[DM-62-40] Project Bugs

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Project Bugs

Berichtdoor Dikkie » di 09 jan 2018 19:04

en alsof de 126's, luxewagen, yb en dergelijke nog niet genoeg waren, nóg een project. Dit is de foto waarmee we een aankondiging hebben gemaakt, begin augustus 2017.

(Puur voor de foto, uiteraard komt dat stoeltje daar niet..!!!)

En tevens Augustus: ik ben ingehuurd om een trouwerij te rijden. Leuk om te doen, alleen moest ik wel op de stelcon platen blijven. In dat fijne zand zakte de 126 direct weg en zat meteen vast. Toen dat gebeurde reed ik achteruit en stonden de voorwielen nog op beton, dus met wat hulp van 4WD kon ik ook weer weg en doen alsof het zo hoorde.


Voor nu stop ik even met bijwerken. We hebben nog te gaan een steekas, tandwielkast, versnellingsbak, krukaskeerring, en een roestkevernest in de bak. En dan ben ik weer up to dat :)
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Project Bugs

Berichtdoor peter80 » di 09 jan 2018 19:59

Als je nog langer had gewacht kon je bijna weer opnieuw beginnen :lol:
Maar ook leuk om eens te zien hoe jij bezig bent :wink:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Project Bugs

Berichtdoor ruben » di 09 jan 2018 20:10

vond Bugs er al zo complet uit zien bij de laatste 2 ALV's :mrgreen: :mrgreen:

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Project Bugs

Berichtdoor Dikkie » di 09 jan 2018 20:36

Gelukkig, dan is het je niet opgevallen dat ik begin vorig jaar pas het onderste opstapje aan bestuurderszijde heb gemonteerd. Die vond ik nog in de stelling, oja, oeps, die moet er ook nog op :lol: :lol: :roll:
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
albertvrijborg
Vierwielend Vooruit
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

Re: Project Bugs

Berichtdoor albertvrijborg » wo 10 jan 2018 12:08

Zoveel plaats ik ook weer niet dik .
Ik plaats meestal foto met klein stukje tekst erbij .
Af en toe plaats ik wat maar vindt dat die eer naar Ruud moet .
Wat hij allemaal kan en doet , en laat zien op de forum leren wij dieper in de stof te gaan .respect hoor .

Ik kan vaak uren op de forum zitten en zijn verhalen door lezen en hoe hij iets doet en uitleg .


Maar mooi dat je weer wat bij ben ..
En nu kwestie van bijhouden hahah .
eens een yp gek altijd een yp gek , maar belangrijkste als het maar een daf is !! http://www.unifilyp408.nl :lol:

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Project Bugs

Berichtdoor Dikkie » wo 10 jan 2018 20:11

En we gaan weer verder.
Eerder dit jaar.. het ouwe beessie lekte nogal wat olie, en blijven bijvullen is leuk als tijdelijke optie. Daar was ik heel snel klaar mee, dus eerst de tandwielkast linksachter aangepakt.
Aandrijf as losmaken.


Dan na het aftappen van de resterende olie de tandwielkast losmaken, 8 grote moeren die best goed te bereiken zijn. Als die los zijn dan de tandwielkast iets naar buiten trekken tot de tapeinden loskomen, de twk blijft dan nog op de steekas hangen


Dan zal de twk dankzij grote vriend Newton naar beneden draaien
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Project Bugs

Berichtdoor Dikkie » wo 10 jan 2018 20:12

(Ja, u ziet het goed, ik heb foto's van het montage proces gebruikt en plaats die nu in een andere volgorde om de suggestie te wekken dat dit het demonteren is...!)

En die is vervolgens heel makkelijk van de steekas te pakken en op de grond te zetten!


Dan de steekas verwijderen en schoonmaken


Dan de boosdoener, de lekkende keerring, verwijderd en vervangen voor een nieuwe. Steekas, voorzien van nieuwe pakking, ook weer gemonteerd. Nu hebben we meteen een visuele check dat de keerring en steekas goed aansluiten


Steekas gemonteerd. Draadeinden opgeschoond en voorzien van likje kopervet, en nieuwe pakking ertussen. Hopelijk blijft dit keer mijn wiel schoon!!
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Project Bugs

Berichtdoor Dikkie » wo 10 jan 2018 20:12

Welnu, project krukaskeerring. De motor lekt eigenlijk al jaren een druppeltje via het vliegwielhuis, maar dit jaar zijn de druppels plasjes geworden. Oprit vies, vrouw boos, tijd om het aan te pakken dus.

Via marktplaats voor een paar tientjes een 1.5 tons kettingtakel gekocht, speciaal voor dit klusje maar zal nog veeeeeel vaker van pas komen gok ik zo.
Die opgehangen aan een hardhouten balkje die rust op de bak en waar het raamframe normaal zit. Uiteraard voor het gemak versnellingspook en plaatwerk verwijderd.


Na het losmaken van de tussenas, niet vergeten alle bouten van versnellingsbak op vliegwielhuis 1 slagje te lossen. Daarna met kunstig knoopwerk de bak in de takel gehangen.


Spanning op takel zetten, alle bouten losmaken, en bak rustig naar achter begeleiden. Goed opletten dat die zo recht mogelijk blijft, want ik hoef de koppelingsplaat en prise-as niet tegelijk voorbij te zien komen.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Project Bugs

Berichtdoor Dikkie » wo 10 jan 2018 20:12

Zodra de prise vrij is, rustig laten zakken. Dat is wat krap en vereist wat manouvreerwerk maar het gaat precies.


En wederom, de gratis tip van Dik: als je slim genoeg bent om een karretje te plaatsen zodat de bak makkelijk onder de auto uit kan, pak dan een karretje die het gewicht aan kan... :(
Versnellings bak 1 - karretje 0.


Koppelingsplaat en drukgroep verwijderd
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Project Bugs

Berichtdoor Dikkie » wo 10 jan 2018 20:12

Zicht op het vliegwiel en de vette bende er omheen


Dan vliegwiel en keerring verwijderd. Tijd om schoon te maken!! Daar zijn vele bussen remreiniger op geleegd.


Dan na een tip van technische man Joop, de buitenrand voorzien van een "lief kantje" door middel van een dremel. Dan nieuwe keerring plaatsen, vliegwiel monteren, op moment zetten en afborgen. Gevolgd door koppelingsplaat met een centerasje en drukgroep plaatsen en op moment zetten, en de versnellingsbak terughijsen. Wederom in mijn jeugdig enthousiasme lekker doorgewerkt en geen foto's gemaakt. Tot op heden heeft de auto hier niet meer gelekt.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Project Bugs

Berichtdoor Dikkie » wo 10 jan 2018 20:13

Volgende project, tijdens mijn winterverlof: nestje van de roestkever in de bak.

De bak is van onder af gaan rotten op de bevesting van het rechter achter spatbord. Stuk uitgeslepen ter breedte van nieuw plaatje staal


Want ja, krokant was die zeker!


Spatborden verwijderd, waren ook toe aan klein beetje aandacht
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Project Bugs

Berichtdoor Dikkie » wo 10 jan 2018 20:13

Dan houd je een mooie werkruimte over.


Plaatje op maat geslepen, met magneten op zijn plek gehouden, en puntlasjes gezet. Want met een slijptol en geleend lasapparaat in de hand, kan dikkie beun-de-hazend door het land


Lasjes vlak geslepen en afgeschroeid


Nadat alles wederom vlak geslepen is, zowel boven- als onderkant geschuurd en helaas niet voorzien van menie, dat blik bleek totaal uitgehard. Dan maar in de zinkspray, die doet het nog wel.


Voor nu zijn we helemaal bij, dit is de huidige situatie. Hopelijk binnenkort verder en meer foto's maken, daar zijn we gek van heb ik gehoord ;)
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: [DM-62-40] Project Bugs

Berichtdoor ruben » wo 10 jan 2018 20:24

we zijn er vooral gek op, Dik, lekker bezig geweest, en dat allemaal in 1 dag :shock: :lol: :mrgreen:

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: [DM-62-40] Project Bugs

Berichtdoor Dikkie » wo 10 jan 2018 20:36

Och ja als ik toch eens 200 uur in 1 dag kon proppen... :shock:
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: [DM-62-40] Project Bugs

Berichtdoor Dikkie » wo 31 jan 2018 21:11

Spatborden waar nodig bijgewerkt en teruggemonteerd, meteen de bouten in het groen.
Afbeelding

Binnen ook wat groen, valt niet op.
Afbeelding

Dan nu het volgende project. In de loop der jaren zijn er best wat draadjes in de bak aangebracht, de meeste daarvan.. ahum.. tijdelijk. Mooi moment om alles los te trekken, dat ga ik opnieuw aanleggen. Tevens wil ik in de aanloop naar de aanleg van gas mijn bak geheel opnieuw in de verf soppen.

Allereerst: hoeklijnen verwijderen. Er bevonden zich voorin mijn bak 2 hoeklijnen ter versteviging van boutgaten in de voorkant van de bak. Op oude foto's van mijn daf is te zien dat die een zwaailicht en zoeklicht had. Geen van beide heb ik behoefte aan dus dat mag weg!
Afbeelding
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast