Pagina 1 van 1

Massa bij spatborden achterzijde

Geplaatst: do 20 nov 2014 23:40
door ErikvanGarderen
Momenteel ben ik bezig om de achterverlichting en spatborden op te knappen. De massa voor zowel remlichten, gewone- en oorlogsverlichting wordt gerealiseerd via het metaal van spatborden en bouten en moeren waar alles mee vastgezet wordt.
Op de achterverlichting zijn zelfs wat massapuntjes aangeracht, maar dat betekent dat ik het staalplaat op diverse plaatsen blank moet houden om een goede massa-aansluiting te realiseren.

Ik zit er aan te denken on een aparte massadraad te gaan gebruiken die ik ergens aan de binnenkant van het frame dan vast kan maken een een schone bout, maar ben wel benieuwd hoe anderen die hun voertuig ook volledig opnieuw hebben geschuurd en geschilderd dit hebben opgelost?

Foto's komen uiteraard weer op mijn projectpagina over de BE-07-66.

Groeten,
Erik

Re: Massa bij spatborden achterzijde

Geplaatst: vr 21 nov 2014 08:38
door peter80
Ik heb aardringen gebruikt, dit zijn ringen met een paar puntjes die door de verf drukken

Re: Massa bij spatborden achterzijde

Geplaatst: vr 21 nov 2014 08:41
door Hoppa69
Ik gebruik getande veerringen / getande ringen.

Ze noemen ze veerringen maar dat is eigenlijk niet correct.

Met google vindt je ze zo wel.

Deze kom je ook veel tegen als je je daf geheel uit elkaar haal.

De ring voorkomt lostrillen. De ring grijpt met de tanden in het materiaal van de constructie.

Voordeel ervan is dat hij met zijn tandjes door de verf prikt en dus aarde maakt.

Deze aarde gaat via je schroefdraad van je lampen en voila, let there be light.

Daarna boutkoppen verven of in de tectiel spuiten.

Wat ik ook een voordeel van die dingen vindt, is dat als je net een handje tekort komt met aan beide zijde een steeksleutel vast houden.

Dat de ring hem voor je beet houdt en je aan de andere zijde de moer goed vast kan zetten, zonder dat de rest gaat draaien.

Re: Massa bij spatborden achterzijde

Geplaatst: vr 21 nov 2014 08:51
door ErikvanGarderen
Dank jullie voor de reacties. Bijna alle bouten zitten inderdaad vast met getande veerrringen. Ik ga dan ook inderdaad maar voor die oplossing. IK was echter bang dat dit mogelijk niet robuust genoeg zou zijn, bijvoorbeeld waar het spatbord met vier bouten is opgehangen aan de laadbak. OP die plek zul je bouten en moeren mogelijk om-en-om moeten gebruiken om zeker te weten dat de getande veerrringen zowel door de verf van de laadbak prikken als door de verf van het spatbord...

Re: Massa bij spatborden achterzijde

Geplaatst: vr 21 nov 2014 09:01
door Hoppa69
om-en-om moeten gebruiken om zeker te weten dat de getande veerrringen zowel door de verf van de laadbak prikken als door de verf van het spatbord...
Dus gebruik je zowel onder de boutkop als onder de moer een getande ring.
Zoals jij het nu wil doen, blijft je de kans houden dan de kant zonder ring geisoleerd blijft door de verf.

Re: Massa bij spatborden achterzijde

Geplaatst: vr 21 nov 2014 09:21
door ErikvanGarderen
Ik ging er van uit dat je aan een zijde ook nog een sluitring nodig had, maar in dat geval houd ik het maar op twee getande ringen per bout/moer.

Re: Massa bij spatborden achterzijde

Geplaatst: za 05 dec 2015 13:42
door albertvrijborg
ik heb het zo opgelost heb een bout gelast en die gebruik ik als massa

Re: Massa bij spatborden achterzijde

Geplaatst: za 05 dec 2015 22:52
door Dikkie
De achterspatborden heb ik een paar jaar terug los gehad en vorig jaar heb ik de neus uit elkaar gehaald.

De meeste bouten en moeren heb ik net als Ruud voorzien van de getande ringen, ze borgen fantastisch en als je niet bij de andere zijde komt kan je ze nog prima aandraaien! En alle verlichting werkt weer gewoon zoals het hoort, zonder aparte massadraad.

Re: Massa bij spatborden achterzijde

Geplaatst: ma 07 dec 2015 17:18
door albertvrijborg
haha dikkie

das het mooie aan eigen voertuig ieder voor zich