[DM-62-40] Project Bugs

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

[DM-62-40] Project Bugs

Berichtdoor Dikkie » wo 01 okt 2014 21:10

Het viel me de laatste tijd op dat mijn torpedo's en motorkap na 3 jaar buiten in Den Helder toch wel wat aangetast waren.. Dus het werd eens tijd om er wat aan te gaan doen. Dat komt mooi uit want mijn radiateur en spruitstuk lekken dus ja.. kleine stap om heel de neus weer ff strak te maken.

Het begon bij de lekkende radiateur, ik had nog een reserve liggen, helaas was die hardstikke lek en de bovenbak ook erg slecht..
Afbeelding


Deze jongen dan maar weer even terug in zijn hoek, we stellen hem wéér wat uit..
Afbeelding

Want de prio ligt nu even bij deze!
Afbeelding

Tja dan maar inventariseren. Wat heb ik nodig.. 2 nieuwe spiegels, een nieuw knipperlicht voor de laadbak (waarvan ik er eigenlijk nog een paar wil hebben maar die ben ik vergeten), nieuwe randen cq. een donorspatbord,.. en een radiateur met goede bovenbak. Het loont weer om bij magazijnmeester Thomas langs te gaan! :D Zo gezegd zo gedaan en dus ging ik van de week langs het enige echte DYC clubmagazijn. Helaas geen spatborden voorhanden.. maar wel een donorauto.
Afbeelding

Onder het genot van een gezellig gesprek (ook daarvoor kun je langs!) en een slijptol, ben ik voorzien van mijn randjes. En een goede bovenbak.
Afbeelding

Dan een klein sprongetje.. woensdag, vandaag. Tijd om te beginnen met strippen van de daf. De radiateurs zijn weggebracht ter revisie, van 2 halve maken ze vast wel 1 goede. Hoop ik.

Aan het einde van de dag heb ik e.e.a. van mijn daf verwijderd. Het ging moeizamer dan ik dacht, maarja, met 6 lagen verf waarvan maar 1 mijn kleur is, en een hoop roest en narigheid, moet je af en toe subtiel te werk gaan. Ik vraag me af wanneer sommige onderdelen voor het laatst van de auto zijn verwijderd.

Genoeg geouwehoerd, plaatjes..
Kale neus
Afbeelding

En profile
Afbeelding

Een paar onderdelen
Afbeelding

Diverse laklagen, en wat natuurschoon.. ofwel roest.
Afbeelding

Bij dit voetstapje eindigde het voor mij vandaag, morgen slijptol in de hand en verder. Die zooi zit best goed vast!! :mrgreen:
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: Neusje van bugs

Berichtdoor dennis83 » wo 01 okt 2014 23:05

Lekker bezig Dik. Wist niet dat je er nog een had gekocht. :mrgreen:
Groeten,

Dennis

Afbeelding

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Neusje van bugs

Berichtdoor B. van der Veer » wo 01 okt 2014 23:33

zie Overig - blad 3, nu 5e topic van onder
Dikkie's 2e diesel
Laatst gewijzigd door B. van der Veer op do 02 okt 2014 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Thomas
Magazijnmeester
Berichten: 215
Lid geworden op: di 01 mei 2012 10:48
Locatie: Nibbixwoud

Re: Neusje van bugs

Berichtdoor Thomas » do 02 okt 2014 17:20

Ha Dik,
Het begin is er. Succes met de lange dagen.
Dan kun je lekker doorhalen.
We blijven je volgen.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Neusje van bugs

Berichtdoor Dikkie » do 02 okt 2014 21:26

Tja Dennis die 2e heb ik al best lang.. en heb er eigenlijk nog helemaal niets mee gedaan ;)

Afijn, nieuwe dag nieuwe kansen!

Eerst maar eens bakboordszijde doen, we weten nu hoe het zit dus rammen maar!
Afbeelding

Vervolgens wat passend gereedschap verzameld.. inclusief de all-in-one-diy-kit de hamer!
Afbeelding

Om alle honderdduzend boutjes/moertjes van het spatbord te ontdoen van 6 a 7 lagen verf en 2 lagen tectyl.. en het spatbord te kunnen verwijderen
Afbeelding

Hmmm, hij was toch iets slechter dan ik dacht..
Afbeelding

Helaas wilde de torpedo er niet af, ik had de ruimte niet. Dan maar de voorbumper verwijderen.. waarbij het ook eens in mijn rug schoot. Fijn, even niet aan je werkhouding denken!! Baggerbende.
Afbeelding

Afijn toch weer iets kunnen doen vandaag, verbazingwekkend hoe lang je bezig kan zijn op sommige moeilijke hoeken! Word wat met in elkaar schroeven..

Maar goed, heb toch weer een paar te stralen onderdelen verzameld.
Afbeelding

Kijk je naar de andere zijde, ziet die er heel anders uit! Ik hoor net dat ik nog maar een keer bij de sloper van Thomas ga spelen, heb weer wat staal nodig ;)
Afbeelding

En als afsluiter.. als ik dan toch bezig ben, deze ook maar meteen meepakken??
Afbeelding

We gaan het zien.. morgen nog 1 dag demonteren, dan lekker weekendje rust (Pampus! :D) en maandag gaat alles de straalcontainer in.
Ondertussen wachten we nog lekker af op bericht van de radiateurboer.
Laatst gewijzigd door Dikkie op do 02 okt 2014 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Grapje verkeerde knop ik was nog niet klaar met typen...!!
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Neusje van bugs

Berichtdoor Dikkie » vr 03 okt 2014 23:08

Laatste dag deze week, korte update..

En nu.. nu mag ik echt spreken van een kale neus. Alles is eraf hoor!
Afbeelding

Of trouwens, als we toch bezig zijn, pak dan de sleepogen en de voorruit even mee! Het regent binnen als ik door de regen rijd, het komt gewoon langs het raam, dus die mag eraf.
Afbeelding

Kleine moeite, no?
Vervolgens druk je de ruiten eruit en heb je ze apart.. Er moet wel nieuw rubber in komen, deze kan echt niet meer. Droog, gescheurd, en vol met verf en kit. Uiteraard had ik de hondenmat even uit de auto gepakt en onder de raamstijl gelegd om de ruiten op te vangen.. je wil niet dat die stuk gaan :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

De raamstijl zat rondom redelijk vol met kit
Afbeelding

En andere narigheid!!
Afbeelding
De middelste spijl en laatste spijl bespaar ik jullie, die komen redelijk overeen met deze ;)

En vervolgens had ik nog wat tijd over.. ach, doe eens gek, trek ook de cabine maar uit elkaar.
Afbeelding
En daar ging ook best wat tijd in zitten. Alle vloerplaten zijn eruit om mee te pakken.

Dan houden we het volgende over om te stralen..
Afbeelding

En daarmee is het klaar voor vandaag. Maandag gaan de accu's eraf. (die had ik nu nodig om naar binnen en buiten te rijden.. buiten klussen vind ik fijner met dit weer!)
Vervolgens gaan de accubakken eruit, moeten er nog een aantal zaken losgeslepen of -geboord worden, en kan ik beginnen met stralen.
Daarnaast nog staal halen, motorblok reinigen, stuurhuis en 1 stuurkogel vervangen, het eerder genoemde staal op maat beulen en lassen, etc.. Binnenkort maar wéér eens langs bij magazijnmeester Thomas :mrgreen:

Maar nu eerst: weekend! Ik zeg proost ;) Maandag ga ik verder.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Neusje van bugs

Berichtdoor peter80 » za 04 okt 2014 19:30

Goed bezig Dik, hier ben ik voorstander van! :D
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Neusje van bugs

Berichtdoor Dikkie » di 07 okt 2014 22:41

Eigenlijk heb ik geen zin om te typen.. maarja ik heb gister ook al overgeslagen en dan moet je zoveel inhalen! :lol:

Dus, gister! Wat hebben we gedaan..

Eerst de spatborden in de straalcontainer gedaan. Deze zijn het slechtst, en op de motorkap na ook de grootste onderdelen, en tevens moet er het meeste aan gebeuren..
Afbeelding

Die komen er dan als volgt weer uit
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen de cabine ook maar in de afbijt gezet, om de toplaag eraf te halen - dit heb ik 2x gedaan, hierna ga ik met schuurmachine verder
Afbeelding

Best goed spul!
Afbeelding
Afbeelding

Als laatste voor vertrek de motorkap afgeslepen.. de rotte plek is eraf!
Afbeelding

Vervolgens via Thomas de magazijnmeester gereden voor een stuk spatbord en een stuurhuis
Afbeelding
Afbeelding
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Neusje van bugs

Berichtdoor Dikkie » di 07 okt 2014 23:01

Dan komen we op vandaag..

Ik heb me bezig gehouden met het vervangen van mijn stuurhuis
Zo zit er iets..
http://i57.tinypic.com/nfr921.jpg

Zo zit er niks
Afbeelding

Om daarvoor ruimte te creëeren is het stuur iets hoger in zijn beugel gehangen, deze is na het monteren van het nieuwe huis wel weer op zijn eigen plek gehangen
Afbeelding

En zodra de nieuwe op zijn plek zit (geen foto) kan de oude in de opslag! Om e.e.a. niet kwijt te raken maar wat toepasselijke groene tyraps tevoorschijn getoverd..
Afbeelding
Wie weet kom ik er ooit aan toe dit stuurhuis helemaal op te knappen. Weggooien vind ik altijd zo zonde..

Tevens heb ik een bezoek gebracht aan de lokale ijzerboer voor wat hoeklijntjes en (niet op de foto) wat plaatwerk
Afbeelding

En die zullen van pas komen bij o.a. projectje torpedo
Afbeelding

Tevens een klein updateje over de spatborden..

Hoekje gevouwen uit een van de reststukken
Afbeelding

een, twee.. hatsekiedee die zit erin
Afbeelding

Beetje met de slijptol spelen
Afbeelding

Zo ook de andere hoek
Afbeelding

En dit dan voor 2 spatborden.. Helaas hield het feest al snel op
Afbeelding
Het gas was op..

Dus nieuwe gehaald en neergezet, en de dag was weer om.

Morgen verder.. en.. als het goed is word mijn verf morgen geleverd! :mrgreen: Vanaf hier gaat het nog wat worden
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Neusje van bugs

Berichtdoor ErikvanGarderen » do 09 okt 2014 21:04

Hoi Dik,

Vakwerk! Ik probeer het met wat simpeler middelen te doen op een zodanige manier dat elke klus ook binnen een werkdag af te ronden is.
Ik zag dat je de originele boutjes weer probeert te gebruiken. Ik zelf vervang alle boutjes en moertjes door nieuwe roestvaststalen exemplaren met een overdosis aan kopervet. Voor de spatborden kun je standaard M6 boutjes gebruiken, zowel voor de spatborden zelf als voor de treden (zie foto, wel in heel klein formaat, maar ik moest het formaat on der de 256kB houden). Veel plezier met klussen!
IMGP5995.jpg
IMGP5995.jpg (132.02 KiB) 18497 keer bekeken

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Neusje van bugs

Berichtdoor Hoppa69 » do 09 okt 2014 22:50

standaard M6 boutjes gebruiken
Das dan alleen niet origineel wat er in moet.
Maar ik geef er ook niet om, als het maar vast zit. :lol:
Mijn ervaring met rvs is, dat als je het echt vast zet, het dan ook vast vreet en zie het dan nog maar is los te draaien. (lees niet) :evil:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Neusje van bugs

Berichtdoor Dikkie » za 11 okt 2014 22:13

Erik ik zie nog wat nare plekken op je cabine!! ;)

Ik ga geen gebruik maken van de originele bouten en moeren. Overal waar het kan komt nieuw metrisch in (niet rvs!), en waar reeds getapt is zal ik nieuwe boutjes met originele engelse draad plaatsen. Nu zitten hier en daar oude boutjes ingedraaid om schroefdraad schoon te houden tijdens het stralen en spuiten.

Moment hoor ik ga even foto's uploaden, zo terug!!
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Neusje van bugs

Berichtdoor Dikkie » za 11 okt 2014 22:33

Hmm, waar was ik.. even teruglezen..

Oja, spatbordhoekjes.
Er moest ook nog een beugel voor originele bout op het spatbord worden gelast, die heb ik immers niet voor niets bij het magazijn gehaald

Afbeelding

He bah.. maar het zit wel

Maar ach, na nog een keer stralen is er niemand die het ziet!
Afbeelding

De gaatjes van de knipperlichten (die met 3 parkers vastzaten) zijn ook dichtgeschroeid, hier komen andere voor in de plaats. Ik zat te denken aan dezelfde exemplaren als die ook op de zijkant bak zitten.

Dan de accu's en accubakken eruit om me wat ruimte te geven bij het verwijderen van de bol staande platen naast de cabine..
Afbeelding

Want daar stiekem een hoop narigheid!
Afbeelding
Afbeelding

En tevens is mijn verf geleverd!! 2 componenten.. als je het doet doe het dan goed haha
Afbeelding
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Neusje van bugs

Berichtdoor Dikkie » za 11 okt 2014 22:42

De motorkap en torpedo ondergaan hetzelfde proces als alle andere troep
Afbeelding

Want dan is de motorkap mooi strak om te bewerken!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo, die is weer strak.

Daarnaast telefoon gehad.. mijn gereviseerde radiateur is klaar!! Deze opgehaald dus
Afbeelding
Heren, ontzettend bedank voor het vakwerk!
Afbeelding
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Neusje van bugs

Berichtdoor Dikkie » za 11 okt 2014 22:59

Afijn, die mogen we binnenkort ook nog eens gaan omwisselen dus.

Hmmm.. oja, cabine. Die is met de komborstel gedaan, verwijderen is echt teveel werk, dan lijkt het meer een complete restauratie i.p.v. het neusje bijwerken!
Afbeelding

Als de nieuwe onderplaten erin zijn gelast zal de cabine in zijn geheel nog grof geschuurd worden voor betere hechting van de verf. De komborstel is fantastisch om alle troep eraf te halen maar het oppervlak word veel te glad!
Maar dat is voor later.

Daarnaast op het chassis ook een paar licht verroeste plekken meegepakt. Als je er toch bij kan, kan je ze beter meepakken toch? Ook vond ik per abuis een nummer in mijn chassis. Geruchten gaan dat dit een productienummer is. Maar is dat ook zo? Dan zou ik een vroege hebben!
Afbeelding

Ik den kdat de volgende foto's wel voor zichzelf spreken.
Afbeelding
Die assen zijn van een chevrolet bomtruck, niet van mij.
Afbeelding

Creatief met tape en papier
Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels staat dit hele zootje in de primer. Volgende stap is dus groen.. en daarna maar weer rustig aan aan opbouw gaan denken.

Oja, toch nog een laspuntje gevonden.. voetsteppies. Die zijn toch slechter dan ik dacht!
Afbeelding

Ach we hebben nog wat te doen.. maar nu eerst, vakantie! :D Morgen even paar dagen er tussenuit met 't vrouwtje.. we hebben de zomervakantie immers overgeslagen ;) Daarna moet ik weer op de betaalde baan verschijnen en word dit weekendwerk. Het tempo zal wat onderuit zakken maar don't worry, het komt goed. :mrgreen:

P.s. is er iemand in bezit van:
- rubbers tussen plaatwerkdelen, t.b.v. opbouw neus?
- rubber onderzijde voorruit? Deze is gesneuveld bij demontage
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten