schakelen dikke daf

Over allerhande techniek, niet persé de 126

Moderator: ruben

dafya126
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:20
Locatie: deventer

schakelen dikke daf

Berichtdoor dafya126 » di 23 jun 2015 21:29

soms vliegen de gebraden kippen je muil in
lang geleden het laatst gereden met een dikke daf en heb nu het verzoek gekregen als chauffeur op te treden.
mijn dubbel klutsen zal wel stroef geworden zijn maar zachies an dan blijft het heel.
Opschakelen lukt me zo wel maar hoe was het ook weer terug bv van 4 naar 3?
voor mijn gevoel was het zo ongeveer
in toeren laten zakken tot /-1300 in 4 koppeling in naar vrij koppeling op tussen-gas tot ruim 2000, koppeling in en naar 3 laten lopen zonder knarsen koppeling op .

wie heeft advies afgezien van eerst weer even een rustig stukje oefenen

Dikkedaf
Hercules Held
Berichten: 112
Lid geworden op: do 24 apr 2008 13:08
Locatie: Dalerveen

Re: schakelen dikke daf

Berichtdoor Dikkedaf » vr 26 jun 2015 22:01

Wat je kunt stellen is hoe hoger het toerental van de versnelling waarvan je komt, des te meer tussengas moet je geven. Je kunt op gehoor schakelen, als je het lijkt alsof het geluid/toerental van de motor "uitdooft" van het tussengas geven, tik je de pook terug. Uiteindelijk: niet te veel bij nadenken!
De YA 318, mother of the "Dikke Daf"

Mar2
Hercules Held
Berichten: 134
Lid geworden op: di 13 jan 2015 15:57

Re: schakelen dikke daf

Berichtdoor Mar2 » za 27 jun 2015 02:33

Uiteindelijk: niet te veel bij nadenken!
Het is voor mij te lang geleden om er iets exacts van te zeggen, maar dat 'niet bij nadenken' staat me wel bij. Mijn instructeur sloeg met een stok op de motorkap om aan te geven wat het schakel- en tussengasmoment was. Het was meer een gevoelsmatige zaak en een op te pakken ritme, dan een exact beredeneerbare handeling, kan ik me herinneren. Veel doen was het motto. Maar de algemene beschrijving van de TS klopt volgens mij wel, hoewel ik me die 2000 eerder als 2800 kan herinneren.


Terug naar “Techniek algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast