltjes voorzichtig door te prikken en weer netjes recht te maken.
Je wil niet weten wat er dan uitkomt... :shock: ding gelijk 3 kilo lichter, denk al van heel wat jaartjes langzaam aangroeien.
Gelukkig ijzeren bakje onderkant radiator nog goed, deze uitgeblazen en lekker lijnolie (vermengd met heel klein beetje gewone verf) in laten lopen, dat fixeert de bestaande roest en voorkomt nieuwe.
Tip: doe een kort slangetje aan dat messing overloop pijpje. Dat pijpje is nèt te kort zodat overtollig koelwater in dat ijzeren bakje komt.


Frame radiator opknappen
Tja en dan is ook dat frame een beetje verroest dus die ook maar eraf :evil: wie heeft verzonnen dat de onderste twee bouten precies vlak boven de buis van de vering zit??
Met eindeloos pielen toch losgekregen en rekje eens lekker opgefrist en een nieuw verfje gegeven.

V-snaren vervangen/lager ventilator afstellen
Gelijk ook maar de v-snaren vervangen + ventilator afgesteld (Ruud bedankt voor de recente foto's :) )
Geen nummers van de v-snaren dus maar ff passen en meten en na 3 keer omruilen (uiteindelijk 5 dikke snaren voor de fan en 5 dunne voor de dynamo meegenomen en net zolang gecombineerd totdat het past. Als je namelijk voor de ventilator een kleinere snaar neemt dan zakt de fan en dan moet de snaar van je dynamo langer (en andersom).

Onderste lager hulpstuurhuis
Als dan toch de bende lekker open ligt ook maar gelijk dat onderste lager van het hulpstuurhuis vervangen (bij veel dafjes een vergeten punt, kan bijdragen aan shimmy )
Heb spatwaterdichte genomen de 6206-2RSH. Rechts had ik 5 jaar geleden al een keer gedaan maar toen te gierig om allebei te doen (stom natuurlijk)
Ernstige gesprekken gehad bij monteren stuurstangen, heb je bijna die kroonmoer vast, gaat de bout meedraaien :twisted: Vorige keer was dat niet, kon ik het tapse eind klem in het gat zetten en dan de moer aandraaien. Tijd aan het tobben geweest en toen toch maar de dop van het kogelgewricht open gedraaid en dan zie je een driehoekje in de bout, past precies een flinke inbussleutel in. Dan kun je de bout vasthouden en dan die kroonmoer aandraaien (die meestal strak draait).
Let op!! Bij loshalen dop van kogelgewricht eerst de borgring verwijderen -> door verf, vuil en vet is die meestal onzichtbaar maar je draait geheid je draad kapot als je lekker kracht gaat zetten.
Maar ja dan weer die dop vastdraaien terwijl die stang op z'n plek zit: geen zeskant dus lekker bezig geweest zeg maar :twisted:

Ook nog hoofdremcilinder gereviseerd maar dat is een klusje van niks.
Volgende keer probeer ik foto's te maken.
Laatst gewijzigd door Dafinknouleuk op wo 07 dec 2016 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Onderhoud radiator/ hulpstuurhuis

Berichtdoor Hoppa69 » wo 19 aug 2015 21:52

Tja en dan is ook dat frame een beetje verroest dus die ook maar eraf :evil: wie heeft verzonnen dat de onderste twee bouten precies vlak boven de buis van de vering zit??
Met eindeloos pielen toch losgekregen en rekje eens lekker opgefrist en een nieuw verfje gegeven.
Denk dat men dat vroegah zo niet deed, das was gewoon tor er uit, andere er in en de gewisselde naar de werkplaats.

Blok wisselen is 2 1/2 uur werk.

Maar je bent lekker bezig geweest.

En omdat jij geen foto's gemaakt heb, ga ik zo maar weer wat foto's plaatsen. :twisted:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Onderhoud radiator/ hulpstuurhuis

Berichtdoor peter80 » do 20 aug 2015 00:43

Heb bij Toon vd pol nieuwe hulpstuurhuizen vastgehad, ik heb er niks aan maar misschien iemand anders wel
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Onderhoud radiator/ hulpstuurhuis

Berichtdoor Hoppa69 » do 20 aug 2015 08:34

Naam: TOON VAN DE POL
Datum: 18 August 2015
lokatie: Alphen -Nrd- Brabant ,
Rubriek: Militairia
Aangeboden: VOOR DEGENE DIE HET NOG NIET WISTEN A.S ZATERDAG EN ZONDAG GROOT EVENEMENT TREKKER TREK ,OP HET VLIEGVELD VAN WEELDE IN BELGIE [BIJ TURNHOUT]MET 100 LEGER VOERTUIGEN EN 1000 TRACTOREN EN STOOM MACHINE EN DIV .MILITAIRE STANDS .EN BEN DAAR ZELF OOK WEER AANWEZIG .BEN ALTIJD NOG AAN HET OPRUIMEN .BESTELLINGEN VOOR 12 UUR AFHALEN DAARNA WORDEN ZE DOOR VERKOCHT .
TOT ZIENS .
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Onderhoud radiator/ hulpstuurhuis

Berichtdoor Dafinknouleuk » vr 21 aug 2015 22:35

laat mij maar lekker pielen met opknappen/repareren, leerzaam en leuk, vervangen is voor laptop jongens die aan can bus auto's 'werken' ;-)

Vandaag kindjes gereden voor de huttenbouw, zag ik opeens een natte remankerplaat..
Dus toen we klaar waren remcilinder er maar eens afgehaald

Afbeelding

oude remcup (rechts op foto) gewoon even recht als een dominosteen, geen uitstaande randjes dus dat klopt dan wel dat er olie langs komt.
Afbeelding

Bende uit mekaar, die handremkabel is niet heel handig maar als je het kleine splitpennetje er uit haalt (zit in dat blokje onder het vierkante bovendeksel) dan kun je daarna het schaarmechanisme uit elkaar halen en dan kan alles eruit.

Laatst een hoon gekocht tbv de hoofdremcilinder dus dat kwam mooi uit

Afbeelding

Ook maar gelijk de steller schoongemaakt, heb laatst een paar spuitbussen met schoonmakspul gekregen, werkt goed als je onderweg bent:
Afbeelding
De steller niet met kopervet ingesmeerd maar met gewoon doorsmeervet, kopervet is voor dingen die je vastdraait en over 5 jaar weer los wil halen.

Mooi op tijd klaar voor het kampvuur 8)

Afbeelding

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Onderhoud radiator/ hulpstuurhuis

Berichtdoor Dafinknouleuk » vr 28 aug 2015 22:02

kwam dit tegen op facebook, als Ruud nog wat bouten en moeren overhoudt, kan hij z'n houten vriend van vrienden voorzien :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Onderhoud radiator/ hulpstuurhuis

Berichtdoor Hoppa69 » vr 28 aug 2015 22:54

Heb ik toch geen tijd voor jo.
Ze zijn wel leuk, dat dan weer wel.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast