Massa bij spatborden achterzijde

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Massa bij spatborden achterzijde

Berichtdoor ErikvanGarderen » do 20 nov 2014 23:40

Momenteel ben ik bezig om de achterverlichting en spatborden op te knappen. De massa voor zowel remlichten, gewone- en oorlogsverlichting wordt gerealiseerd via het metaal van spatborden en bouten en moeren waar alles mee vastgezet wordt.
Op de achterverlichting zijn zelfs wat massapuntjes aangeracht, maar dat betekent dat ik het staalplaat op diverse plaatsen blank moet houden om een goede massa-aansluiting te realiseren.

Ik zit er aan te denken on een aparte massadraad te gaan gebruiken die ik ergens aan de binnenkant van het frame dan vast kan maken een een schone bout, maar ben wel benieuwd hoe anderen die hun voertuig ook volledig opnieuw hebben geschuurd en geschilderd dit hebben opgelost?

Foto's komen uiteraard weer op mijn projectpagina over de BE-07-66.

Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Massa bij spatborden achterzijde

Berichtdoor peter80 » vr 21 nov 2014 08:38

Ik heb aardringen gebruikt, dit zijn ringen met een paar puntjes die door de verf drukken
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Massa bij spatborden achterzijde

Berichtdoor Hoppa69 » vr 21 nov 2014 08:41

Ik gebruik getande veerringen / getande ringen.

Ze noemen ze veerringen maar dat is eigenlijk niet correct.

Met google vindt je ze zo wel.

Deze kom je ook veel tegen als je je daf geheel uit elkaar haal.

De ring voorkomt lostrillen. De ring grijpt met de tanden in het materiaal van de constructie.

Voordeel ervan is dat hij met zijn tandjes door de verf prikt en dus aarde maakt.

Deze aarde gaat via je schroefdraad van je lampen en voila, let there be light.

Daarna boutkoppen verven of in de tectiel spuiten.

Wat ik ook een voordeel van die dingen vindt, is dat als je net een handje tekort komt met aan beide zijde een steeksleutel vast houden.

Dat de ring hem voor je beet houdt en je aan de andere zijde de moer goed vast kan zetten, zonder dat de rest gaat draaien.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Massa bij spatborden achterzijde

Berichtdoor ErikvanGarderen » vr 21 nov 2014 08:51

Dank jullie voor de reacties. Bijna alle bouten zitten inderdaad vast met getande veerrringen. Ik ga dan ook inderdaad maar voor die oplossing. IK was echter bang dat dit mogelijk niet robuust genoeg zou zijn, bijvoorbeeld waar het spatbord met vier bouten is opgehangen aan de laadbak. OP die plek zul je bouten en moeren mogelijk om-en-om moeten gebruiken om zeker te weten dat de getande veerrringen zowel door de verf van de laadbak prikken als door de verf van het spatbord...

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Massa bij spatborden achterzijde

Berichtdoor Hoppa69 » vr 21 nov 2014 09:01

om-en-om moeten gebruiken om zeker te weten dat de getande veerrringen zowel door de verf van de laadbak prikken als door de verf van het spatbord...
Dus gebruik je zowel onder de boutkop als onder de moer een getande ring.
Zoals jij het nu wil doen, blijft je de kans houden dan de kant zonder ring geisoleerd blijft door de verf.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Massa bij spatborden achterzijde

Berichtdoor ErikvanGarderen » vr 21 nov 2014 09:21

Ik ging er van uit dat je aan een zijde ook nog een sluitring nodig had, maar in dat geval houd ik het maar op twee getande ringen per bout/moer.

Gebruikersavatar
albertvrijborg
Vierwielend Vooruit
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

Re: Massa bij spatborden achterzijde

Berichtdoor albertvrijborg » za 05 dec 2015 13:42

ik heb het zo opgelost heb een bout gelast en die gebruik ik als massa
Bijlagen
20150921_163336.jpg
20150921_163336.jpg (72.63 KiB) 8376 keer bekeken
eens een yp gek altijd een yp gek , maar belangrijkste als het maar een daf is !! http://www.unifilyp408.nl :lol:

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Massa bij spatborden achterzijde

Berichtdoor Dikkie » za 05 dec 2015 22:52

De achterspatborden heb ik een paar jaar terug los gehad en vorig jaar heb ik de neus uit elkaar gehaald.

De meeste bouten en moeren heb ik net als Ruud voorzien van de getande ringen, ze borgen fantastisch en als je niet bij de andere zijde komt kan je ze nog prima aandraaien! En alle verlichting werkt weer gewoon zoals het hoort, zonder aparte massadraad.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
albertvrijborg
Vierwielend Vooruit
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

Re: Massa bij spatborden achterzijde

Berichtdoor albertvrijborg » ma 07 dec 2015 17:18

haha dikkie

das het mooie aan eigen voertuig ieder voor zich
eens een yp gek altijd een yp gek , maar belangrijkste als het maar een daf is !! http://www.unifilyp408.nl :lol:


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten