aanschaf en inbouw gas

Zoekt u nou net dat specifieke onderdeel, of heeft u hulp nodig?

Moderators: ruben, Thomas

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: aanschaf en inbouw gas

Berichtdoor Dikkie » za 08 aug 2015 17:45

Niet vergeten: omvormer(tje) voor 24V-> 12V.
al dat LPG-spul is 12V.
Heb het al vaker geroepen.

Een nooddraadje naar 1 accu met schakelaar, geeft je omvormer de geest kan je toch nog verder.
Deze suggestie wek ik nooit, want jij en ik zien het als een noodmodus, maar anderen doen dit permanent.. en dat vinden accu's toch niet zo tof! :)
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: aanschaf en inbouw gas

Berichtdoor Hoppa69 » za 08 aug 2015 20:26

en dat vinden accu's toch niet zo tof! :)
Maar das dan niet mijn accu. :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: aanschaf en inbouw gas

Berichtdoor Dafinknouleuk » di 11 aug 2015 23:24

Mijn accu's zijn nu bijna 8 jaar en spul werkt nog steeds incl een illegale aftakking voor de lpg spoeltjes..
Was bij aanschaf al zo, nooit de moeite genomen om het op de omvormer aan te sluiten (die ik heb voor de 27mc)

Denk zelf dat het wel meevalt omdat dat spul toch vrijwel alleen maar aan staat als de dynamo stroom levert. Die tijd dat je met de motor uit het contact aan hebt is (bij mij) bijzonder kort (of is dat een onjuiste veronderstelling dat als de accu's gevoed worden dat een ongelijke beasting minder 'erg' is?)
En met mijn 120 Ah accu's is de ongelijke belasting voor die twee spoeltjes ook best klein denk ik.

Maar eerlijk is eerlijk, accu's in serie moet je niet scheef gaan belasten. Dus ook niet los van elkaar gaan opladen maar parallel zetten als je een 12V oplader hebt (zoals ik).

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: aanschaf en inbouw gas

Berichtdoor Dikkie » wo 12 aug 2015 00:21

Anton,
of de dynamo wel of niet levert maakt niets uit, een scheve belasting betekent altijd dat 1 accu (de meer belaste van de 2) op den duur zijn capaciteit zal verliezen. Dit word, zolang de accu nog 'leeft', opgevangen door de andere accu en zal niet zo snel opvallen.
Opladen doe je juist los van elkaar om te garanderen dat ze, naar hun huidige capaciteit, altijd 100% zijn.. maar ik moet wel eerlijk bekennen dat sinds de accu's in mijn daf liggen (ik meen sinds 2011 of 12), ik ze niet meer aan een lader heb gehad. Dat doet de dynamo wel voor me ;)

En ja eerlijk is eerlijk, een hele kleine belasting (zoals die 2 spoeltjes) zal niet snel opvallen.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikke-Daf
Matgroentje
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 14 sep 2015 22:33

Re: aanschaf en inbouw gas

Berichtdoor Dikke-Daf » ma 14 sep 2015 23:44

Voor alle mensen die plannen hebben met gas inbouw!

Ik raad dit ten zeerste af!
Het zal de levensduur aanmerkelijk beperken omdat de hercules motoren hier eigenlijk niet geschikt voor zijn!
Een hercules motor houd het ( indien er goed 1e echelonsonderhoud word gepleegd ) langer vol dan de eigenaar zelf!
Er mag eveneens niet van de originele smering worden afgeweken want dan is het ook gauw over!
Dus geen synthetische olie gebruiken!
Total en Mobil hebben goede alternatieven indien u geen Nato olie in voorraad heeft.
Er zullen mensen zijn die prima op gas rijden en dit uit puur economische redenen hebben gedaan en niets anders willen want van 1:2 op benzine word niemand vrolijk!
De vroegere Hercules leverancier die ze in kratten naar Nederland liet transporteren raadde dit al ten zeerste af!
Het manco is te de veel te hoge bedrijfstemperatuur! Het 328 is nog zwakker dan het WEB blok omdat hij is opgeboord zonder extra voorzieningen in de koeling!
De oude krijgsmacht chauffeurs kunnen beamen dat het zomers niet te harden was achter het stuur ( erg warm )
Indien je het terrein in gaat ( heuvelachtig ) merk je ook dat de temperatuur omhoog gaat!
Indien je op gas rijd en ook nog synthetische olie gebruikt beschadigd dit onomkeerbaar de binnenste motoronderdelen. Kleppen en klepstoters zijn het eerste naar Onze lieve heer!

Groet

Gebruikersavatar
jabami
Cabine Coureur
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: aanschaf en inbouw gas

Berichtdoor jabami » di 15 sep 2015 08:33

Voor alle mensen die plannen hebben met gas inbouw!

Ik raad dit ten zeerste af!


Groet
Ben het niet helemaal met je eens.

11 jaar geleden mijn 328 gekocht met 42.000 km op de teller.
LPG laten inbouwen.
Staat nu op 75.000.
Al die jaren geen enkel probleem na ombouwen naar normale bougies.
Motor loopt nog steeds als een zonnetje.
Begint wel vermogen te verliezen, wegens afname van compressiedruk.
Maar dat vind ik normaal bij deze km stand.

Natuurlijk.
Als ik b.v. 500 km (of nog minder) per jaar zou rijden, reed in nog steeds origineel op benzine.
Maar met 3000 km per jaar, reken het verschil maar uit.
33.000 km op benzine of LPG.

Maar dat het rijden op LPG ten koste van de motor gaat,
ben ik dus helemaal niet met je eens.

Je moet er natuurlijk wel goed voor zorgen.
En dat doe ik ook.

Wat de smering betreft ben ik het wel met je eens.
Gebruik altijd Total Rubia SAE 30
Een ouderwetse heel licht gedoopte monograde olie.


Jan.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: aanschaf en inbouw gas

Berichtdoor peter80 » di 15 sep 2015 14:55

Met de huidige afstelling in mijn 314 met 328 motor heb ik een bedrijfstemperatuur rond de 80 graden en een verbruik rond de 1:2,5.
Op benzine is de bedrijfstemperatuur een paar graden hoger.
Als de motor moet werken (helling op) blijf ik nog steeds onder de 90 graden op lpg.
Ook ik rij op dezelfde total olie als Jan
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: aanschaf en inbouw gas

Berichtdoor Hoppa69 » di 15 sep 2015 20:25

Stook al jaren gas in de 126 met 328 motor, veel kilometers maak ik niet maar nu laatst op de oirschotse heide, heeft ie in het mulle zand zijn best gedaan op LPG en de temperatuur liep niet verder op dan 90 graden bij een zonnige dag.

Door al dat ketelsteen, stukjes roest en gietijzer gietsels die bij de meeste in hun blok zitten en dichte radiateuren denk ik eerder dat daar het kwaad zit met de hogere temperaturen.

Bij olie is het belangrijk dat het een minerale olie is en dat er genoeg zddp (zink) in zit.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.


Terug naar “Gevraagd”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten