chroom 6 legerverf

Over allerhande techniek, niet persé de 126

Moderator: ruben

ronald.k
Knipperlichtje
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 09:53

chroom 6 legerverf

Berichtdoor ronald.k » vr 05 jun 2015 09:55

Hoi allemaal,

Op het volkswagen forum waren er wat lichtelijke paniek vragen over deze legerverf voor de ex defensiebusjes die zijn geschuurd en opgeknapt waaronder ook mijn ex defensie busje.
Ik weet dat vw deze giftige lak niet fabrieksnieuw heeft gebruikt in de begin jaren 80 tot 90.
Maar Hoe zit dat met al de type Daf voertuigen en het overige gebruikte legermateriaal wat wel diverse malen is over geschilderd door defensie?.
Weet iemand van hier hoe dit nou precies zit met die verf en het risico ?

Groeten Ronald

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: chroom 6 legerverf

Berichtdoor wesley » vr 05 jun 2015 11:03

Grtn v/d Ouwe Daf

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: chroom 6 legerverf

Berichtdoor Hoppa69 » vr 05 jun 2015 20:08

Zou dat niet te maken kunnen hebben met het schilderen en of spuiten van die zooi.
Eenmaal hard lijkt het mij niet veel kwaad meer kunnen, maar kan het mis hebben natuurlijk.
Daarna weer gaan schuren kan weer tot problemen leiden.
Maar nogmaals, is mijn gedachten.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: chroom 6 legerverf

Berichtdoor wesley » vr 05 jun 2015 22:00

Schilderen of spuiten is idd een probleem, maar lassen, boren, slijpen, schuren is net zo ernstig omdat daardoor de chroom 6 weer vrij komt. Maar dagelijks met het spul werken is uiteraard weer anders als een aantal voertuigen restaureren. Er is geen permanent frequente bloodstelling.
Grtn v/d Ouwe Daf

Bas
Knipperlichtje
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 15 jan 2016 12:41
Locatie: Mijdrecht

Re: chroom 6 legerverf

Berichtdoor Bas » ma 25 jan 2016 13:20

Ik heb navraag gedaan bij het informatiepunt, die heeft mijn vraag doorgezet bij het Ministerie van Defensie. Het antwoord dat ik daar vandaag op kreeg interesseert jullie wellicht:

"[...]De DAF YA 126 staat op onze lijst als Chroom 6 verdacht. Er is weinig tot niets terug te vinden over de coating van dit voertuig, omdat archieven niet meer bestaan.
Ik ken de YA-126 zelf wel, omdat ik destijds bij de TD heb gewerkt waar deze voertuigen regelmatig voor onderhoud kwamen. De primerlaag bestond uit een geel / groene kleur, wat meestal aangeeft dat er Chroom 6 is gebruikt. Voor 2001 werd daar niet veel aandacht aan besteedt, anders dan werd gewerkt met stofmaskers.

Er zit geen CARC laag op dit voertuig, omdat CARC werd gebruikt voor Amerikaanse voertuigen die in NL werden onderhouden.

Ik heb bij onze afdeling landsystemen inmiddels navraag gedaan (met kenteken) naar meer informatie over de Chroomlaag.
[...]
Ik raad u aan om de juiste beschermingsmiddelen te gebruiken bij het bewerken van de primerlaag. Dit houdt in adequate adembescherming, handschoenen, stofafzuiging en wegwerpoverals.
Dit is volledig uw eigen verantwoordelijkheid omdat u eigenaar bent van het voertuig.[...]"


Als ik nog meer info krijg zal ik het plaatsen. Ik ga er ondertussen maar vanuit dat er Chroom 6 is gebruikt, dan kan het alleen maar meevallen. Die troep wil je niet in je systeem krijgen.

Al zijn er bronnen die zeggen dat de doe-het-zelver niets te vrezen heeft: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/wat ... ~a3722490/. Trek je eigen conclusies.


Terug naar “Techniek algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten