Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Ronald
Hercules Held
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 dec 2007 21:04
Locatie: Enschede

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor Ronald » vr 06 mar 2015 17:30

Leuk die discussie.... komt telkens terug.
Dit staat erover bij onze rijksoverheid:

Aanhanger gebruiken met rijbewijs B

U mag met rijbewijs B in de volgende situaties een aanhanger gebruiken:
De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor Dikkie » vr 06 mar 2015 17:58

Gelukkig is BE niet duur of moeilijk om te halen, wel erg makkelijk om te hebben :D
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor Hoppa69 » vr 06 mar 2015 19:52

Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.
Dus er staat niks over een aanhanger tot 750 kg.

Je mag met een auto van 3500 kg een aanhanger trekken tot 750 kg.

O ja.

JA
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor ruben » vr 06 mar 2015 21:14

Nou volgens mij niet, je mag met alleen B een aanhanger meenemen tot 750 kg EN/OF een aanhanger die inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan het leeggewicht van het trekkende voertuig, zolang de combinatie niet zwaarder is dan 3500 kg. Met een voertuig van 2000 kg mag je dus een aanhanger trekken die inclusief laadvermogen 1500 kg is omdat 3500 altijd de beperkende factor is.
Je B rijbewijs is geldig tot 3500 kg, niet meer, hoe je ook aan dat gewicht komt.

zal verder ook niets zeggen over een kuub hout achterin een 126 als je er met alleen een B rijbewijs in rijd.

YA314
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 20:23
Contacteer:

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor YA314 » vr 06 mar 2015 21:29

Hoppa69 heeft gelijk.
tot 750 (eigen gewicht + laadvermogen) mag ALTIJD met alleen B (of C, daar geldt hetzelfde voor).
uiteraard mits het voertuig dat ook mag trekken...

Van de website www.rijksoverheid.nl:

Rijbewijs B

Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

- een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
- een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.

De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor Hoppa69 » vr 06 mar 2015 22:58

Hoppa69 heeft gelijk.
Dank u.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Mar2
Hercules Held
Berichten: 134
Lid geworden op: di 13 jan 2015 15:57

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor Mar2 » vr 06 mar 2015 23:10

Nou volgens mij niet,
Nou, volgens mij wel. :wink: Ik vroeg mij alleen af wat er dan verandert en wat het verschil is tussen de twee situaties die Hoppa69 beschreef:
Als dat 1 europa nog is wat wordt, dan wordt het totaal 4250.
Ze willen die 750 die je wel mag trekken ondanks dat je 3500 weegt erbij doen.

Zo niet, mag je nog altijd 750 kg trekken als je auto 3500 kg is.
Dat zijn volgens mij twee dezelfde situaties. Tenzij hij doelt op een totaal maximum treingewicht van 4250 kilo waar een willekeurige aanhanger deel van uitmaakt.
Want dat is al zo, maar daar heb je het rijbewijs B+ voor nodig.
je mag met alleen B een aanhanger meenemen tot 750 kg EN/OF een aanhanger die inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan het leeggewicht van het trekkende voertuig, zolang de combinatie niet zwaarder is dan 3500 kg. Met een voertuig van 2000 kg mag je dus een aanhanger trekken die inclusief laadvermogen 1500 kg is omdat 3500 altijd de beperkende factor is.
Je B rijbewijs is geldig tot 3500 kg, niet meer, hoe je ook aan dat gewicht komt.
Dat klopt. Voor het trekkende voertuig. Daar waar jij EN/OF zegt, zegt de RDW slechts: OF
zal verder ook niets zeggen over een kuub hout achterin een 126 als je er met alleen een B rijbewijs in rijd.
Dat mag gewoon met rijbewijs B gereden worden. Het rijbewijs gaat alleen over de toegestane maximum massa zoals die op het kenteken staat. Als je daar overheen gaat krijg je volgens mij een bon voor overbelading (met ik meen 10% marge voordat er bekeurd wordt). Niet voor het verkeerde rijbewijs. Daarvoor wordt alleen naar de kentekengegevens gekeken omdat het ondoenlijk zou zijn om bij controle het vereiste rijbewijs voortdurend met behulp van een weegbrug vast te stellen. Idem dito met een sterretje voor wat betreft de aanhanger. Met B mag je gewoon een (3500kg TMM) YA 126 met een kuub hout en een Polynorm aanhanger rijden waarin 700 Kg hout ligt. Het enige wat er gebeurt is dat je bekeurd wordt voor overbelading en vervolgens moe wordt van het lossen voordat je verder mag rijden.

Correct me if I'm wrong.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor ruben » za 07 mar 2015 17:12

OK, ben er dus achter dat mijn informatie niet meer klopt sinds een jaar of 2, regels zijn veranderd en een BE rijbewijs valt tegenwoordig ongeveer in 3 categorieën.
B+ code 96, voor combi tot 4250 KG, aanhanger mag zwaarder zijn dan trekkend voertuig , net als met B trouwens, 2 jaar geleden mocht dit dus nog niet.
BE voor aanhangers tot max 3500 KG of meer met bepaalde overgebrachte asdrukken met kleine oplegger combinaties of 5de wiel aanhangers. Als de totale massa die op de aanhanger assen ligt niet de 3500 KG overschrijdt mag het meestal wel met een aanhanger die zwarder is dan 3500KG, deze regels zijn geldig voor rijbewijzen afgegeven vanaf 19-01-2013,

Gelukkig heb ik mijn BE ervoor gehaald dus dan is dit van toepassing:

Rijbewijs BE voor 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE van voor 19 januari 2013 mag u met een auto:

iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het leeggewicht + laadvermogen.
Let wel op de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto.


De nieuwere rijbewijzen hebben ondanks de zelfde benaming toch wel beperkingen ten opzichte van vroeger, er staat trouwens ook dat je zonder problemen je BE terug kan laten brengen naar B+ maar je kan dus zonder examen te doen niet meer terug, das wel leuk om van te voren te weten.

Mar2
Hercules Held
Berichten: 134
Lid geworden op: di 13 jan 2015 15:57

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor Mar2 » za 07 mar 2015 18:18

er staat trouwens ook dat je zonder problemen je BE terug kan laten brengen naar B+ maar je kan dus zonder examen te doen niet meer terug, das wel leuk om van te voren te weten.
Maar waarom zou je je BE terug laten brengen naar B+ ? De enige beperking die er voor het BE-rijbewijs geldt is dat de aanhanger niet meer dan 3500 kg mag wegen. Maar dat komt nou niet direct iedere dag voor. :mrgreen:
Gelukkig ben ik zo'n eikel die alles wat er is aan rijbewijzen bestaat in z'n schoot geworpen heeft gekregen behalve T, enkel en alleen door in dienst af te rijden op een YA 126 maar ik zie het voordeel van terugbrengen van BE naar B+ niet zo.
Laatst gewijzigd door Mar2 op za 07 mar 2015 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor ruben » za 07 mar 2015 21:01

nee daar zie ik de logica ook niet van


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten