Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Gebruikersavatar
GroeneD
Hercules Held
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 11 apr 2012 17:38
Locatie: Bosschenhoofd
Contacteer:

Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor GroeneD » zo 07 dec 2014 21:18

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag. Mijn daf is momenteel C-rijbewijs gekeurd. Ik wil deze graag terug laten keuren naar B-rijbewijs. Ik heb de Daf al gewogen en al wat onderdelen verwijderd. Nu is mij ter oren gekomen dat ze bij een herkeuring ook de technische staat van een voertuig bekijken. Denk hierbij kwa remmen, verlichting, Stofhoezen enz. Dus eigenlijk een APK keuring. Geldt dit ook voor de Daf die keuringsvrij is omdat deze voor 1960 is? Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand waar ze allemaal precies naar gaan kijken?

Danku :D
Trotse eigenaar van de DH-50-39 (Nekaf)
*Voor de mensen met een Nekaf / DAF YA126 / DAF YA328 OF Militaire Radio ► Bij mijn profiel staat mijn website met zeer veel downloadbare documentatie.

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor Jorrit » zo 07 dec 2014 21:33

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag. Mijn daf is momenteel C-rijbewijs gekeurd. Ik wil deze graag terug laten keuren naar B-rijbewijs. Ik heb de Daf al gewogen en al wat onderdelen verwijderd. Nu is mij ter oren gekomen dat ze bij een herkeuring ook de technische staat van een voertuig bekijken. Denk hierbij kwa remmen, verlichting, Stofhoezen enz. Dus eigenlijk een APK keuring. Geldt dit ook voor de Daf die keuringsvrij is omdat deze voor 1960 is? Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand waar ze allemaal precies naar gaan kijken?

Danku :D
Ga er maar vanuit dat ze de auto helemaal zullen keuren. Het zal een beetje van de keurmeester afhangen hoe ver hij gaat. Vergeet niet dat je DAF gewoon aan alle technische eisen van het voertuigreglement moet voldoen, APK-plicht of niet. Als je DAF gewoon in goede staat is hoef je je om zo'n keuring niet druk te maken.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor Hoppa69 » zo 07 dec 2014 21:38

Stofhoezen enz.
Wat er niet op zit, kunnen ze ook niet keuren. :wink:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor wesley » zo 07 dec 2014 22:23

Hij zal ook over de remmenbank gaan, mag niet overmatig lekken, chassisnr moet goed leesbaar zijn.
Banden mogen geen scheurtje/scheuren hebben, wiellagerspeling, kortom ga uit van een complete keuring dan valt het altijd mee!

Ik zou gelijk proberen de Daf op personenautokenteken te krijgen, weet niet in hoeverre dat gaat lukken met een ambulance, maar als je er toch aan begint zou ik het uitzoeken. Een van de vereiste is namelijk een verbinding tussen cabine en laadbak, dus deurtje eruit!
Grtn v/d Ouwe Daf

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor peter80 » di 09 dec 2014 20:27

Hou rekening met leeggewicht plus aantal zitplaatsen x 80 kg plus brandstof en dan moet je onder de 3500 kg blijven.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor BertUS » di 16 dec 2014 19:26

Ik heb in 2002 of 2003 mijn radiobak laten terugkeuren van grijs naar geel vanwege het mee rijden van de kids achterin.
1e weging was 3680, maar keurmeester zei: radiobak kan er af?? Okee, afhalen, je heb maar 1 reservewiel nodig. Gereedschap is niet nodig, alleen een gevarendriehoek, deuren, zijn demontabel dus mogen er af, jerrycans zijn niet verplicht, cabinekap mag er af zolang de spanten er maar opblijven en takkenrek is een optie, mag dus weg. 2e keuring was toen 3250 mooi toch. keurmeester was wel liefhebber

Richie90
Matgroentje
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 18 jul 2011 21:35
Locatie: Voorthuizen

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor Richie90 » ma 05 jan 2015 21:22

Ik heb in 2002 of 2003 mijn radiobak laten terugkeuren van grijs naar geel vanwege het mee rijden van de kids achterin.
Ik wil ook graag mijn wep laten keuren naar geel kenteken.
Waar kan ik dat laten doen?
Heb je een lijst van punten of zoiets waar de 126 aan moet voldoen.
Heb al wel het een en ander op gevangen.

Richard

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor Jorrit » di 06 jan 2015 12:23

Bij de RDW, en je voertuig moet zoals gezegd voldoen aan alle APK-eisen zoals die voor het betreffende bouwjaar gelden...

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor Dafinknouleuk » di 06 jan 2015 23:50

In 2008 de mijne laten geelkeuren, heb geen radiobak, is niet gewogen destijds wel visuele controle (zorg dus dat je auto schoon en netjes is met bv smeernippels nagelopen, geen remslangen met droogtescheurtjes, goed opgepompte banden etc.)

Omdat ik van 2 naar 9 zitplaatsen wilde moest ik nog wel even een gesprek voeren omdat de keurmeester de zitplaatsen in lengterichting niet zo'n goed idee vond.
Gezegd dat ik in de bak dwarse zitplaatsen zou maken van dezelfde stoeltjes als in de cabine en toen was het goed, ik heb alleen nog geen tijd gehad sindsdien, druk geweest met andere dingen.

Ik heb bij afspraak maken gezegd dat het om een legerauto van 60 jaar oud ging dan krijg je (hoeft niet) iemand die dat leuk vind/ ervaring mee heeft.
Zit dus wat onzekerheid aan maar zorg gewoon voor een nette deugdelijke auto en dan heb je het minste gedoe.

succes en we horen je ervaringen

JochemA
Hercules Held
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 20:15
Locatie: Halsteren

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor JochemA » do 08 jan 2015 10:42

Heb vorig jaar ook laten terug keuren en ze checken de daf helemaal, alle keuringspunten zeg maar!

Gebruikersavatar
Kempenaer
Knipperlichtje
Berichten: 46
Lid geworden op: di 02 aug 2011 10:42
Locatie: Reusel

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor Kempenaer » wo 04 mar 2015 23:04

Ik ben een paar weken geleden nog bij RDW geweest. Zitplaatsen in de lengte is niet hun favoriet, maar mocht in 1958 dus was geen probleem. Ik wilde omkeuren van bedrijfsauto naar personenauto.
Wel een probleem was het gewicht; volle tanks en dan 3500 kg minus gewicht van de weging/75 kg = het aantal zitplaatsen. Ik had mijn dafje aardig gestript maar kwam na wegen op 3,5 zitplaats. Dus 3...

Naar de rest werd nauwelijks gekeken. Ik had ervoor gezorgd dat alles er puntgaaf uitzag; geen roest, geen vuil & zand, strak in de verf. "De rest zit wel goed, zie ik zo" aldus de keurmeester. Hij stelde bovendien voor de keuring af te breken; "Als er expliciet op het kenteken staat dat je 3 zitplaatsen hebt kom je waarschijnlijk slechter weg dan nu, want nu is het onduidelijk". Daarbij staat op mijn kenteken dat ik 1500 kg ongeremd mag trekken, wat aangepast zou worden naar 750 kg. "Misschien moet je nu stoppen en gewoon zo blijven rijden...". Dat advies heb ik maar ter harte genomen...

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor Hoppa69 » do 05 mar 2015 09:04

Daarbij staat op mijn kenteken dat ik 1500 kg ongeremd mag trekken, wat aangepast zou worden naar 750 kg.
Met actie toen d'r tijd van de fehac werd je trekhaak op kenteken gezet met een ik meen 50 % verhoging, daar onze ongeremde aanhangers een ton kunnen hebben.
Dus niet terug laten keuren, het is goed.
Je mag dus ook alleen een ongeremde aanhanger er aanhangen van die tijd.
Ik heb ongeremd 1548 en 2500 geremd
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor ruben » do 05 mar 2015 13:37

je moet alleen rekening houden dat je zonder BE rijbewijs geen combinatie mag besturen die zwaarder is dan 3500 Kg, maar zou altijd zeggen hoe meer er achter mag hoe beter, of je het nou gebruikt of niet, wellicht wel handig voor een komende eigenaar.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor Hoppa69 » do 05 mar 2015 20:16

Als dat 1 europa nog is wat wordt, dan wordt het totaal 4250.
Ze willen die 750 die je wel mag trekken ondanks dat je 3500 weegt erbij doen.

Zo niet, mag je nog altijd 750 kg trekken als je auto 3500 kg is.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Mar2
Hercules Held
Berichten: 134
Lid geworden op: di 13 jan 2015 15:57

Re: Vraag terugkeuren B-rijbewijs.

Berichtdoor Mar2 » vr 06 mar 2015 14:12

Ze willen die 750 die je wel mag trekken ondanks dat je 3500 weegt erbij doen.

Zo niet, mag je nog altijd 750 kg trekken als je auto 3500 kg is.
Ik heb dit drie keer overgelezen, maar dat is bij een MTM van 3500 kg toch feitelijk hetzelfde?

Nu is het zo, dat je met B tot 3500 MTM mag rijden en een aanhanger mag trekken met een MTM van 750 kg
Dat is een totaal toegestaan treingewicht van 4250 kg. Dat is toch hetzelfde als de 750 kg die je (nu al) mag trekken 'erbij doen' ?


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten