Hoi allemaal,
Op het volkswagen forum waren er wat lichtelijke paniek vragen over deze legerverf voor de ex defensiebusjes die zijn geschuurd en opgeknapt waaronder ook mijn ex defensie busje.
Ik weet dat vw deze giftige lak niet fabrieksnieuw heeft gebruikt in de begin jaren 80 tot 90.
Maar Hoe zit dat met al de type Daf voertuigen en het overige gebruikte legermateriaal wat wel diverse malen is over geschilderd door defensie?.
Weet iemand van hier hoe dit nou precies zit met die verf en het risico ?
Groeten Ronald
chroom 6 legerverf
Moderator: ruben
- wesley
- Cabine Coureur
- Berichten: 393
- Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
- Locatie: Etten-leur
- Contacteer:
Re: chroom 6 legerverf
Hier kun je wat info vinden:
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/C/Chroom ... rf_en_CARC
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/C/Chroom ... rf_en_CARC
Grtn v/d Ouwe Daf
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: chroom 6 legerverf
Zou dat niet te maken kunnen hebben met het schilderen en of spuiten van die zooi.
Eenmaal hard lijkt het mij niet veel kwaad meer kunnen, maar kan het mis hebben natuurlijk.
Daarna weer gaan schuren kan weer tot problemen leiden.
Maar nogmaals, is mijn gedachten.
Eenmaal hard lijkt het mij niet veel kwaad meer kunnen, maar kan het mis hebben natuurlijk.
Daarna weer gaan schuren kan weer tot problemen leiden.
Maar nogmaals, is mijn gedachten.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
- wesley
- Cabine Coureur
- Berichten: 393
- Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
- Locatie: Etten-leur
- Contacteer:
Re: chroom 6 legerverf
Schilderen of spuiten is idd een probleem, maar lassen, boren, slijpen, schuren is net zo ernstig omdat daardoor de chroom 6 weer vrij komt. Maar dagelijks met het spul werken is uiteraard weer anders als een aantal voertuigen restaureren. Er is geen permanent frequente bloodstelling.
Grtn v/d Ouwe Daf
Re: chroom 6 legerverf
Ik heb navraag gedaan bij het informatiepunt, die heeft mijn vraag doorgezet bij het Ministerie van Defensie. Het antwoord dat ik daar vandaag op kreeg interesseert jullie wellicht:
"[...]De DAF YA 126 staat op onze lijst als Chroom 6 verdacht. Er is weinig tot niets terug te vinden over de coating van dit voertuig, omdat archieven niet meer bestaan.
Ik ken de YA-126 zelf wel, omdat ik destijds bij de TD heb gewerkt waar deze voertuigen regelmatig voor onderhoud kwamen. De primerlaag bestond uit een geel / groene kleur, wat meestal aangeeft dat er Chroom 6 is gebruikt. Voor 2001 werd daar niet veel aandacht aan besteedt, anders dan werd gewerkt met stofmaskers.
Er zit geen CARC laag op dit voertuig, omdat CARC werd gebruikt voor Amerikaanse voertuigen die in NL werden onderhouden.
Ik heb bij onze afdeling landsystemen inmiddels navraag gedaan (met kenteken) naar meer informatie over de Chroomlaag.
[...]
Ik raad u aan om de juiste beschermingsmiddelen te gebruiken bij het bewerken van de primerlaag. Dit houdt in adequate adembescherming, handschoenen, stofafzuiging en wegwerpoverals.
Dit is volledig uw eigen verantwoordelijkheid omdat u eigenaar bent van het voertuig.[...]"
Als ik nog meer info krijg zal ik het plaatsen. Ik ga er ondertussen maar vanuit dat er Chroom 6 is gebruikt, dan kan het alleen maar meevallen. Die troep wil je niet in je systeem krijgen.
Al zijn er bronnen die zeggen dat de doe-het-zelver niets te vrezen heeft: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/wat ... ~a3722490/. Trek je eigen conclusies.
"[...]De DAF YA 126 staat op onze lijst als Chroom 6 verdacht. Er is weinig tot niets terug te vinden over de coating van dit voertuig, omdat archieven niet meer bestaan.
Ik ken de YA-126 zelf wel, omdat ik destijds bij de TD heb gewerkt waar deze voertuigen regelmatig voor onderhoud kwamen. De primerlaag bestond uit een geel / groene kleur, wat meestal aangeeft dat er Chroom 6 is gebruikt. Voor 2001 werd daar niet veel aandacht aan besteedt, anders dan werd gewerkt met stofmaskers.
Er zit geen CARC laag op dit voertuig, omdat CARC werd gebruikt voor Amerikaanse voertuigen die in NL werden onderhouden.
Ik heb bij onze afdeling landsystemen inmiddels navraag gedaan (met kenteken) naar meer informatie over de Chroomlaag.
[...]
Ik raad u aan om de juiste beschermingsmiddelen te gebruiken bij het bewerken van de primerlaag. Dit houdt in adequate adembescherming, handschoenen, stofafzuiging en wegwerpoverals.
Dit is volledig uw eigen verantwoordelijkheid omdat u eigenaar bent van het voertuig.[...]"
Als ik nog meer info krijg zal ik het plaatsen. Ik ga er ondertussen maar vanuit dat er Chroom 6 is gebruikt, dan kan het alleen maar meevallen. Die troep wil je niet in je systeem krijgen.
Al zijn er bronnen die zeggen dat de doe-het-zelver niets te vrezen heeft: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/wat ... ~a3722490/. Trek je eigen conclusies.
Terug naar “Techniek algemeen”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten