Pagina 1 van 1

schakelen dikke daf

Geplaatst: di 23 jun 2015 21:29
door dafya126
soms vliegen de gebraden kippen je muil in
lang geleden het laatst gereden met een dikke daf en heb nu het verzoek gekregen als chauffeur op te treden.
mijn dubbel klutsen zal wel stroef geworden zijn maar zachies an dan blijft het heel.
Opschakelen lukt me zo wel maar hoe was het ook weer terug bv van 4 naar 3?
voor mijn gevoel was het zo ongeveer
in toeren laten zakken tot /-1300 in 4 koppeling in naar vrij koppeling op tussen-gas tot ruim 2000, koppeling in en naar 3 laten lopen zonder knarsen koppeling op .

wie heeft advies afgezien van eerst weer even een rustig stukje oefenen

Re: schakelen dikke daf

Geplaatst: vr 26 jun 2015 22:01
door Dikkedaf
Wat je kunt stellen is hoe hoger het toerental van de versnelling waarvan je komt, des te meer tussengas moet je geven. Je kunt op gehoor schakelen, als je het lijkt alsof het geluid/toerental van de motor "uitdooft" van het tussengas geven, tik je de pook terug. Uiteindelijk: niet te veel bij nadenken!

Re: schakelen dikke daf

Geplaatst: za 27 jun 2015 02:33
door Mar2
Uiteindelijk: niet te veel bij nadenken!
Het is voor mij te lang geleden om er iets exacts van te zeggen, maar dat 'niet bij nadenken' staat me wel bij. Mijn instructeur sloeg met een stok op de motorkap om aan te geven wat het schakel- en tussengasmoment was. Het was meer een gevoelsmatige zaak en een op te pakken ritme, dan een exact beredeneerbare handeling, kan ik me herinneren. Veel doen was het motto. Maar de algemene beschrijving van de TS klopt volgens mij wel, hoewel ik me die 2000 eerder als 2800 kan herinneren.