Momenteel ben ik bezig om de achterverlichting en spatborden op te knappen. De massa voor zowel remlichten, gewone- en oorlogsverlichting wordt gerealiseerd via het metaal van spatborden en bouten en moeren waar alles mee vastgezet wordt.
Op de achterverlichting zijn zelfs wat massapuntjes aangeracht, maar dat betekent dat ik het staalplaat op diverse plaatsen blank moet houden om een goede massa-aansluiting te realiseren.
Ik zit er aan te denken on een aparte massadraad te gaan gebruiken die ik ergens aan de binnenkant van het frame dan vast kan maken een een schone bout, maar ben wel benieuwd hoe anderen die hun voertuig ook volledig opnieuw hebben geschuurd en geschilderd dit hebben opgelost?
Foto's komen uiteraard weer op mijn projectpagina over de BE-07-66.
Groeten,
Erik
Massa bij spatborden achterzijde
Moderator: ruben
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Massa bij spatborden achterzijde
Ik heb aardringen gebruikt, dit zijn ringen met een paar puntjes die door de verf drukken
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Massa bij spatborden achterzijde
Ik gebruik getande veerringen / getande ringen.
Ze noemen ze veerringen maar dat is eigenlijk niet correct.
Met google vindt je ze zo wel.
Deze kom je ook veel tegen als je je daf geheel uit elkaar haal.
De ring voorkomt lostrillen. De ring grijpt met de tanden in het materiaal van de constructie.
Voordeel ervan is dat hij met zijn tandjes door de verf prikt en dus aarde maakt.
Deze aarde gaat via je schroefdraad van je lampen en voila, let there be light.
Daarna boutkoppen verven of in de tectiel spuiten.
Wat ik ook een voordeel van die dingen vindt, is dat als je net een handje tekort komt met aan beide zijde een steeksleutel vast houden.
Dat de ring hem voor je beet houdt en je aan de andere zijde de moer goed vast kan zetten, zonder dat de rest gaat draaien.
Ze noemen ze veerringen maar dat is eigenlijk niet correct.
Met google vindt je ze zo wel.
Deze kom je ook veel tegen als je je daf geheel uit elkaar haal.
De ring voorkomt lostrillen. De ring grijpt met de tanden in het materiaal van de constructie.
Voordeel ervan is dat hij met zijn tandjes door de verf prikt en dus aarde maakt.
Deze aarde gaat via je schroefdraad van je lampen en voila, let there be light.
Daarna boutkoppen verven of in de tectiel spuiten.
Wat ik ook een voordeel van die dingen vindt, is dat als je net een handje tekort komt met aan beide zijde een steeksleutel vast houden.
Dat de ring hem voor je beet houdt en je aan de andere zijde de moer goed vast kan zetten, zonder dat de rest gaat draaien.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Massa bij spatborden achterzijde
Dank jullie voor de reacties. Bijna alle bouten zitten inderdaad vast met getande veerrringen. Ik ga dan ook inderdaad maar voor die oplossing. IK was echter bang dat dit mogelijk niet robuust genoeg zou zijn, bijvoorbeeld waar het spatbord met vier bouten is opgehangen aan de laadbak. OP die plek zul je bouten en moeren mogelijk om-en-om moeten gebruiken om zeker te weten dat de getande veerrringen zowel door de verf van de laadbak prikken als door de verf van het spatbord...
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Massa bij spatborden achterzijde
Dus gebruik je zowel onder de boutkop als onder de moer een getande ring.om-en-om moeten gebruiken om zeker te weten dat de getande veerrringen zowel door de verf van de laadbak prikken als door de verf van het spatbord...
Zoals jij het nu wil doen, blijft je de kans houden dan de kant zonder ring geisoleerd blijft door de verf.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Massa bij spatborden achterzijde
Ik ging er van uit dat je aan een zijde ook nog een sluitring nodig had, maar in dat geval houd ik het maar op twee getande ringen per bout/moer.
- albertvrijborg
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 516
- Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
- Locatie: hoogeveen
- Contacteer:
Re: Massa bij spatborden achterzijde
ik heb het zo opgelost heb een bout gelast en die gebruik ik als massa
- Bijlagen
-
- 20150921_163336.jpg (72.63 KiB) 8378 keer bekeken
eens een yp gek altijd een yp gek , maar belangrijkste als het maar een daf is !! http://www.unifilyp408.nl
-
- Site Admin
- Berichten: 1382
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Massa bij spatborden achterzijde
De achterspatborden heb ik een paar jaar terug los gehad en vorig jaar heb ik de neus uit elkaar gehaald.
De meeste bouten en moeren heb ik net als Ruud voorzien van de getande ringen, ze borgen fantastisch en als je niet bij de andere zijde komt kan je ze nog prima aandraaien! En alle verlichting werkt weer gewoon zoals het hoort, zonder aparte massadraad.
De meeste bouten en moeren heb ik net als Ruud voorzien van de getande ringen, ze borgen fantastisch en als je niet bij de andere zijde komt kan je ze nog prima aandraaien! En alle verlichting werkt weer gewoon zoals het hoort, zonder aparte massadraad.
- albertvrijborg
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 516
- Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
- Locatie: hoogeveen
- Contacteer:
Re: Massa bij spatborden achterzijde
haha dikkie
das het mooie aan eigen voertuig ieder voor zich
das het mooie aan eigen voertuig ieder voor zich
eens een yp gek altijd een yp gek , maar belangrijkste als het maar een daf is !! http://www.unifilyp408.nl
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten