verlichting en reflectoren aanhanger.

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

Gebruikersavatar
Ad Reijnders
Hercules Held
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jan 2014 18:34
Locatie: Putte

verlichting en reflectoren aanhanger.

Berichtdoor Ad Reijnders » ma 05 jan 2015 05:22

ik ben bezig met mijn aanhanger in orde te maken. De originele verlichting zit hier nog op, inclusief oorlogsverlichting. Nu valt mij op dat mijn aanhanger niet voorzien is van breedtelichtjes, terwijl hij toch breder is dan 1,60 m. (grootste breedte, over de spatborden) Verder zitten er ook geen lengtedriehoeken op, wat volgens mij toch verplicht is voor een aanhanger. Ook de oranje zijreflectoren ontbreken. Zoekend op het internet kom ik heel veel polynorm-aanhangers tegen die geen breedteverlichting, geen lengtedriehoeken en geen zijreflectoren hebben. Is er een uitzondering voor onze aanhangers, of moeten ze toch gewoon voldoen aan de wettelijke eis voor aanhangers ??

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: verlichting en reflectoren aanhanger.

Berichtdoor wesley » di 06 jan 2015 17:34

Hallo Ad,

Op de RDW site kun je alles terugvinden.

Aanhanger <750kg geen eigen kenteken: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 06-01-2015

Aanhanger >750kg met eigen kenteken:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 06-01-2015
Grtn v/d Ouwe Daf

Gebruikersavatar
Ad Reijnders
Hercules Held
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jan 2014 18:34
Locatie: Putte

Re: verlichting en reflectoren aanhanger.

Berichtdoor Ad Reijnders » di 06 jan 2015 18:52

[attachment=0]voorbeeld.jpg Hey Wesley,
Hartelijk dank voor je reactie... deze eisen had ik ook al gevonden, op een andere site. Toch zie ik heel veel (Polynorm) aanhangers rijden die niet aan deze eisen voldoen. Sommigen hebben niet eens lengtedriehoeken, maar de breedtelichten en de zijreflectoren ontbreken bij de meesten. Ik dacht dus dat er een afwijkende regeling was en dat ze moeten voldoen aan de eisen van weleer.
Bijlagen
voorbeeld.jpg
voorbeeld.jpg (87.92 KiB) 16025 keer bekeken

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: verlichting en reflectoren aanhanger.

Berichtdoor Hoppa69 » di 06 jan 2015 20:11

Was het niet zo, dat zoals het bij de domeinen vandaan is gekomen, zo kan het blijven ?

Vandaar dat je op de dikke daf b.v. ook die geel met oranje omranden borden niet meer achterop ziet.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: verlichting en reflectoren aanhanger.

Berichtdoor wesley » di 06 jan 2015 21:00

Nee,

Ik geloof dat er vrijstellingen waren, maar je raad het al, de vrijstellingen zijn vervallen in 2009.
Grtn v/d Ouwe Daf

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: verlichting en reflectoren aanhanger.

Berichtdoor Hoppa69 » di 06 jan 2015 22:02

Dus ik mag mijn in 2007 gekeurde aanhanger nou gaan voorzien van allerlei onzin ?
En van die stinkzooi aan mijn 314 gaan hangen ?

Weet je wat ze doen ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: verlichting en reflectoren aanhanger.

Berichtdoor wesley » di 06 jan 2015 22:18

Ik weet wel wat ze doen, helemaal niets. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
De politie weet het vaak ook niet omdat het geen dagelijkse kost is. En ik ben van mening dat je ten goede trouw er vanuit blijft gaan dat je goed bezig bent. Het is dat het onderwerp toevallig op t forum komt, anders had je het ook niet geweten.:

Maareh even to the point, hierbij een voorbeeld van de vrijstellingen die zijn vervangen voor de aanhangwagen, ik meen dat je met de 314 nog gewoon zo mag rijden hoor. Die vrijstellingen gelden volgens mij vanaf een bepaald bouwjaar.

Men nemen een willekeurige polynorm, WX-ZP-35, men ziet het volgende staan bij bijzonderheden:

DIT VOERTUIG HOEFT NIET TE VOLDOEN AANARTIKELEN 5.12.31 T/M 5.12.40 EN5.18.33 VAN HET VOERTUIGREGLEMEN.DIT VOERTUIG MAG ALLEEN WORDENVOORTBEWOGEN DOOR EEN BEDRIJFSAUTO METEEN DATUM EERSTE TOELATING VAN VOOR1 JULI 1967 OF EEN PERSONENAUTO VANVOOR 1 JANUARI 1973

Dan gaan we de uitzonderingen opzoeken:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0006746/g ... tikel51231

Dan zie je dat alles is vervallen per 01-05-2009.
Maar die wetten zijn dus vervallen dus zoals ik het begrijp is je vrijstelling weg, maar ook de wet. Oftewel nu heeft iedereen die vrijstelling,
Laatst gewijzigd door wesley op di 06 jan 2015 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtn v/d Ouwe Daf

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: verlichting en reflectoren aanhanger.

Berichtdoor Hoppa69 » di 06 jan 2015 22:36

Weet je wat ze doen ?

Lees:

Ze bekijken het maar. :twisted:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: verlichting en reflectoren aanhanger.

Berichtdoor wesley » di 06 jan 2015 22:58

Even terugkomend op Ad:

Artikel 5.13.51


Eisen
Wijze van keuren
1.
Aanhangwagens moeten zijn voorzien van:
– Onderdelen a tot en met i: visuele controle.

a. twee stadslichten indien het voertuig breder is dan 1,60 m;
– Onderdelen j en k: visuele controle, in geval van twijfel wordt gemeten.

b. twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig;


c. twee achterlichten;


d. twee remlichten;


e. achterkentekenplaatverlichting;


f. twee rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;


g. één mistachterlicht in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;


h. twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;


i. ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn;


j. twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien het voertuig breder is dan 2,10 m;


k. zijmarkeringslichten indien het voertuig langer is dan 6,00 m.

2.
Het eerste lid, onderdeel g, is niet van toepassing op een aanhangwagen die wordt getrokken door een voertuig dat niet is voorzien van een mistachterlicht.
Visuele controle.

Artikel 5.13.53


Eisen
Wijze van keuren
1.
De stadslichten mogen niet anders dan wit stralen.
Leden 1 tot en met 5: visuele controle.
2.
De richtingaanwijzers en de remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.

3.
De achterlichten en het mistachterlicht mogen niet anders dan rood stralen.

4.
De achterkentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.

5.
De markeringslichten mogen naar voren niet anders dan wit en naar achteren niet anders dan rood stralen.


Artikel 5.13.54


Eisen
Wijze van keuren
1.
De stadslichten moeten aan de voorzijde van het voertuig voor de eerste as zijn aangebracht:
Leden 1 tot en met 9: visuele controle, in geval van twijfel wordt gemeten.

a. op een afstand van niet meer dan 0,25 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;


b. op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het lichtdoorlatende gedeelte, van niet minder dan 0,60 m, en


c. op een hoogte van niet minder dan 0,35 m en niet meer dan 1,50 m boven het wegdek. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de stadslichten op een hoogte van meer dan 1,50 m doch niet meer dan 2,10 m boven het wegdek zijn aangebracht.

2.
De richtingaanwijzers moeten aan de achterzijde van het voertuig zijn aangebracht:


a. op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;


b. op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het lichtdoorlatende gedeelte, van niet minder dan 0,60 m, en


c. op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,50 m boven het wegdek. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de richtingaanwijzers op een hoogte van meer dan 1,50 m doch niet meer dan 2,10 m boven het wegdek zijn aangebracht.

3.
De achterlichten moeten aan de achterzijde van het voertuig zijn aangebracht:


a. op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;


b. op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het lichtdoorlatende gedeelte, van niet minder dan 0,60 m dan wel niet minder dan 0,40 m indien de grootste breedte van het voertuig minder bedraagt dan 1,30 m, en


c. op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,50 m boven het wegdek. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de achterlichten op een hoogte van meer dan 1,50 m doch niet meer dan 2,10 m boven het wegdek zijn aangebracht.

4.
De remlichten moeten aan de achterzijde van het voertuig zijn aangebracht:


a. op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het lichtdoorlatende gedeelte, van niet minder dan 0,60 m dan wel niet minder dan 0,40 m indien de grootste breedte van het voertuig minder bedraagt dan 1,30 m, en


b. op een hoogte van niet minder dan 0, 25 m en niet meer dan 1,50 m boven het wegdek. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de remlichten op een hoogte van meer dan 1,50 m doch niet meer dan 2,10 m boven het wegdek zijn aangebracht.

5.
De rode retroreflectoren moeten aan de achterzijde van het voertuig zijn aangebracht:


a. op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;


b. op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het lichtdoorlatende gedeelte, van niet minder dan 0,60 m dan wel niet minder dan 0,40 m indien de grootste breedte van het voertuig minder bedraagt dan 1,30 m, en


c. op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek.

6.
Het mistachterlicht moet zijn aangebracht:


a. op ten minste 0,10 m afstand van de remlichten, en


b. op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,00 m boven het wegdek.

7.
De witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig moeten voor de eerste as zijn aangebracht:


a. op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;


b. op een onderlinge afstand van niet minder dan 0,60 m dan wel niet minder dan 0,40 m indien de grootste breedte van het voertuig minder bedraagt dan 1,30 m, en


c. op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de retroreflectoren op een hoogte van meer dan 0,90 m doch niet meer dan 1,50 m boven het wegdek zijn aangebracht.

8.
De ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig moeten:


a. op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m evenwijdig aan het middenlangsvlak boven het wegdek zijn aangebracht. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de retroreflectoren op een hoogte van meer dan 0,90 m doch niet meer dan 1,50 m boven het wegdek zijn aangebracht;


b. zodanig zijn aangebracht dat:


1°. één retroreflector zich bevindt in het middelste derde gedeelte van de aanhangwagen;


2°. de onderlinge afstand tussen de retroreflectoren niet meer dan 3,00 m bedraagt;


3°. de afstand van de voorste retroreflector tot de voorzijde van de aanhangwagen niet meer dan 3,00 m bedraagt;


4°. de afstand van de achterste retroreflector tot de achterzijde van de aanhangwagen niet meer dan 1,00 m bedraagt, waarbij het voertuiggedeelte boven de 2,00 m buiten beschouwing wordt gelaten in de afstand tot de achterzijde.

9.
De zijmarkeringslichten moeten zijn aangebracht:


a. in de lengterichting van het voertuig waarbij ten minste één zijmarkeringslicht zich in het middelste derde gedeelte van het voertuig bevindt, en het meest naar voren geplaatste zijmarkeringslicht zich niet meer dan 3,00 m van de voorkant van het voertuig bevindt, en het meest achterwaarts geplaatste zijmarkeringslicht zich niet meer dan 1,00 m van de achterkant van het voertuig bevindt;


b. op een onderlinge afstand van niet meer dan 3,00 m tussen twee opeenvolgende zijmarkeringslichten, en


c. op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek. Indien zulks voor de vorm van de bovenbouw noodzakelijk is, mogen de zijmarkeringslichten op een hoogte van meer dan 0,90 m doch niet meer dan 1,50 m boven het wegdek zijn aangebracht.

10.
De markeringslichten moeten zijn aangebracht:
a. zo hoog mogelijk boven het wegdek;
b. zo dicht mogelijk bij het punt van de grootste breedte van het voertuig.


Artikel 5.13.55


Eisen
Wijze van keuren
1.
De in artikel 5.13.51 bedoelde lichten moeten goed werken. Indien een licht wordt gevormd door meerdere lichtbronnen mag door defecte lichtbronnen het oorspronkelijk lichtoppervlak met niet meer dan 25% afnemen.
Visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.
2.
De lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.
Lid 2 en 3: visuele controle.
3.
De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.

4.
Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijk kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het voertuig zijn bevestigd.
Visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.
5.
De in artikel 5.13.51 bedoelde lichten en retroreflectoren mogen voorzover het het lichtdoorlatend gedeelte betreft ten hoogste 25% zijn afgeschermd.
Lid 5 en 6: visuele controle.
6.
De in artikel 5.13.51 bedoelde retroreflectoren mogen geen gebreken vertonen, die de retroreflectie beïnvloeden.

Artikel 5.13.57


Eisen
Wijze van keuren
1.
Aanhangwagens mogen zijn voorzien van:
Onderdelen a tot en met k: visuele controle.

a. twee stadslichten, indien het voertuig breder is dan 1,60 m;


b. twee extra markeringslichten aan de voorzijde en twee extra markeringslichten aan de achterzijde, indien deze lichten reeds ingevolge artikel 5.13.51 verplicht zijn;


c. twee of vier markeringslichten aan de voorzijde en twee of vier markeringslichten aan de achterzijde van het voertuig, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.13.51 verplicht zijn;


d. zijmarkeringslichten, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.13.51 verplicht zijn


e. één of twee achteruitrijlichten;


f. werklichten;


g. één derde remlicht;


h. twee extra richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de achterzijde van het voertuig;


i. twee staaklichten;


j. één of twee mistachterlichten.

2.
Aanhangwagens mogen zijn voorzien van:
Visuele controle.

a. extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde;


b. extra rode retroreflecterende voorzieningen aan de achterzijde, en


c. extra retroreflecterende voorzieningen aan de zijkanten van het voertuig, welke ambergeel moeten zijn, met uitzondering van de achterste zijreflector, welke rood mag zijn.

Dus Ad heeft wat te lezen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Grtn v/d Ouwe Daf

Gebruikersavatar
Ad Reijnders
Hercules Held
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jan 2014 18:34
Locatie: Putte

Re: verlichting en reflectoren aanhanger.

Berichtdoor Ad Reijnders » wo 07 jan 2015 07:50

heel veel info...... maar wel een dilemma....gaan we de regels volgen of gaan we de aanhanger zo origineel mogelijk laten ???
Laatst gewijzigd door Ad Reijnders op wo 07 jan 2015 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ad Reijnders
Hercules Held
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jan 2014 18:34
Locatie: Putte

Re: verlichting en reflectoren aanhanger.

Berichtdoor Ad Reijnders » wo 07 jan 2015 07:54

iedereen bedankt voor de inbreng, info en adviezen... ik denk dat ik de lengtedriehoeken en de zijreflectoren volgens de eisen ga aanbrengen, maar de breedteverlichting (stadslichten) laat ik achterwege, temeer omdat de aanhanger niet buiten het trekkend voertuig uitsteekt. Voor het mistachterlicht geldt volgens mij dat deze verplichting vervalt omdat ook het trekkend voertuig is vrijgesteld van het hebben van mistachterlicht(en).....

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: verlichting en reflectoren aanhanger.

Berichtdoor wesley » wo 07 jan 2015 16:58

Hallo Ad, Klopt idd mistarchterlicht kun je niet voeren omdat het niet op je auto zit. Stadslichten is mijziens ook overbodig, daarbij is de aanhanger zoals je aangeeft niet breder als het voertuig.
Grtn v/d Ouwe Daf

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: verlichting en reflectoren aanhanger.

Berichtdoor ruben » do 08 jan 2015 12:25

Is hier ook niet een vergelijkende eis als met de keurings eisen van de dafjes dat ze naar bouwjaar moeten worden gekeurd? Wellicht dat dat wat soelaas kan bieden.

Gebruikersavatar
Ad Reijnders
Hercules Held
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jan 2014 18:34
Locatie: Putte

Re: verlichting en reflectoren aanhanger.

Berichtdoor Ad Reijnders » do 08 jan 2015 19:23

toevallig sprak ik vandaag een kennis, politieagent in Bergen op Zoom...Hij zou het uitzoeken hoe de regelgeving precies in elkaar zit....wordt vervolgt....


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten