Radiateur aansluitingen maten
Moderator: ruben
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 216
- Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
- Locatie: Oud-Beijerland
Radiateur aansluitingen maten
Hallo allemaal,
Om de koelvloeistofleidingen van mijn LPG installatie aan te sluiten wil ik een soort T stukken tussen de bovenste en onderste koelslang zetten, hiervoor moet ik aleen de binnenmaat van de 2 slangen weten(onder en boven verschilt ook van elkaar volgens mij). Weet iemand van jullie deze misschien of heeft er iemand nog een radiateur los liggen? Dan hoef ik niet heel het koelsysteem af te tappen.
Groeten Remco
Om de koelvloeistofleidingen van mijn LPG installatie aan te sluiten wil ik een soort T stukken tussen de bovenste en onderste koelslang zetten, hiervoor moet ik aleen de binnenmaat van de 2 slangen weten(onder en boven verschilt ook van elkaar volgens mij). Weet iemand van jullie deze misschien of heeft er iemand nog een radiateur los liggen? Dan hoef ik niet heel het koelsysteem af te tappen.
Groeten Remco
Re: Radiateur aansluitingen maten
Remco,
Bedoel je de slang van radiator naar thermostaat en van de waterpomp naar de thermostaat?
Die heb ik nog ergens nieuw liggen dus zou die op kunnen meten!
groet
Kees
Bedoel je de slang van radiator naar thermostaat en van de waterpomp naar de thermostaat?
Die heb ik nog ergens nieuw liggen dus zou die op kunnen meten!
groet
Kees
Re: Radiateur aansluitingen maten
ik zou het zo niet doen.
er zit een stop bij het thermostaat-huis en bovenop de kop van het blok.
deze (voorzichtig, evt warmstoken) los maken. Past bijv. een pijpje gasdraad in.
dan komt je verdamper in het primaire circuit.
Over de radiateur loop je het risico dat je verdamper steeds bevriest als de motor nog niet op temperatuur is
(thermostaat is dan nog dicht, en dus geen stroming door de radiateur).
er zit een stop bij het thermostaat-huis en bovenop de kop van het blok.
deze (voorzichtig, evt warmstoken) los maken. Past bijv. een pijpje gasdraad in.
dan komt je verdamper in het primaire circuit.
Over de radiateur loop je het risico dat je verdamper steeds bevriest als de motor nog niet op temperatuur is
(thermostaat is dan nog dicht, en dus geen stroming door de radiateur).
Re: Radiateur aansluitingen maten
En dan de retour op de cilinderkop, zit ook een "dop" die je eruit kunt draaien. (uit mijn blote hoofd tussen cilinder 4 en 5 ?)ik zou het zo niet doen.
er zit een stop bij het thermostaat-huis en bovenop de kop van het blok.
deze (voorzichtig, evt warmstoken) los maken. Past bijv. een pijpje gasdraad in.
dan komt je verdamper in het primaire circuit.
Over de radiateur loop je het risico dat je verdamper steeds bevriest als de motor nog niet op temperatuur is
(thermostaat is dan nog dicht, en dus geen stroming door de radiateur).
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 216
- Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: Radiateur aansluitingen maten
Ik had inderdaad het idee om de slang tussen radiateur en thermostaathuis en de slang onderin van de radiateur naar het motorblok te gebruiken. Mijn bedoeling was ook om de stop bovenin de kop te gebruiken (die met een 4 kante sleutel losgedraaid kan worden) maar deze was al gescheurd aan 1 kant waar je de dop in kan zetten. Dus bij de lichtste poging om hem te draaien scheurde deze bus gelijk. Dus bleef er naar mijn idee geen andere optie over.
De koelingproblemen bij koude motor had ik nog niet bij stil gestaan, dat gaat inderdaad wel een probleem vormen...
De koelingproblemen bij koude motor had ik nog niet bij stil gestaan, dat gaat inderdaad wel een probleem vormen...
-
- Clublid
- Berichten: 647
- Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
- Locatie: Huizen NH
Re: Radiateur aansluitingen maten
Ik start altijd op benzine en als de temperatuurmeter los komt zet ik de schakelaar naar lpg pas om. tot nog toe geen problemen gehad.
ik rijd ya126
ik heb geen haast
ik heb geen haast
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 880
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: Radiateur aansluitingen maten
idd die schroef uitboren. Zal misschien ook moeten op je cilinderkop. De mijn ging er met geen mogelijkheid uit en ik was toen niet in de gelegenheid om de plug van de cilinderkop uit te boren plus dat ik bang was om de boel te verzieken, kun je opeens niet meer rijden..
Ik heb toen aan de andere kant van thermostaathuis bij nap een gat met hetzelfde schroefdraad laten maken, geloof half duims en idd gasdraad, dus gewoon een nippel bij Doeland
(anders kijk je ff, is toch twee keer vallen )
Ik heb toen aan de andere kant van thermostaathuis bij nap een gat met hetzelfde schroefdraad laten maken, geloof half duims en idd gasdraad, dus gewoon een nippel bij Doeland
(anders kijk je ff, is toch twee keer vallen )
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Radiateur aansluitingen maten
Of je neemt bij van dam een nieuw huis, zit ook een thermostaat in.Ik heb toen aan de andere kant van thermostaathuis bij nap een gat met hetzelfde schroefdraad laten maken
Is niet de hoofdprijs.
of heb je het over de cilinderkop ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 216
- Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: Radiateur aansluitingen maten
Kijk, genoeg ideeen waar ik weer mee aan de slag kan. Uitboren en schroefdraadje (laten) tappen is ook een goed idee. En ik zag het inderdaad niet zitten om in de kop te gaan boren, mocht dit niet lukken, dan staat hij weer stil. En uiteraard is alles op te lossen, maar over 2 weekjes mogen we weer kinderen rond gaan rijden tijdens de huttenbouw, dus het zou jammer zijn als hij dan stil stond. De komende week ben ik zelf ook weg richting Engeland, dus dat we eind augustus weer verder er mee gaan. Er staat tenslotte geen druk op, hoewel het natuurlijk een hoop geld zal besparen als het er eenmaal in zit.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Radiateur aansluitingen maten
thermostaathuis:
aansluiting in cylinderkop tussen cylinder 4 en 5:
aansluiting in cylinderkop tussen cylinder 4 en 5:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
- jabami
- Cabine Coureur
- Berichten: 343
- Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Radiateur aansluitingen maten
Ik heb ooit eens een LPG installatie laten inbouwen.
Dat had met als volgt gedaan:
Uit de cilinderkop naar de verdamper, net als bij Peter80 (foto hierboven).
Terugvoerslang van de verdamper naar het aftapkraantje onder bij de waterpomp. (kraantje er natuurlijk uit.)
Ben nu een reservemotor aan het klaarmaken.
Natuurlijk ook de plug op de cilinderkop niet los kunnen krijgen en vierkantje dolgedraaid.
Uitgeboord met de grootste boor die in het vierkantje past (dacht 12 mm, maar weet dat niet zeker)
Een zo groot mogelijke boor centreert zichzelf is het vierkant.
Toen met een klein scherp beiteltje het restant (eigenlijk alleen nog de schroefdraad), losgetikt.
Dat zat helemaal niet vast en ging bijna uit zichzelf.
Het nadeel van zo'n (inwendig) vierkantje is natuurlijk, dat als je daar een vierkantsleutel insteekt
en je daar een beetje kracht op zet om het los te draaien, het vierkant, dat eigenlijk maar een dun wandje heeft,
als het ware uitzet, waardoor het juist vaster klemt.
De terugvoerslang maak ik nu ook op het thermostaathuis, net als bij Peter.
Jan
Dat had met als volgt gedaan:
Uit de cilinderkop naar de verdamper, net als bij Peter80 (foto hierboven).
Terugvoerslang van de verdamper naar het aftapkraantje onder bij de waterpomp. (kraantje er natuurlijk uit.)
Ben nu een reservemotor aan het klaarmaken.
Natuurlijk ook de plug op de cilinderkop niet los kunnen krijgen en vierkantje dolgedraaid.
Uitgeboord met de grootste boor die in het vierkantje past (dacht 12 mm, maar weet dat niet zeker)
Een zo groot mogelijke boor centreert zichzelf is het vierkant.
Toen met een klein scherp beiteltje het restant (eigenlijk alleen nog de schroefdraad), losgetikt.
Dat zat helemaal niet vast en ging bijna uit zichzelf.
Het nadeel van zo'n (inwendig) vierkantje is natuurlijk, dat als je daar een vierkantsleutel insteekt
en je daar een beetje kracht op zet om het los te draaien, het vierkant, dat eigenlijk maar een dun wandje heeft,
als het ware uitzet, waardoor het juist vaster klemt.
De terugvoerslang maak ik nu ook op het thermostaathuis, net als bij Peter.
Jan
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Radiateur aansluitingen maten
Water er uit.Het nadeel van zo'n (inwendig) vierkantje is natuurlijk, dat als je daar een vierkantsleutel insteekt
en je daar een beetje kracht op zet om het los te draaien, het vierkant, dat eigenlijk maar een dun wandje heeft,
als het ware uitzet, waardoor het juist vaster klemt.
Bout er in en vast lassen, warmte maakt gelijk de boel los.
Steeksleutel er op en draaien maar.
Zelfde als die in het thermostaathuis, is alu en dan stalen plug er in, gaat altijd goed vast rotten, toeffie warmte en ze komen gemakkelijk los.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 880
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: Radiateur aansluitingen maten
Ey Ruud,
Beetje off topic maar hoe krijg je die wartels van je remleidingen los? Toefje warmte levert geen soelaas, die ijzeren(!) wartels komen niet los van het trompetje...
Beetje off topic maar hoe krijg je die wartels van je remleidingen los? Toefje warmte levert geen soelaas, die ijzeren(!) wartels komen niet los van het trompetje...
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Radiateur aansluitingen maten
Remslang los van de remcilinder.
Moer waarmee je remslang vast zit in de beugel los maken.
Wartel remslang los draaien, zit je wartel vast, dan kan je de remslang draaien, hierbij dan ook steeds de moer van de beugel wat draaien
Klemmen van je draagarm er af waarmee je koperen leiding vast zit.
Bovenste wartel los draaien, zit deze ook vast, kan je koperen leiding draaien.
In de bandschroef klemmen en dan goed warm maken, sleutel er op en heen en weer jutteren, lukt bij mij altijd zo, komen ze echt los.
Moer waarmee je remslang vast zit in de beugel los maken.
Wartel remslang los draaien, zit je wartel vast, dan kan je de remslang draaien, hierbij dan ook steeds de moer van de beugel wat draaien
Klemmen van je draagarm er af waarmee je koperen leiding vast zit.
Bovenste wartel los draaien, zit deze ook vast, kan je koperen leiding draaien.
In de bandschroef klemmen en dan goed warm maken, sleutel er op en heen en weer jutteren, lukt bij mij altijd zo, komen ze echt los.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 880
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: Radiateur aansluitingen maten
OK, bedankt! Voor remcylinders idd een goede manier
Heb nu ernstige gesprekken met de wartels op de remleidingen van hoofdremcylinder + hydrovac...
Gelukkig kun je de banjobout losdraaien maar wil gewoon die wartels gangbaar heben.
Als je te hard draait dan kun je zomaar een leiding dubbelknikken.
Dus: complete leiding afnemen en dan kort bij wartel in bankschroef zetten en dan wartel radiaal heen en weer jutteren? (+ beetje draaien + beetje axiaal tikken)
Heb nu ernstige gesprekken met de wartels op de remleidingen van hoofdremcylinder + hydrovac...
Gelukkig kun je de banjobout losdraaien maar wil gewoon die wartels gangbaar heben.
Als je te hard draait dan kun je zomaar een leiding dubbelknikken.
Dus: complete leiding afnemen en dan kort bij wartel in bankschroef zetten en dan wartel radiaal heen en weer jutteren? (+ beetje draaien + beetje axiaal tikken)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten