aankopen daf ya 126 tikkende motor oorzaak?

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Kuiper
Matgroentje
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 18 feb 2015 10:05

aankopen daf ya 126 tikkende motor oorzaak?

Berichtdoor Kuiper » wo 18 feb 2015 22:07

Hallo,

Ik ga van het weekend naar een daf ya126 kijken. Eigenaar gebeld en klinkt in mijn oren niet slecht wel wat werk : 1 band wat uitgedroogd 2 reserve moeten ook vervangen worden , wat roest maar niet rot , al ruim 15 jaar eigenaar , remmen verliezen af en toe vacuum voor rembekrachtiging, heeft wel laatste tijd buiten gestaan maar dafje rijdt gewoon loopt op lpg. Bovenstaande werkzaamheden lijken mij allemaal wel mee te vallen. Alleen net een belletje gehad dat na het tanken van de daf bij het terug rijden een tikkend geluid bij de motor vandaan komt. Uitleg vande man : stationair geen geluid maar bij bepaald toerental wel. Nou kan ik er zelf niet zo veel mee zonder het zelf gehoord te hebben maar komt zoiets wel eens voor bij een ya 126 ? Aangezien er niet veel meer mee gereden wordt meschien kleppen stellen? ook heb ik nog geen ervaring met legervoertuigen dus weet niet of er iemand nog goede tips heeft voor aankoop waar op te letten e.d.?

Alvast bedankt

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: aankopen daf ya 126 tikkende motor oorzaak?

Berichtdoor Dafinknouleuk » wo 18 feb 2015 22:33

Kan zoveel zijn maar als het rechts (bij de uitlaat) beter te horen is als aan de andere kant dan zou ik idd denken aan kleppen/stoters die wat blijven hangen.
Links zou het de aandrijving van de brandstofpomp kunnen zijn gok ik.

Een gerafelde V snaar of een ingedeukte kooi van de dynamo wil ook nog wel eens bangmakende geluiden opleveren.

Ergens op dit forum zwerft nog wel een topic va deblijedafrijder met aandachtspunten. Maar hier kun je ook kijken:

http://www.legervoertuigen.nl/daf/vankopentotrijden.htm

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: aankopen daf ya 126 tikkende motor oorzaak?

Berichtdoor Hoppa69 » wo 18 feb 2015 22:55

Heb er ook wel is een tik in gehad.
Werd elke versnelling hoger ook erger.
Waren de zuigers naar de zuigerhemel. :cry:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Kuiper
Matgroentje
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 18 feb 2015 10:05

Re: aankopen daf ya 126 tikkende motor oorzaak?

Berichtdoor Kuiper » wo 18 feb 2015 23:10

Als ik zaterdag ga kijken zal ik eens goed luisteren en proberen om het te lokaliseren. Mocht het een zelfde verhaal zijnals hoppa dan wordt het hem denk ik niet :o

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: aankopen daf ya 126 tikkende motor oorzaak?

Berichtdoor Dikkie » do 19 feb 2015 06:54

Je kan verschillende tikjes hebben.. als het echt klinkt alsof er een knikker in je blok heen en weer schiet (als je vermogen vraagt) dan staat je ontsteking te vroeg.

Je kleppen kunnen versleten zijn cq. blijven hangen, het kooitje van je dynamo kan iets ingedeukt zijn (maakt ook een bizar geluid!), en waar ik nu weer last van heb: je uitlaatspruitstuk kan lekken langs de zijkant van het blok ter hoogte van zuigers 1 en 6.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Kuiper
Matgroentje
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 18 feb 2015 10:05

Re: aankopen daf ya 126 tikkende motor oorzaak?

Berichtdoor Kuiper » do 19 feb 2015 08:56

Kooi van de dynamo ingedeukt dat heb ik nog nooit gehoord maar dat zal zeker een raar geluid maken. Ik ga zaterdag toch kijken en goed luisteren hoop er achter te kunnen komen wat het is en bij welke toerentallen/ versnelling / snelheid het opkomt. En weet iemand hoeveel compressie het blok moet hebben psi/bar ? En wat het minimale is of maximale afwijking ? En ben benieuwd naar de maximale hoogte van de ya126 als de zeilen eraf zijn en ruit plat.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: aankopen daf ya 126 tikkende motor oorzaak?

Berichtdoor Dikkie » do 19 feb 2015 21:36

Compressie is meen ik minimaal 5.5, maar 7 is ook echt wel haalbaar hoor. Hoogte staat vermeld in de VTH9-326, te downloaden op de site ;)

Edit: uiteraard is de eenheid hierin bar!
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Remco K.
Knipperlichtje
Berichten: 49
Lid geworden op: di 18 feb 2014 22:44
Locatie: IJmuiden

Re: aankopen daf ya 126 tikkende motor oorzaak?

Berichtdoor Remco K. » vr 20 feb 2015 12:46

Hallo, heb ooit ook een tikkende motor gehad. Het geluid leek erop of iemand met een metalen staaf ritmisch op de motor stond te tikken. Geluid kwam van achteruit. Bleek een kapotte drijfstanglager te zijn.... Heb toen gelijk maar een heel ander blok erin gehangen, heb tot nu toe nog geen tijd gehad om het euvel te verhelpen, maar schijnt een pittig klusje te zijn.
Succes!

Kuiper
Matgroentje
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 18 feb 2015 10:05

Re: aankopen daf ya 126 tikkende motor oorzaak?

Berichtdoor Kuiper » vr 20 feb 2015 12:59

Ik hoop niet dat het dat is maar als dat lager is hoor je dat geluid dan altijd? Of alleen bij rijden als de motor vermogen moet leveren?

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: aankopen daf ya 126 tikkende motor oorzaak?

Berichtdoor Hoppa69 » vr 20 feb 2015 13:11

maar schijnt een pittig klusje te zijn.
Als er iets wel simpel in elkaar zit, dan zijn dat onze motoren wel.
Das maar goed ook, kan er ook minder stuk.

Als je enkel een drijfstanglager wil doen, kan je naar mijn weten onder de auto doen.
Moet de rest wel in orde zijn natuurlijk.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Remco K.
Knipperlichtje
Berichten: 49
Lid geworden op: di 18 feb 2014 22:44
Locatie: IJmuiden

Re: aankopen daf ya 126 tikkende motor oorzaak?

Berichtdoor Remco K. » vr 20 feb 2015 13:36

Tik was aanwezig zodra de motor begon te lopen. Bij het opvoeren van het toerental nam tevens het ritme van het tikken toe.
Was niet zo maar een tikje hoor, maar echt of er iemand met een zware ijzeren staaf op het blok stond te timmeren...

Remco K.
Knipperlichtje
Berichten: 49
Lid geworden op: di 18 feb 2014 22:44
Locatie: IJmuiden

Re: aankopen daf ya 126 tikkende motor oorzaak?

Berichtdoor Remco K. » vr 20 feb 2015 13:37

Beste Hoppa,

Blok ligt al uit de wagen. Zal hem binnenkort eens openhalen om te zien wat er loos is. Maar mocht het zich ooit weer eens voordoen, doe ik het zeker vanaf de onderkant!

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: aankopen daf ya 126 tikkende motor oorzaak?

Berichtdoor Hoppa69 » vr 20 feb 2015 17:16

Hier een foto om te zien dat het onder de wagen kan.

Afbeelding

Hier een foto van mijn tik in het blok en dat maal 6.

De eerste cilinder het minst en de laatste de meeste schade, cilinder 6 krijgt de minste koeling zo geheel achterin.

Afbeelding

Heb een hoon door de cilinders gehaald, nieuwe zuigers er in en hij doet het nog steeds. 8)

Wat nou revisiebedrijf en uitboren, knallen met die zooi. :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Kuiper
Matgroentje
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 18 feb 2015 10:05

Re: aankopen daf ya 126 tikkende motor oorzaak?

Berichtdoor Kuiper » vr 20 feb 2015 18:04

oke mensen heb weer nieuws. Heb de beste man gebeld en hij heeft het nog even uitgelegd het tikkende geluid is er niet als hij stationair loopt en ook niet bij constante snelheid. Het tikkende geluid is er alleen bij optrekken of te wel vermogen leveren. Nou was er al een reactie dat dit kan komen door een te vroege ontsteking. Dus de vraag is omdat de rembekrachtiging af en toe vacuum verliest zou dit ook de ontsteking kunnen beinvloeden dat daar het tikken vandaan komt? Hoe kun je makkelijk controleren of dit de ontsteking is ? Zou de motor dan ook dit geluid moeten maken als deze in neutraal staat en dan gas geeft of echt alleen onder belasting ?

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: aankopen daf ya 126 tikkende motor oorzaak?

Berichtdoor Dikkie » vr 20 feb 2015 20:50

Ontstekingstijdstip afstellen volgens het boekje en dan op gehoor. Als die te vroeg staat klinkt het echt als een knikker in je blok, en dat gebeurt doorgaans alleen als je vermogen vraagt, dus met belasting (aandrijving).
Rembekrachtiging is ook een leuke: de motor heeft het meeste vacuum als-ie stationair draait. Mijn ervaring is dat hij het beste remt op lagere toeren, oftewel als je er aan toekomt, koppeling intrappen en gas loslaten als je remt ;)
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 12 gasten