Omvormer 24 V naar 230V

Over allerhande techniek, niet persé de 126

Moderator: ruben

Gebruikersavatar
jabami
Cabine Coureur
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Omvormer 24 V naar 230V

Berichtdoor jabami » za 11 okt 2014 17:13

Hallo allemaal,

Is er iemand die op een simpele manier (ander snap ik het niet) het volgende kan uitleggen.

Thuis zijn alle stopcontacten in vochtige ruimten zoals badkamer, keuken, schuur, etc.
i.v.m. veiligheid voorzien van randaarde.

In mijn omvormer naar 230 volt zit wel een randaarde stopcontact, maar is die randaarde helemaal niet aangesloten.

Moet dat dan niet ????
Hoe zit het dan met die veiligheid als ik daar een hydrofoor (metaal/water) op aansluit ????
Moet daar eigenlijk geen aansluiting met aan aardpen, zoals een generator heeft ????

Heb daar eigenlijk nooit zo bij stilgestaan, tot ik pas geleden een omvormer open maakte.
Er waren in het stopcontact maar 2 aansluitingen op de pinnen en geen op de randaarde.

Jan.

Freelion
Knipperlichtje
Berichten: 34
Lid geworden op: za 25 jun 2011 11:02
Locatie: Nunspeet

Re: Omvormer 24 V naar 230V

Berichtdoor Freelion » za 11 okt 2014 20:21

.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Omvormer 24 V naar 230V

Berichtdoor Dikkie » za 11 okt 2014 22:07

Ik vermoed dat 't niet kan omdat je geen aarde in je voertuig hebt.. Houd hierbij rekening met het verschil tussen aarde en massa! Als je het mooi wilt maken kan je de aardcontactpennetjes (scrabble?) aansluiten op een aardpen en die in de grond steken als je ergens staat.. maar de andere kant van het verhaal is, hoe vaak gebruik jij een apparaat dat echt gevaar oplevert aan deze omvormer? Ik zal die van mij hooguit eens gebruiken om de telefoon of een laptop op te laden en dat is 't dan wel!
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
jabami
Cabine Coureur
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Omvormer 24 V naar 230V

Berichtdoor jabami » za 11 okt 2014 23:01

hoe vaak gebruik jij een apparaat dat echt gevaar oplevert aan deze omvormer? Ik zal die van mij hooguit eens gebruiken om de telefoon of een laptop op te laden en dat is 't dan wel!
Op die van ons komt een hydrofoor van 600 Watt.
Dat is natuurlijk een metalen pomp met een elektromotor - niks dubbel geïsoleerd - water - douche.
Vandaar mijn vraag.

Jan.

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Omvormer 24 V naar 230V

Berichtdoor ErikvanGarderen » zo 12 okt 2014 07:41

Een auto heeft wel een massa (alles wat rechtstreeks op het frame is aangesloten), maar heeft inderdaad geen aardleiding (daarvoor moet je als je het goed doet een koperen pen minimaal 60cm onder grondwaterniveau in het zand of de klei prikken).
Een goede aarde voorkomt bij stopcontacten in huis verschillende zaken; Als er een aarlekschakelaar in een circuit zit voorkomt die dat er een te grote stroom door mensen heen kan vloeien als er iets mis is met bedrading van een apparaat en de aarde zorgt er ook voor dat bij elementen met een metalen behuizing, je geen schok krijgt als er toevallig een draadbreuk in het 230V gedeelte plaats vindt.

Omdat in een auto er dus geen aarde is (en je hooguit de aarde en de massa met elkaar kunt verbinden, wat onveilige situaties oplevert, dus dat vooral niet doen!) is het risico op dit soort ongelukken minder groot. Bij een goede omvormer zijn het primaire en secundaire circuit ook galvanisch van elkaar gescheiden (net als een ouderwetse scheertrafo in een hotel) en loop je nog minder risico op een schok als je willekeurig één van de polen aanraakt.
Als je met een weerstandsmeter de omvormeraansluitingen van primair en secundaire stroomkringen met elkaar vergelijkt en alleen oneindig hoge weerstandswaarden meet, dan is het risico op een gevaarlijke schok nihil (tenzij de omvormer doorbrand, of je zelf bewust de primaire en secundaire massa aansluitingen doorverbind),)
Laatst gewijzigd door ErikvanGarderen op zo 12 okt 2014 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Omvormer 24 V naar 230V

Berichtdoor Dikkie » zo 12 okt 2014 11:20

Erik, mijns inziens kan je NIET de massa van je auto (0 VDC) zomaar aansluiten aan de aardcontacten van een omvormer. Als er dan is misgaat zal er 230VAC met een onbekende (bij kortsluiting zeker hoge!) stroom door je gelijkspanningscircuit gejaagd worden. Behalve dat hij dan als aarding niet fungeert (er is immers helemaal geen aarde zonder grondpen), blaas je ook nog e.e.a. op in je gelijkspanningscircuit.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Omvormer 24 V naar 230V

Berichtdoor ErikvanGarderen » zo 12 okt 2014 11:42

Hoi Dik,

Je hebt gelijk voor wat betreft verbinding massa en aarde! Ik heb even een aanpassing in mijn originele tekst geplaatst om te voorkomen dat mensen wel mijn tekst interpreteren maar niet je correcte waarschuwing.


Terug naar “Techniek algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten