"stroom" op het blok

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

"stroom" op het blok

Berichtdoor Kees64 » zo 12 apr 2015 09:59

Hallo,
De temperatuur begint weer te stijgen dus we kunnen weer gaan "knutselen"
Tijdens de laatste technische dag heb ik onder het wakend oog van Peter nieuwe bougiekabels gesoldeerd.
Ondertussen ook een verdelerkap weer voorzien van messingstaafjes. Daf gestart en liep heel mooi op 6 cilinders :D :D
Eindelijk......Maar als ik een klein stukje gereden heb begint hij slecht te lopen (onregelmatig maar wel op 6 cilinders). Wat me opvalt is dat ik stroom op het blok voel. Van Peter al de tip gekregen om de massastrips te controleren. Hij had is gezien hoe vet alles aan de onderkant was.. :oops:
Strip / aansluitingen bij het blok en versnellingsbak schooongemaakt. helaas geen resultaat.
iemand nog een suggestie?
Kan het zijn dat ik misschien toch de ontsteking nog wat moet verdraaien?
Misschien toch de kleppen nog een keer nastellen??
Voor mijn gevoel... de laatste loodjes, we zijn er bijna :D :D (hoop ik)

bvd
Kees

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: "stroom" op het blok

Berichtdoor Dafinknouleuk » ma 13 apr 2015 08:52

Klink mij toch als bobine/weerstand in de oren dat zijn twee componenten die temperatuurgevoelig zijn.

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: "stroom" op het blok

Berichtdoor montji » ma 13 apr 2015 10:35

Zijn de kleppen netjes gesteld?
Spanning op het motorblok,hoe heb je dat gemeten?
Temperatuur gevoelige componenten in de ontsteking,bobine eventueel condensator,een slecht contact in de ontsteking kan ook de boosdoener zijn.

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: "stroom" op het blok

Berichtdoor montji » ma 13 apr 2015 17:36

Ter aanvulling op het laatste,ik zou ook het primaire spanningscircuit goed controleren op slechte contacten .
Dus vanaf de ontsteking via de ontstekingsschakelaar(berucht) naar zekering kast.
Controleren op slechte verbindingen,door gesoldeerde draden gaan altijd los zitten en branden in.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: "stroom" op het blok

Berichtdoor Kees64 » ma 13 apr 2015 17:53

Zijn de kleppen netjes gesteld?
Spanning op het motorblok,hoe heb je dat gemeten?
Temperatuur gevoelige componenten in de ontsteking,bobine eventueel condensator,een slecht contact in de ontsteking kan ook de boosdoener zijn.
Klink mij toch als bobine/weerstand in de oren dat zijn twee componenten die temperatuurgevoelig zijn.
Spanning op het motorblok:
Als de motor loopt en ik pak een bougiedop vast (controle welke cilinder er niet meewerkte) voel ik een "stroompje". Nou lijkt me dat er flink wat stroom door de bougiekabel gaat maar lijkt me toch dat je die niet kunt voelen aan de dop??


Kleppen:
Heb ik gesteld. Weet nog wel dat van cilinder 2 de kleppen gigantisch verkeerd stonden..... maar zal toch de boel weer is controleren. Zou kunnen dat ik zelf de mist in ben gegaan bij cilinder 2 (niet op het juiste punt gezet om te stellen)
Misschien toch de ontsteking is vewisselen met die erin zat toen ik hem kocht........ nog samen verwisseld met Gerard omdat de motor niet goed liep (zonder resultaat maar de nieuwe ontsteking laten zitten)

groet
Kees

dafya126
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 212
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:20
Locatie: deventer

Re: "stroom" op het blok

Berichtdoor dafya126 » ma 13 apr 2015 20:19

Zijn de kleppen netjes gesteld?
Spanning op het motorblok,hoe heb je dat gemeten?
Temperatuur gevoelige componenten in de ontsteking,bobine eventueel condensator,een slecht contact in de ontsteking kan ook de boosdoener zijn.
Klink mij toch als bobine/weerstand in de oren dat zijn twee componenten die temperatuurgevoelig zijn.
Spanning op het motorblok:
Als de motor loopt en ik pak een bougiedop vast (controle welke cilinder er niet meewerkte) voel ik een "stroompje". Nou lijkt me dat er flink wat stroom door de bougiekabel gaat maar lijkt me toch dat je die niet kunt voelen aan de dop??


Kleppen:
Heb ik gesteld. Weet nog wel dat van cilinder 2 de kleppen gigantisch verkeerd stonden..... maar zal toch de boel weer is controleren. Zou kunnen dat ik zelf de mist in ben gegaan bij cilinder 2 (niet op het juiste punt gezet om te stellen)
Misschien toch de ontsteking is vewisselen met die erin zat toen ik hem kocht........ nog samen verwisseld met Gerard omdat de motor niet goed liep (zonder resultaat maar de nieuwe ontsteking laten zitten)
groet
Kees
bougiekabels voeren alleen een zeer hoge spanning zo uit het hoofd zo'n 20.000 Volt en bijna geen stroom
spanning voelen op de bougiedop is niet ongevaarlijk!
je kunt er letterlijk een doodklap van krijgen als je rikketik daar niet zo goed tegen kan.
in principe horen je kappen volledig te isoleren als je echt prik voelt moet dien tengevolge je vonk slecht zijn omdat energie via jouw vingers wegvloeit

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: "stroom" op het blok

Berichtdoor montji » ma 13 apr 2015 20:54

Ik begrijp uit je verhaal dat je andere/kunststof bougie kappen hebt gemonteerd,ja bij een draaiende motor kan je inderdaad stroom voelen of een behoorlijke opdonder krijgen.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: "stroom" op het blok

Berichtdoor Kees64 » ma 13 apr 2015 21:26

Ik begrijp uit je verhaal dat je andere/kunststof bougie kappen hebt gemonteerd,ja bij een draaiende motor kan je inderdaad stroom voelen of een behoorlijke opdonder krijgen.
Dus "goed nieuws"........ is normaal dat ik een stroompje voel!
Weer iets dat uitgesloten kan worden.

Groet
Kees

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: "stroom" op het blok

Berichtdoor ruben » ma 13 apr 2015 22:55

geen idee, maar als dat normaal is zou ik die ontsteking er niet op willen hebben.
Weerstand van een ontstekings kabel kan misschien ook verminderen van warmte, zeker met oudere kabels.
Wel denk ik dat als je stroom voelt dat betekent dat de stroom makkelijker door jou voelt dan door misschien de massastrips.
radioafgeschermde kabels zijn ook erg leuk als de buitenmaltel wat rafelt en door trillen van de motor af en toe door de isolatie van de kabel rikt en zo de boel aan massa gooit, zo maar wat opties.

Kleppen zou kunnen als ze te krap staan.


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten